Esimerkki demokratiakasvatuksesta

Mielikuvaopiskelu:

Työskennellään omilla ajatuksilla ja mielikuvilla. Kukaan ei voi työskennellä kenenkään toisen puolesta. Tavoitteena on myönteisen minuuden ja myönteisten mielikuvien vahvistaminen. Mielikuvat ovat rinnastettavissa uniin, niitäkään ei kukaan voi nähdä toisen puolesta. Omat mielikuvat niin kuin unetkin voidaan jakaa muiden kuultaviksi. Tietoisuutemme laajenee ja opimme ymmärtämään paremmin itseämme, muita ihmisiä ja kulttuureja. Mielikuvaopiskelua voidaan myös kutsua ajatuskokeiksi, joilla testataan miltä tuntuu tai mitä voisi tehdä eri tilanteissa.

Demokratiakasvatuksen alueella voidaan kokeilla vanhaa haaksirikkotapausta. Viisikymmentä uutta asukasta autiolla saarella: kuinka hallinto järjestetään, entä jos joillakin on omaisuutta mukanaan, kuinka sen käytöstä päätetään... Samalla tavalla voidaan rakentaa luokan sääntöjä, keskustella demokraattisesta tiedonvälityksestä, joka saattaa tarkentua koulun/luokan lehdeksi tai omaksi ilmoitustauluksi.
(Approaches to Human Rights Teaching, Publications of the Finnish National Commission for UNESCO no. 47.)

Takaisin