Paluu kysymyssarjoihin

Laadun itseohjautuvuuden keskeiset periaatteet

18.4 Kysymykset ja tehtävät

Taso 2

1. Käytännön tasolla tehtaan laaduntuotto on vähitellen kehittynyt laatujohtamisen suuntaan. Laatuun pyritään siis kokonaisvaltaisesti.

  1. Mitä ymmärretään käsitteellä TQM?
  2. Mikä on laatujohtamisen keskeisin asiakkaisiin liittyvä tekijä?
  3. Mikä on laatujohtamisen keskeisin tuotantoon liittyvä tekijä?
  4. Luettele neljä keskeistä kahdeksasta laatustrategian tekijästä?

2. Laadulla ymmärretään ainakin kahdeksaa asiaa. Pitää siis kehittää kaikkia niitä, mutta on myös keinoja ja tiettyjä lainalaisuuksia on olemassa.


  1. Mitä ymmärretään käsitteellä laadun itseohjautuvuus?
  2. Mitä ymmärretään 80/20 säännöllä laadun tuoton yhteydessä?
  3. Täydennä oheinen keinulauta (siirrä tuki likimain oikeaan paikkaan merkitse prosentit lokeroihin)?

3. Suomalaisten yritysten laatujohtamsinen arkitodellisuus tutkittiin.
  1. Miellettiinkö prosessissa laaduntuotto kokonaisuutta hyödyttäväksi?
  2. Kummalle laatuprojektin vastuu kuuluu yrityksen henkilölle vai ulkopuoliselle konsultille?
  3. Laatukoulutus oli 'täysin' laiminlyöty yrityksissä. Mitä tietoa prosessiin suoraan osallistuvat tarvitsevat ja miten koulutuksesta olisi annettava tietoa?
  4. Tieto ei kulkenut tuotantohenkilöille, vaan jäi ylempiin portaisiin. Mitä tämä kielii johdon sitoutuneisuudesta tai jos vastuu oli siirretty laatuprojektin henkilöstölle, oliko tiedotus oikein hoidettu?

4. Laatutyö on ymmärrettävä jatkuvaksi toiminnaksi, joka tavallisesti alkaa prjektina ja päättyy jatkuvaksi prosessiksi.
  1. Mitä ymmärretään kerralla valmiiksi -periaatteella?
  2. Mitä on nolla-virhe -ajattelu?
  3. Miten ISO 9000 -standardisarja liittyy laatuun?
  4. Minkälaisiin hämmästyttäviin saavutuksiin Japanin teollisuudessa väitetään päästävän virheiden torjunnassa?

5. Yrityksessä päätetään aloittaa ISO 9000:n mukaisesti laadun parantamiseen tähtäävä kehitystyö.
  1. Antaako ISO 9000 ohjeet tarkasti siihen, mitä tehdään?
  2. Sopiiko ISO 9000 kaikille yrityksille?
  3. Selitä sanonta: talonpoikaisjärkeä voi myös käyttää?
  4. Antaako ISO 9000 ohjeet pelisäännöistä vai voiko laatutyö onnistua ilman ohjeistusta?
  5. Ketkä yrityksen henkilöistä voivat osallistua laatuprojektiin?

Taso 3

6. Laadun kokonaisvaltaisuus lähtee liikkeelle tehtaan 'hermokeskuksesta' eli siellä, missä suunnitellaan tuotteita ja ohjataan tuotantoa.
  1. Luettele suunnittelussa huomioitavia valmistusteknisiä näkökohtia?
  2. Mitä etuja saavutetaan ohjausjärjestelmän kehittämisellä?

7. Taguchin menetelmä perustuu arvoon asiakkaalle.
  1. Mitä olivat ne kaksi keskeistä raaka-aineisiin liittyvää ohjetta? Mikä oli kolmas kokeisiin liittyvä menetelmä?
  2. Takuchi kehitti myös laatutaulun. Mikä oli sen kolme keskeistä asiakkaisiin liittyvää teesiä?
  3. Viimevuosien aikana kestävä kehitys on tullut voimakkaasti esille. Mitä ymmärretään Taguchin menetysfunktiolla, kun puhutaan yrityksestä tai yhteiskunnasta?

8. Oheisessa kuvassa on esitetty yritys laatujohtamisen näkökulmasta katsottuna. /93/ Täytä kuvion tyhjät ruudut?


Taso 3 ja 4

9. Laadi yrityksellesi laatujohtamisen keskeiset periaatteet ja ehdotus?

10. Kehitä yrityksesi laaturyhmä, joka käytännössä aloittaa laatutyön ja vie sen läpi koko organisaation (Katso myös luvut 8.4 ja 9.3)?


© 1998 Aarne Peltonen /
Opetushallitus