I undervisningen är det naturligt att använda begreppet organism. Detta betonas särskilt när man talar om kryp (insekter och spindeldjur). Begreppen fungerar också när man studerar växter och svampar, då det lönar sig att använda överkategorier (preciserade på ordnings- och familjenivå) och ibland t o m med rike- och klassexakthet. T ex björken och soppen är inte arter, medan glasbjörken (Betula pubescens) och smörsoppen (Suillus luteus) är det. På så sätt kan man fråga: Vilken svamp är det här ? Svaret kan då bli antingen sopp eller smörsopp. Båda svaren är korrekta.

Att undervisa om enskilda arter är inte grundskolans mest centrala uppgift inom ramen för miljö- och naturlära eller biologi (nuförtiden har man klassificerat ca. 1,5 milj. arter).Viktigare är det att koncentrera sig på hur olika organism-individer hör till den miljö, som vi lever i. Art är ett begrepp skapat av människan, en abstraktion, som inte kan förnimmas så som en organismindivid. Det är dock viktigt att förstå begreppet art, på samma sätt som man finner drag som är typiska för arten och ser olika drag mellan olika arter, så att eleverna kan studera viktiga, större fenomen som hör till ekologin. Sådana är t ex energins strömningar eller växelverkan mellan olika organismer. Dessa större fenomen kan man använda som kunskapsbas i miljöfostran.