Illan televisiotarjonnassa entisestä viihdeohjelmasta on tullut show, pelle on
saanut stand-up -koomikon hienommalta kalskahtavan tittelin. Hurjapäisimmät
kilpailevat extreme-lajeissa ja cheerleaderit nostattavat tunnelmaa joukkuelajeissa.
Jatkuvasti lisääntynyt dopingin käyttö on kuitenkin syönyt huippu-urheilulta uskottavuutta ja karkottanut sponsoreita. Isoäidin mielestä urheilua tulee TV:stä jo aivan liikaa.
Televisiokanavat hyödyntävät suosittuja ulkomaisia formaatteja kotimaisten
produktioiden ohella. TV-draama ja luontodokumentit ovat isoäidin kestosuosikkeja.
Isoäiti eli agraarimaailmassa. Navettapolulla astelevan ei tarvinnut laittaa geeliä
hiuksiin eikä pukeutumisen esteettinen puoli huolettanut. Feminiinisyydestä ei
pirteissä puhuttu. Kylmäkön ammatissa ei ollut glamouria, osuuskaupan kosmetiikkaosastolta
löytyi vain mäntysuopaa. Nykyajan citykulttuuri tekee ikäihmisen nostalgiseksi.
Tittelit ovat muuttuneet radikaalisti vuosien saatossa. Mitä mahtaa touhuta
rekrytointipäällikkö? Entä tehdascontroller tai markkinointiassistentti? Päivälehden
"palvelukseen halutaan" -osastolla etsitään digitaalisen median teknologian
asiantuntijoita ja logistiikkapäällikköä. Mainos- ja media-ala tarjoaa töitä
AD:lle ja copy-writerille. Kiertokoulun käyneen kielipää ei riitä näin
mediaseksikkäille ilmauksille.
Mainoksien machomiehet tirsuvat testosteronia eikä anorektikko naiskuvakaan
vastaa traditionaalista Suomi-neitoa. Kuluttajia manipuloidaan päivästä toiseen.
Ekonomistit kommentoivat mediassa graafisia kasvukäyriä ja poliitikot
agiteeraavat kansalaisia kuluttamaan yhä lisää. Shoppailusta on tullut
yleinen kansanhuvi ja monille addiktio. Isoäitiä kulutushysteria ei houkuta.
Mainosten fantasiamaailma ei saa vanhaa koukkuunsa.
Siirry tehtäviin
|