Paluu kysymyssarjoihin

14 Tuotekehitys liiketoimintaprosessin osana

14.4 Kysymykset ja tehtävät

Taso 3

1. Mainitse neljä tuotekehityksen vaihetta?

2. Mitä tarkoittavat osien ryhmittely perheiksi, solujärjestelmä, ryhmävalmistus, ketjutus tai solutettu linja?

3. Yritys jakaa voimavaransa (ovat tuotannon tekijöitä) selkeästi kahtia ja mittaa onnistumistaan myös erikseen kummankin tekijän suhteen. Mitä ne ovat?

4. Nimeä tulosyksikön tai minkä tahansa yrityksen kolme keskeistä toimintoa?

5. Hajota uuden tuotteen kehitysprosessi osiin ketjuksi ja nimeä tuotteistusprojektin keskeiset toiminnot.

6. Mitä ymmärretään käsitteellä valmistusystävällinen tuotesuunnittelu?

7. Luettele toimialakohtaiseen kilpailuun vaikuttavat tekijät?

8. QFD on asiakaslähtöinen suunnittelumenetelmä. Tuotesuunnittelu on pitkäjänteistä toimintaa. Se jaetaan kolmeen osaan: tutkimus, strategiset optiot (=kilpailuedun etsintää) ja tuotekehitys.

  1. Paljonko yritys keskimäärin uhraa käytettävissä olevista voimavaroista kuhunkin ryhmään (kaikkiaan käytössä 100 %)?
  2. Miten kauan kukin em. kolmesta vaiheesta kestää (vuosissa)?

9. Usein oman yrityksen markkina-asemaa selvitetään nelikenttä-analyysin avulla. Millainen se on?

10. Mitä joustavuus merkitsee tilauksen yhteyteen sisällytetyn suunnittelun osalta?

11. Tuotekehityksen keskeiset näkökohdat?

12. Mitä ymmärretään seuraavilla käsitteillä:
  1. Kohdemarkkinointi, markkinointi ja markkinatehokkuus?
  2. Voimavarat, logistiikka ja tuotantotehokkuus?


© 1998 Aarne Peltonen /
Opetushallitus