Tehtävät
1. Tutustu kunnossapitoyhdistyksen sivuihin www.kunnossapito.fi ja selvitä, mikä merkitys kunnossapidolla on
a) Suomen kansantalouteen ja bruttokansantuotteeseen.
b) kaupungin ja kunnan taloudelle sekä hyvinvoinnille
c) yrityksen taloudelle ja tuotteen laadulle
d) yksityisen henkilön taloudelle ja turvallisuudelle.
2. Määrittele seuraavat käsitteet
a) MTBF, MWT, MDT
b) MTTR ja MTTF
c) huollettavuus
d) huoltovarmuus
Mikä yhteys on termeillä Käytettävyys ja Luotettavuus?
Milloin Huolto muuttuu Kunnossapidoksi ja milloin se on Ennakkohuoltoa?
3. Ratkaise seuraava elevaattorin kunnossapito-ongelma.
Tehtävän tarkoituksena on selvittää toimintatapoja tehtaan hihnaelevaattorin vikaantuessa, kun vikailmoitus annetaan työajan ulkopuolella. Tuotoksena on selkeä toimintakaavio, jossa kuvataan oikea-aikaiset toimet häiriötilanteen korjaamiseksi.
Saat kännykkääsi puhelinsoiton työajan ulkopuolella, ollessasi matkalla vapaan viettoon. Tuotantoyksikölle kriittisen hihnaelevaattorin kerrotaan pysähtyneen, ja valvomossa arvellaan sen olevan poikki. Hälytystekstien perusteella laite on ottanut ylivirtaa, ja sen säätöautomatiikka on jouduttu kääntämään useasti käsiasennosta automaatille takaisin. Elevaattorin läheisyydessä on paljon pölyä, siellä on kuuma ja käryäkin tuntuu olevan ilmassa. Elevaattori on pari kerrosta korkea, ja sillä voidaan siirtää erilaisia jauhemateriaaleja yli 50 tonnia tunnissa. Vikailmoitus on tehty kunnossapidon tietojärjestelmään, ja ilmoittaja on prosessimies.
Tehtävä: Laadi joko kalanruotokaaviota, vikapuukaaviota tai muuta vastaavaa vianmäärityskaaviota hyödyntäen syy-seurausarvio.
4. Laske käytettävyysprosentti ja epäkäytettävyysprosentti koneelle, joka käy 7500 tuntia vuodessa ja on ollut rikki tai huollettavana yhteensä 800 tuntia vuodessa. Esitä tulos ko. käyntiajan suhteen ja suhteessa koko vuoden käyttötunteihin. Laitos toimii koko vuoden keskeytymättömässä tuotannossa ja suunniteltuja seisokkeja on 7 päivää. Ota laskelmassasi huomioon seisokin vaikutus.
5. Miten ohjelmistovika (SW) syntyy, ja miten se eroaa laitteistoviasta (HW)? Miten ohjelmistovian voi havaita ja miten sen voi estää?
6. Kerro esimerkkejä, kuinka etsit vikoja analogisen lämpötila-anturin/mittarin tapauksessa. Kuvaile vikaa, sen analysointia ja korjausmenetelmiä.
Mittareita tarkkaillaan tehtaan valvomosta tai koneen ohjausyksiköstä. Huomaa, että vikoja on mekaanisia ja sähköisiä. Osoita kaaviolla, missä kohtaa oletettavat viat sijaitsevat.
7. Vertaile yrityksen kunnossapidon järjestelyjen etuja ja haittoja:
a) yritys ostaa kunnossapitoa ulkopuolisilta yrityksiltä
b) yritys hoitaa kaiken kunnossapidon itse.
8. Mitä pitää huomioida laadittaessa huolto- ja kunnossapitosopimusta yleisesti ja erikseen kummassakin yllämainitussa valinnassa?
9. Kuinka laaditaan kunnossapito-osaston tai yksikön työnjako ja kuormitussuunnittelu
a) yleisesti
b) seuraavassa tapauksessa käytännössä:
Viikon 40 kuormituksen suunnitelma ryhmälle, jossa on 8 asentajaa ja 1 työnjohtaja (ei osallistu työhön).
Tiedossa olevat työt:
- pumpun korjausta 14 h, turvallisuuden vuoksi tehdään parityönä
- asennusurakkaa 38 h, voidaan tehdä 1–3 miehen ryhmissä
- kp-työtä 140 h, josta kokemuksen mukaan on 30 % parityötä = 40 h , loppu 98 h muuta
- hälytyksiä kokemuksen mukaan on 31 % kokonaisajasta: 320 h * 31 % = 99,2 h/vk, 20 h/pv
- sairauspoissaolot 4,8 % kokonaisajasta =15,3 h/vk, 3h/pv
- pekkasia 3 pv, hirviloma 1 pv, koulutus 1 pv.
10. Miten paineanturi tarkistetaan ja viritetään oikeisiin arvoihinsa? Laadi suunnitelma. Mitä tarkoittaa kalibrointi?
11. Mitkä ovat logiikan tyypillisiä vikoja?