Esimerkki demokratiakasvatuksesta
Mielikuvaopiskelu:
Työskennellään omilla ajatuksilla ja mielikuvilla. Kukaan
ei voi työskennellä kenenkään toisen puolesta. Tavoitteena
on myönteisen minuuden ja myönteisten mielikuvien vahvistaminen.
Mielikuvat ovat rinnastettavissa uniin, niitäkään ei kukaan
voi nähdä toisen puolesta. Omat mielikuvat niin kuin unetkin
voidaan jakaa muiden kuultaviksi. Tietoisuutemme laajenee ja opimme ymmärtämään
paremmin itseämme, muita ihmisiä ja kulttuureja. Mielikuvaopiskelua
voidaan myös kutsua ajatuskokeiksi, joilla testataan miltä tuntuu
tai mitä voisi tehdä eri tilanteissa.
Demokratiakasvatuksen alueella voidaan kokeilla
vanhaa haaksirikkotapausta. Viisikymmentä uutta asukasta autiolla
saarella: kuinka hallinto järjestetään, entä jos joillakin
on omaisuutta mukanaan, kuinka sen käytöstä päätetään...
Samalla tavalla voidaan rakentaa luokan sääntöjä,
keskustella demokraattisesta tiedonvälityksestä, joka saattaa
tarkentua koulun/luokan lehdeksi tai omaksi ilmoitustauluksi.
(Approaches to Human Rights Teaching, Publications of the Finnish National
Commission for UNESCO no. 47.)
Takaisin
|