I undervisningen
är det naturligt att använda begreppet organism. Detta betonas
särskilt när man talar om kryp (insekter och spindeldjur).
Begreppen fungerar också när man studerar växter och svampar,
då det lönar sig att använda överkategorier (preciserade på
ordnings- och familjenivå) och ibland t o m med rike- och
klassexakthet. T ex björken och soppen är inte arter, medan
glasbjörken (Betula pubescens) och smörsoppen (Suillus luteus)
är det. På så sätt kan man fråga: Vilken svamp är det här
? Svaret kan då bli antingen sopp eller smörsopp. Båda svaren
är korrekta.
Att undervisa om enskilda arter
är inte grundskolans mest centrala uppgift inom ramen för
miljö- och naturlära eller biologi (nuförtiden har man klassificerat
ca. 1,5 milj. arter).Viktigare är det att koncentrera sig
på hur olika organism-individer hör till den miljö, som vi
lever i. Art är ett begrepp skapat av människan, en abstraktion,
som inte kan förnimmas så som en organismindivid. Det är dock
viktigt att förstå begreppet art, på samma sätt som man finner
drag som är typiska för arten och ser olika drag mellan olika
arter, så att eleverna kan studera viktiga, större fenomen
som hör till ekologin. Sådana är t ex energins strömningar
eller växelverkan mellan olika organismer. Dessa större fenomen
kan man använda som kunskapsbas i miljöfostran.
