Jatkuvasti kantavan voitelukalvon ylläpito
vaatii vankkaa perusosaamista ja kokemusta. Toimivan voitelun
perusratkaisut tehdään jo laitesuunnittelussa.
Käytönaikaisen voiteluhuollon puitteissa
voiteluolosuhteiden myöhempi parantaminen
edellyttää kokonaistilanteen
ymmärrystä tiedon ja kokemuksen pohjalta.
Teknisten tuotteiden kauppaan kuuluu luonnostaan
käyttöneuvonta. Niinpä
hyvää tietoa on olemassa teknisissä
julkaisuissa sekä laite- ja tavarantoimittajien
neuvontamateriaaleissa. Luotettavien toimittajien antama tieto ei
esimerkiksi kyseenalaista luonnonlakeja tai
hämää sekavalla ylitieteellisellä
mössöllä.
Tiedon tarvitsijan tehtäväksi
jää hajallaan olevan aineiston kokoaminen ja sen
analysointi.
Voitelun
tehtävä
Tehokkain tapa vähentää toistensa suhteen
liikkuvien kosketuspintojen kitkaa ja kulumista on erottaa ne
voiteluainekalvolla. Voiteluaineena voi periaatteessa olla
mikä tahansa helposti leikkautuva materiaali
kiinteässä, kaasumaisessa tai
nestemäisessä muodossa. Tässä
yhteydessä käsitellään kuitenkin
teollisuusvoiteluaineita, lähinnä
öljyjä ja rasvoja. Voitelun
tärkeimpiä tehtäviä ovat
- pintojen erottaminen toisistaan
- kitkan ja siitä aiheutuvan
häviötehon pienentäminen
- kulumisen vähentäminen
- kosketuksen jäähdyttäminen
- epäpuhtauksien tulon estäminen
voideltavaan kohteeseen
- epäpuhtauksien ja kulumishiukkasten
kuljettaminen pois
- värähtelyn vaimentaminen
- osien suojaaminen korroosiolta.
Tehokkaalla voitelulla saadaan aikaan merkittävää
taloudellista hyötyä. Alhaisella kitkalla
säästetään energiaa ja/tai kohotetaan
suoritustehokkuutta. Vähäinen kuluminen puolestaan
mahdollistaa koneiden eliniän pidentämisen. Oikeaoppinen
voitelu on myös konejärjestelmien hyvän
käyttövarmuuden perusedellytys.
Pintojen
väliset kosketukset
Pintojen väliset kosketustilanteet voidaan jakaa
karkeasti kolmeen ryhmään: vierintäkosketus esimerkiksi
vierintälaakerissa, liukukosketus esimerkiksi liukulaakerissa ja
edellisten yhdistelmä, esimerkiksi hammaspyörän
hammaskosketus ryntövaiheessa.
Voitelumekanismit
Toisiaan vasten liukuvien kosketuspintojen kitkaa ja kulumista
minimoidaan tyypillisesti voitelun avulla, missä se vain on
sallittua. Voitelu voi olla käyttö- ja suunnitteluarvoista
riippuen rajavoitelua, sekavoitelua tai puhdasta nestevoitelua.
- Rajavoitelussatapahtuu selvää
pinnankarheushuippujen kosketusta, jolloin varsinaista vastinpinnat
erottavaa voitelukalvoa ei vielä ole. Voitelun toimivuus perustuu
tällöin keskeisesti pintakalvojen tarttuvuuteen,
stabiilisuuteen ja muodostumisnopeuteen kosketuskohdassa. Pintoja
suojaavat ja liukastavat kalvot muodostuvat voiteluaineen, erityisesti
silloin, kun voiteluaineen EP-lisäaineet reagoivat kosketuspinnan
ja ympäröivän atmosfäärin kanssa.
Pintakalvojen paksuus on merkittävästi pinnankarheutta
pienempi. Kitkaan ja kulumiseen vaikuttavat lisäksi kosketukseen
valitun materiaaliparin tribologiset ominaisuudet. Pintakalvojen
pettäessä kitkakerroin voi kohota materiaaliparin
kuivakitka-arvojen tasolle.
- Sekavoitelutilanne on raja- ja nestevoitelun
yhdistelmä. Osan kuormasta kantaa pienikitkainen voiteluainekalvo,
ja loput kuormasta välittyy pinnankarheushuippujen kautta.
Voitelukalvon paksuuden kasvaessa pinnankarheushuippujen kantama kuorma
vähenee ja kosketuksen kokonaiskitkakerroin alenee.
Tällä alueella kitkakerroin voi vaihdella huomattavasti
pienenkin olosuhdemuutoksen johdosta, jolloin esimerkiksi kosketuksen
lämpötilavaihtelut voivat olla merkittäviä.
Sekavoitelutilanne voi muuttua lämmönkehityksen kasvaessa
rajavoitelutilanteeksi.
- Puhtaassa
nestevoitelussa voitelukalvo erottaa
pinnat täysin toisistaan, jolloin kitka on alhainen ja kulumista
ei juurikaan esiinny. Käytetyn materiaaliparin merkitys rajoittuu
lähinnä paineensietokykyyn ja öljyn tarttuvuuteen.
Nestevoitelu voi olla hydrodynaamista (hd), elastohydrodynaamista
(ehl), tai hydrostaattista voitelua.
Hydrodynaaminen
voitelu
Hydrodynaamisissa ja hydrostaattisissa laakereissa
kuormitusalueella vallitsee huomattavasti pienempi paine kuin
ehl-kosketuksessa. Tästä syystä vierintälaakereissa
tapahtuvaa elastista muodonmuutosta ja siitä aiheutuvaa
materiaalin väsymistä ei hydrodynaamisissa ja
hydrostaattisissa laakereissa esiinny.
Hydrodynaamisen voitelutilanteen edellytyksinä ovat
vastakkain liukuvien pintojen nopeusero ja kiilamaisen rakenteen
aikaansaama suppeneva voiteluainekalvo. Suppenevaan voiteluainekalvoon
muodostuu ylipaine. Ylipaine tasaa kiilaan sisään- ja
ulosvirtaavan voiteluaineen määrän ja kantaa laakeriin
kohdistuvan kuormituksen. Voiteluaineen viskositeettiin vaikuttaa vain
sen lämpötila.
Hydrodynaamisessa voiteluainekalvossa on myös ns.
puserrusvaikutus, joka syntyy, kun vastakkaiset pinnat liikkuvat
kohtisuoraan toisiaan vasten. Liike aiheuttaa liukukosketukseen
painejakautuman, joka lisää hydrodynaamisen kalvon
kuormankantokykyä.
Elastohydrodynaaminen
voitelu
Elastohydrodynaamisen
voitelun (elastohydrodynamic lubrication,
ehl) sovellusalueita ovat mm. hammaspyörät ja
vierintälaakerit, jotka välittävät suuria
kuormituksia pienen kosketuspinta-alan kautta. Näin muodostuvat
korkeat kosketuspaineet aiheuttavat kosketuksessa
merkittävää elastista muodonmuutosta samalla kun
voiteluaineen viskositeetti kasvaa paineen vaikutuksesta voimakkaasti.
Hydrodynaamisessa voitelussa näin ei ole. Voiteluainekalvo
säilyy kuitenkin ehjänä, koska kimmoisten
muodonmuutosten johdosta koskettava pinta-ala suurenee ja paineen
vaikutuksesta jäykäksi muuttunut voiteluaine ei ehdi
puristumaan pois kosketuskohdasta. Elastohydrodynaamisessa voitelussa
kosketuspaineet ovat suuruusluokkaa 0,3–3,0 GPa ja
voiteluainekalvon paksuus on suuruusluokkaa 1 µm.
Elastohydrodynaamisessa voitelussa vallitsevat ohuet
voiteluainekalvonpaksuudet vaativat sileitä kosketuspintoja, jotta
voiteluainekalvo pystyisi erottamaan pinnat riittävästi
toisistaan. Erityisesti terävät pinnankarheushuiput ovat
haitallisia. Ohuen voitelukalvon johdosta kosketus on herkkä
myös kosketukseen tuleville epäpuhtauksille, erityisesti
koville kulumispartikkeleille. Tässä korostuu puhtauden
merkitys voiteluöljyn suodatuksen ja huollon yhteydessä. Jo
muutaman mikrometrin läpimittainen hiukkanen voi aiheuttaa
kosketuskohdassa merkittävän painehuipun, joka
väsyttää kosketuspintoja alentaen niiden
elinikää.
Elastohydrodynaamiseen sovellukseen kuuluvan
vierintälaakerin hyvä toimivuus perustuu sen oikeaan
valintaan, asennukseen (epäpuhtaudet, välykset) ja siihen
valittavaan käyttöolosuhteiden mukaisesti oikeaan
voiteluaineeseen. Keskeisiä suunnitteluparametrejä, kuten
vierintäelimien kosketuspainetta ja nopeutta
säädetään lähinnä laakerin halkaisijan ja
laakerityypin valinnalla. Yleisesti ottaen kuulalaakerit muodostavat
paremman voitelukalvon rasvavoitelussa kuin rullalaakerit. Laakeri
tarvitsee lämpötilanhallintansa ja kitkan osalta sopivan
määrän voiteluainetta (ei liikaa tai liian
vähän). Laakeri- ja voiteluainevalmistajien öljyn
viskositeetin valintaohjeet perustuvat ehl-teoriaan ja
kokemusperäiseen tietoon. Ohuen voitelukalvon johdosta
vierintälaakereissakin korostuu öljyn puhtauden merkitys,
jota osoittavat myös laakerin kestoiän laskennassa
käyttöön tulleet voiteluolosuhteisiin ja likaantumiseen
liittyvät kertoimet.
Hydrostaattinen
voitelu
Hydrostaattisessa voitelussa voiteluaine pumpataan
liukupintojen välissä olevaan voiteluainetaskuun. Öljyn
hydrostaattinen paine erottaa pinnat toisistaan, vaikka suhteellista
liikettä pintojen välillä ei tapahdukaan.
Hydrostaattisessa laakeroinnissa kitkateho on pieni, vaikka pumpun
tehontarve otetaan huomioon. Laakerointijärjestely on myös
erittäin jäykkä.
Nopeakäyntisissä koneissa on edullista
käyttää viskositeetiltaan alhaista voiteluainetta.
Kaasut ja erityisesti ilma täyttävät tämän
vaatimuksen. Aerostaattisia laakerointeja käytetään
instrumenteissa, työstökoneiden karoissa ja luisteissa
sekä eräissä prosessilaitteissa.
Raja-
ja
sekavoitelu
Seka- ja rajavoitelualueelle sijoittuvat verrattain
pienillä nopeuksilla toimivat liuku- ja vierintälaakerit
sekä hammaspyörät. Nämä sovellutukset toimivat
useimmiten rasvavoideltuna. Seka- ja rajavoitelua esiintyy myös
öljyvoidellussa kosketuksessa erityisesti käynnistyksen ja
pysäytyksen yhteydessä. Seka- ja rajavoitelussa
täydellistä hydrodynaamista voitelukalvoa ei enää
synny, joten vastinpintojen pinnankarheushuiput koskettavat toisiaan.
Tällöin on keskityttävä stabiilien pintakalvojen
muodostamiseen (lisäaineistus), materiaaliparin tribologisiin
ominaisuuksiin ja siihen, että voiteluaine tuodaan tehokkaasti
voideltavaan kohteeseen. Voitelun toimivuus perustuu tällöin
keskeisesti pintakalvojen tarttuvuuteen, stabiilisuuteen ja
muodostumisnopeuteen kosketuskohdassa. Pintoja suojaavat ja liukastavat
kalvot muodostuvat voiteluaineen, erityisesti sen EP-lisäaineiden
reagoidessa kosketuspinnan ja ympäröivän
atmosfäärin kanssa. Reagointilämpötilaa voidaan
säädellä lisäainetyyppien avulla. Voiteluaineiden
muodostamien pintakalvojen vaihtoehtoina ovat erilaisten pinnoitteiden,
pintakäsittelyjen ja kiinteiden voiteluaineiden käyttö.
Kiinteitä voiteluaineita ovat mm. molybdeenisulfidi, grafiitti ja
polytetrafluorieteeni (PTFE).
Rasvavoitelutapauksissa syntynyt kitkalämpö
siirtyy pois kosketuksesta tyypillisesti rakenteiden kautta, jolloin on
huolehdittava rakenteen hyvästä lämmönjohtamisesta,
jäähdytyksestä tai molemmista. Kitkalämpö
(kosketuksen lämpötila) on verrannollinen kosketuksen
kitkakertoimeen, kuormitukseen ja nopeuteen, joten se asettaa usein
tietyt rajoitukset laakerin kuormitukselle ja varsinkin
nopeudelle.
Rasvavoitelu
Rasvavoitelu on vierintälaakereiden yleisin
voitelutapa. Tyypillisiä käyttökohteita ovat
teollisuuden keskipakopumput. Rasvaa käytetään myös
yleisesti hitaasti pyörivissä liukulaakeroinneissa,
edestakaista liikettä tekevissä akselitapeissa ja hitaasti
pyörivissä hammaskosketuksissa. Voitelu voidaan toteuttaa
joko kertavoiteluna tai keskusvoitelujärjestelmän
avulla.
Öljyvoitelussa toimitaan nestevoitelun alueella.
Tällöin vastakkain liikkuvia pintoja erottaa toisistaan
hydrodynaaminen tai elastohydrodynaaminen voiteluainekalvo.
Voitelurasva sisältää perusöljyä 70–95
%, saenninta 5–30 % sekä vanhenemisen- ja
ruostumisenestoaineita, EP- sekä muita lisäaineita. Rasvan
sisältämä öljy on sitoutunut saentimeen eikä
virtaa voitelukohteessa samoin kuin öljyvoitelussa.
Rasvavoitelussa ei siten ole edellytyksiä täydelliseen
nestevoitelutilanteeseen, vaan siinä toimitaan lähinnä
sekavoitelun alueella.
Rasvavoidellussa laakerissa voidaan erottaa voitelun
toiminnan kannalta kolme hallitsevaa mekanismia: perusöljyn
erottuminen sideaineesta, rasvan kulkeutuminen vierintäelimien
avulla pidikkeestä kosketuskohtaan ja tärinän aiheuttama
rasvan liike laakerissa.
Kun laakeria voidellaan, se täytetään
kokonaan rasvalla. Kun laakeri täytön jälkeen
käynnistetään, vierintäelimet
työntävät rasvaa laakerin ympärillä olevaan
tilaan. Tästä aiheutuu käynnin alkuvaiheessa kohonnut
laakerin kitka sekä lämpötilan nousu. Laakeripesän
täyttöasteeksi suositellaan puolestaan 30–50 %
pesän tilavuudesta, jotta siirtyvälle rasvalle ja rasvan
lämpölaajenemiselle jää riittävästi
tilaa. Näin ei ole vaaraa laakerin liiallisesta
lämpenemisestä. Käynnistystilanteen
lämmönnoususta johtuu, että rasvavoideltujen
vierintälaakerien suurimmat sallitut pyörimisnopeudet ovat
alhaisempia kuin öljyvoideltujen. Tällainen tilanne syntyy
myös esim. laakerin jälkivoitelun yhteydessä.
Kun suurin osa rasvasta on ajautunut laakerin
ympärillä olevaan tilaan, tulevat hallitseviksi
voitelumekanismeiksi perusöljyn erottuminen rasvasta sekä
rasvan ajautuminen pidikkeestä kosketuskohtaan. Perusöljyn
erottumiseen vaikuttavat käyttöolosuhteista lähinnä
käyntilämpötila ja käynnin jaksollisuus. Korkea
lämpötila alentaa perusöljyn viskositeettia, jolloin
öljyn erottuminen lisääntyy. Perusöljyä ehtii
erottua rasvasta myös aina sitä enemmän, mitä
pitempiä pysähdysjaksoja laakerin käynnissä
esiintyy. Öljyn erottuminen on normaaliolosuhteissa kuitenkin niin
hidasta, että sen havainnointi on vaikeata.
Tärinä vaikutus voitelutilanteeseen riippuu sen
tasosta. Hyvin alhaisen tärinätason vallitessa rasva ei liiku
laakerissa. Akselin pyöriessä voitelutilanne muuttuu aina
huonommaksi, koska kosketuskohtaan ei tule uutta rasvaa.
Säännöllisellä voitelulla tilannetta voidaan
parantaa. Tärinätason noustessa voitelurasva alkaa liikkua
laakerissa, jolloin kosketuspiste saa uutta rasvaa ja sen
voitelutilanne paranee. Erittäin korkea tärinätaso
saattaa aiheuttaa rasvan voimakasta kiertokulkua laakerissa, mistä
seuraa rasvan pehmeneminen, perusöljyn liiallinen erottuminen ja
rasvan ennenaikainen tuhoutuminen. Erilaisten tilanteiden syntyminen
riippuu tärinätason lisäksi myös etenkin rasvan
kiinteydestä. Voimakkaasti tärisevässä kohteessa on
käytettävä mekaanisesti kestävää
voitelurasvaa, tyypillisesti litium-perustaista rasvaa.
Kalvonpaksuus
rasvavoitelussa
Koska rasvavoitelussa toimitaan sekavoitelun alueella, ei
nestevoitelussa sovellettava Reynoldsin yhtälö päde
rasvavoitelussa. Jos kalvonpaksuuden laskennassa
käytetään elastohydrodynaamista voiteluteoriaa ja rasvan
perusöljyn viskositeettiä, voidaan tuloksia pitää
vain karkeasti suuntaa antavina. Rasvavoitelussa voiteluaineen
kalvonpaksuus on suuruusluokaltaan 50 nm, kun se vastaavasti
öljyvoitelussa on suuruusluokaltaan 1nm. Rasvavoitelussa
kalvonpaksuuteen vaikuttavat ehl-teoriassa esitettyjen tekijöiden
lisäksi rasvan kulkeutuminen kosketuskohtaan ja perusöljyn
erottuminen rasvasta.
Käyntitilanteen alussa voitelurasvan kalvonpaksuus on
suurempi kuin öljyllä. Kun käynti jatkuu,
vierintäelimet työntävät rasvan sivuun. Jos
lisävoitelua ei ole saatavilla, rasvavoitelun kalvonpaksuus
muodostuu ohuemmaksi kuin öljykalvon paksuus.
Voiteluaine
osana konstruktiota
Jokaisella koneenosalla on voitelun kannalta omat
erityispiirteensä, mutta tietyt keskeiset muuttujat, kuten
kosketuksen geometria, kosketuspaine, materiaalin kitka- ja
kulumisominaisuudet, elastisuus, lämmönjohtavuus ja
pinnanlaatu yhdessä käyttöolosuhteiden (nopeus,
kuormitus, kosteus, epäpuhtaudet), voiteluaineen ominaisuuksien
(viskositeetti, lisäaineistus, paineriippuvuus), asennuksen ja
huollon kanssa muodostavat kokonaisuuden, joka hallitsee kosketuksessa
muodostuvaa lämpötilaa, kitkaa ja kulumista. Suunnittelun
yhteydessä määritetään tämä
tribologinen vuorovaikutusympäristö, jonka tavoitteena on
saada kokonaisuus toimimaan hallitusti. Kosketuksen eri ominaisuuksia,
kuten kuormankantokykyä, kitkaa tai lämpötilaa, voidaan
optimoida tapauskohtaisesti tarpeen mukaan. Suunnittelijan on
pidettävä voiteluainetta yhtenä
merkittävänä konstruktion osana.
Koska kitka ja kuluminen ovat oleellisesti riippuvaisia
voitelutilanteesta, sen selvittäminen on suunnittelijalle
välttämätön tehtävä. Luonnollisesti
pyritään tilanteeseen, jossa pinnat eivät kosketa
toisiaan ja voiteluainetta on riittävästi tarjolla. Aina se
ei kuitenkaan ole mahdollista, ja silloin keskitytään seka-
ja rajavoitelutilanteessa voitelun toimintaa edistäviin
tekijöihin. Näin voidaan kuormitus- ja liiketilanteen
muutoksilla, geometrian muutoksilla, materiaalin valinnalla,
erilaisilla pintakäsittelyillä ja pinnoitteilla sekä eri
voiteluainetyypeillä ja voitelumenetelmillä sekä
ympäristöolosuhteiden parantamisella saavuttaa edullinen
pintojen välinen kitka ja kulumistilanne.
Voideltavan koneenelimen ympärillä oleva
runko/pesä tai akseli vaikuttaa voitelun toimivuuteen
muodonmuutosten ja värähtelyjen kautta. Akselien liiallinen
taipuma voi aiheuttaa varsinkin liukulaakereissa ja
hammaspyörissä kosketukseen reunapainetta. Silloin
laskennalliset pintapaineet reunalla ylittyvät ja/tai pinnat
koskettavat toisiaan, mikä alentaa koneenosan elinikää.
Reunapaineen syntyä hallitaan rajoittamalla esimerkiksi
liukulaakerin pituuden ja halkaisijan suhdetta. Samoin kuormituksesta
johtuvat muodonmuutokset vierintälaakerien pesissä
aiheuttavat muutoksia kuorman jakautumiseen vierintäelimien
kesken. Voimakas värähtely häiritsee tyypillisesti
voitelua ja rasittaa kosketuspintoja. Voideltavien koneenosien
ympäristöllä on merkitystä, varsinkin avonaisten
laakerien tapauksessa. Voiteluun voivat vaikuttaa ympäristön
lämpötilamuutokset, tuuletusolosuhteet sekä
epäpuhtaudet. Kosketuksen oikeaoppinen sisäänajo,
esimerkiksi kuormituksen asteittainen nostaminen, "muotouttaa" pinnat
yhteensopiviksi pidentäen kosketuksen elinikää ja
helpottaen voitelukalvon syntyä.
Suomen poikkeukselliset sääolot tuovat oman
lisänsä voitelun suunnitteluun.
Kylmäkäynnistyksessä öljy on usein liian
jäykkää kunnolliseen voiteluun, ja sama öljy
saattaa laitteen lämmittyä olla liian ohutta
riittävän voitelukalvon muodostukseen. Tämä johtuu
öljyn viskositeetin lämpötilariippuvuudesta.
Näillä erikoistilanteilla voi olla huomattava vaikutus
kestoikään, vaikka niiden kesto on ajallisesti varsin lyhyt.
Vakavat tilanteet voidaan estää
käyttämällä kylmäkäynnistyksissä
öljyn lämmitintä ja/tai käyttämällä
synteettistä öljyä, jolla on suuri
viskositeetti-indeksi.
|