Paluu kysymyssarjoihin

8 Ydinprosessien teknologiaa

8.5 Kysymykset ja tehtävät

Taso 2 ja 3

1. Luettele neljä keskeisintä tuotteiden valmistuksen tavoitetta?

2. Kuva 8.1. Valitse luettelosta ne kehityskohteet, joihin prosessihenkilöt voivat suoraan vaikuttaa?

3. Mitä tarkoitetaan motivaatiolla ja milloin motivaation käsitettä alettiin tutkia teollisuudessa (luku 9.1)?

4. Luvussa 1.4 mainittiin, että jouduttiin funktionaalisen järjestelmän ja byrokratian loukkuun.

  1. Minkälaisessa loukussa oltiin ja mihin päädyttiin, kun siirryttiin automaattiseen tietojenkäsittelyyn?
  2. Pystyykö työntekijä tuolloin käytännössä vaikuttamaan kehitykseen, vaikka olisi halunnutkin?
  3. Mikä oli funktionaalisen järjestelmän pahin kehityksen jarru? Vihje: liittyy työn vaiheistukseen ja ajoitukseen, mutta miten se vaikuttaa?

5. Kuvassa 8.2 esitetään kymmenen kohdan parannusluettelo siitä, miten tehtaan toimintoja voidaan yksinkertaistaa. Mitkä parannukset niistä koskevat suoraan prosessihenkilöitä ja työsoluja?

6. Luettele ketjutuksen ja prosessoinnin esteitä?

7. Luvussa 8.2 virheet jaetaan poikkeamiin ja hajontaan.
  1. Poimi luetteloista ne virhemahdollisuudet, joihin prosessihenkilö voi vaikuttaa suoraan?
  2. Kuka tai ketkä tehtaalla poistavat jäljelle jäävät virheet?
  3. Minkälainen olisi ideaali, eli paras mahdollinen ratkaisu prosessin virheiden nollaukseen?

8. Kuvassa 8.3 on esitetty akselin ja reiän keskimääräinen valmistustoleranssi. Olkoon akselin reiän kumpikin toleranssialue 0,4 mm.
  1. Mikä on suurin välys, piirrä kuva?
  2. Mikä on pienin välys?

9. Kuvassa 8.4 esitetään prosessin virtauskaavion idea. Miten kaavio muuttuu, jos ei ole ulkopuolista toimittajaa?

10. Vertaa perinteistä laadun valvontaa ja 0-virheeseen pyrkivää, nykyaikaista laadunvalvontaa keskenään?

11. Miten laatukustannuksiin päästään kiinni?

12. Ks. luvut 3.3 ja 6.4.
  1. Miten virtautettu ja solutettu prosessi toimii virheiden paljastamiseksi ja karsimiseksi?
  2. Miten käytetään syy ja seuraus -analyysia prosessissa (ks. kuva 19.5)?
  3. Mitä ymmärretään hyvällä palautejärjestelmällä ja kenen haltuun palaute lopulta pääosin ja oikeaoppisesti jää.

13. Kuvassa 8.5 on esitetty tuotantoprosessin laatua parantavat ominaisuudet.
  1. Keitä laadun parannus viimekädessä koskee?
  2. Luettele tekijöitä, jotka johtavat laadunparantumiseen prosessissa.

Taso 3 ja 4

14. Muutokset toteuttaa usein projektiprosesseina.
  1. Miksi muutokset pitäisi aloittaa projektina?
  2. Mitä ymmärretään henkisen valmiuden kehittämisellä?
  3. Miten muutosten organisointi tapahtuu.?
  4. Miten prosessi saadaan hallinaan?

15. Poikkeaako suoritusportaan muutosprosessi liiketoimintatason projekteista?

16. Kehitystoiminta järjestetään usein projekteittain.
  1. Mitä etua projektimuotoisella solutuotannolla saavutetaan?
  2. Voisiko projekti murtaa hitaan läpäisyajan ongelman funktionaalisen järjestelmän sisällä?



© 1998 Aarne Peltonen /
Opetushallitus