Kurssilaisten sivut
 

                    Palaa valikkoon          
    

 

 ASEMAT HELSINKI- HÄMEENLINNA-

RADALLA

Suomen ensimmäisen rataosan asemat suunnitteli Hämeen läänin silloinen lääninarkkitehti Carl Albert Edelfelt. Hän teki opintomatkoja ulkomaille tutustuakseen asemien suunnitteluun ja rakentamiseen.

Edelfelt teki kymmeniä erilaisia suunnitelmia ja radan jokainen asema rakennettiin erilaiseksi. Alkuaikojen rautatieasemissa oli selviä piirteitä eurooppalaisista asemista.

Edelfeltin suunnitelmien mukaan rakennettiin asemat Helsinkiin, Tikkurilaan, Hyvinkäälle, Turenkiin, Hämeenlinnaan ja Järvenpäähän.

Tikkurilan aseman rakentaminen aloitettiin vuonna 1859 ja muiden asemien vuoden 1860 aikana. Radan valmistuessa vuonna 1862 ne olivat kaikki joitakin viimeistelytöitä vaille valmiit.

Helsingin rautatieasema

Hämeenlinnan rautatieasema

Ensimmäisen radan pääteasemat Helsinki ja Hämeenlinna rakennettiin väliasemia suuremmiksi ja tiilestä, kun taas väliasemat tehtiin puusta.

Tikkurilan asema tehtiin poikkeuksellisesti tiilestä, koska aseman lähellä oli tiilitehdas. Jokaisella asemalla oli puinen laiturikatos.

Edelfeltin asemissa yhdistyi aikakauden useat erilaiset tyylisuunnat kuten uusrenessanssi, gotiikka ja sveitsiläinen hirsiarkkitehtuuri.

Asemat toimivat myös asuinrakennuksina ja Edelfelt sijoitti asunnot aina yläkertaan.

Turengin rautatieasema

Hyvinkään rautatieasema

Ensimmäisistä rautatieasemista on jäljellä asemakäytössä lähes alkuperäisenä säilynyt Järvenpää ja laajennettu Hyvinkää sekä entisöity museokäytössä oleva Tikkurilan asema. Turengin asema on säilynyt, muttei enää käytössä.

 

 

Asemat Riihimäki- Pietari- radalla

 

Takaisin etusivulle

Edelfeltin suunnittelema Helsingin rautatieasema kävi kaupungin kasvaessa liian pieneksi. Kilpailu uuden aseman suunnittelusta päättyi vuonna 1904, mutta vasta vuonna 1918 Eliel Saarisen suunnittelema uusi asemarakennus oli valmis. Hämeenlinnan alkuperäinen asema paloi samana vuonna.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 






-> Palaa valikkosivulle