Paluu kysymyssarjoihin

9 Inhimillinen pääoma ja tiimit

9.4 Kysymykset ja tehtävät

Taso 2 ja 3

1. Kuva 9.1 esittää motivoituneen ihmisen urakehityksen kulun nojautuen kolmen tutkijan yhteenvetoihin.

  1. Maslow kirjoitti tarpeet järjestykseen, hierarkiaksi. Voitko sisäistää tämän hierarkian, vai häiritseekö joku asia? Pitäisikö järjestys olla toisin?
  2. Herzberg sovelsi Maslowin tarvehierarkian työelämään. Voisiko ammatillisen perustutkinnon suorittanut ja vuoden työkokemuksen omaava asentaja sijoittua keskimmäiseen lokeroon (työ sinänsä ja vastuu)? Voiko ihmistä ylipäätään sijoittaa yhteen lokeroon?
  3. Voisiko Maslowin liitynnän (sosiaalisen kanssakäymisen) tarve jotenkin liittyä Alderferin vuorovaikutukseen tai edistää jotenkin työyhteisön kehitystä?
  4. Miten kauan arvelet henkilön etenemisen kestävän ammatillisen perustutkinnon jälkeen mestariksi?

2. Mitä motivaatio tarkoittaa työhön suhtautumisen kannalta?

3. Mitä organisaatiokulttuurilla tarkoitetaan?

4. Kuva 9.1 b edustaa Herzbergin tyytymättömyys/tyytyväisyys -tutkimusta 1960-luvun alusta.
  1. Kuviossa ylemmässä ryhmässä on kuusi kohtaa, minkä niistä voisit siirtää alempaan ryhmään ja mitä jää jäljelle?
  2. Voisiko mielestäsi tutkimus nykyisin antaa samansuuntaisia tuloksia?

5. Mitä ymmärretään saavuttamattoman päämäärän tavoitteella?

6. Harjaantumisella tarkoitetaan jatkuvaa itsensä vaivaamista (kiusaamista).
  1. Voisiko sillä olla jotain tekemistä elinikäisen oppimisen kanssa?
  2. Onko uuden oppiminen helppoa?
  3. Miten pidetään yllä vireyttä tai miten otetaan itseään niskasta?

7. Kuvassa 9.4 on esitetty aivojen kuviteltu malli, joka on jaettu neljään osaan.
  1. Miten luova prosessi aivoissa tapahtuu?
  2. Missä lohkossa sijaitsee riskinotto?
  3. Missä lohkossa sijaitsee tunneperäiset reaktiot?
  4. Mitä aivolohkoa ihminen käyttää normaalisti?

8. Mitä oivaltamisella tarkoitetaan?

9. Luvuissa 1.1 ja 9.2 esitetään henkilöstön avustava rooli liiketoiminnan osana.
  1. Mitä se merkitsee prosessin henkilöiden kannalta?
  2. Mitä se merkitsee, kun koko henkilökunta toimii ongelman ratkaisijoina?

Taso 3

10. Kuvassa 9.6 esitetään tiimin järjestäytymisen prosessi.
  1. Kehitystä tapahtuu usein kriisien kautta, mitä kriisejä on ja tarvitaan, jotta joukkue saadaan muodostetuksi?
  2. Luvussa 4.3 esitettiin kritiikkiä funktionaalisen järjestelmän osastoilla tapahtuvaa jengi-ilmiötä vastaan. Miten kehittynyt työsolu on, jos se on jengi-asteella?
  3. Millä asteella kehitysryhmä on, kun sellainen asetetaan ensimmäisen kerran yritykseen?
  4. Miten kauan tiimin kehittyminen yrityksessä voi kestää?

11. Minkä tyyppisiä pienryhmiä tunnet?

12. Muodosta tulosvastuullisen tiimin prosessi kuvan 9.8 mukaisin reunaehdoin?

13. Mitä ymmärretään käsitteellä tiimin vetäjä?

14. Minkä tyyppisissä yrityksissä tiimit menestyvät?

15. Minkä tyyppisiä rooleja tiimissä voi olla?

16. Mitä edellytetään menestyvän tiimin vetäjältä?

17. Mitä yhteyttä on tehokkaalla tiimin vetäjällä ja perinteisellä yritysjohtajalla?

18. Millainen on kehitystä eteenpäin vievän tiimin luonne?

19. Nykyisin korostetaan asiakaslähtöisyyttä, vertaa alla olevaa kuvaa ja myös kuvaa 5.7.
  • Mitä keskeisiä eroja alla olevissa kuviossa on?
  • Miten käytännössä tuotanto ja asiakkaat saadaan lähelle toisiaan?
  • Voisiko tämä olla prosessiorganisaation idea?



© 1998 Aarne Peltonen /
Opetushallitus