RAUTATIET SUOMESSA |
"Vaikkapa rautatierakennukset vaatisivat valtiolta
toista vertaa suurempia uhrauksia kuin vesiteiden aukaiseminen - ja niin
ei ole asianlaita - korvaisi tämän suuremman uhrauksen täydellisesti
yksin niiden sivistävä vaikutus, jolla on maan aineellisellekin
vaurastumiselle suurempi merkitys kuin kaikilla muilla kansallisen
hyvinvoinnin ehdoilla yleensä."
Johan Vilhelm Snellman |
 |
Rautateiden syntyessä ja levitessä
tuolloin Venäjään kuulunut Suomi oli kehittymätön, taloudellisesti
takapajuinen maa. Maaseudulla tilattoman väen määrä kasvoi nopeasti,
mutta heille ei ollut tarjota työtä. Kuljetusolot olivat alkeelliset ja
vähäiset maantiet olivat kehnot. Tiukka elinkeinoelämän sääntely
jarrutti maan taloudellista kehitystä. |
Rautatiet eivät olleet kuitenkaan
täysin tuntematon asia Suomessa 1800- luvun puolivälissä. Rautateistä
oli kirjoitettu lehdissä ja jotkut olivat voineet ihailla niitä
ulkomaanmatkoillaan. Muutamia suomalai- sia insinöörejä oli myös
osallistunut rautateiden rakentamiseen Venäjällä.
Suomen perinteinen kulkuväylä on kautta
aikojen ollut vesi. Merkittävä parannus kulkuyhteyksiin olikin
Saimaan kanavan valmistuminen vuonna 1856, jonka valmistuttua oli saatu kunnollinen
yhteys sisämaasta merelle. |
 |
Vesistöt eivät kuitenkaan yksin
riittäneet turvaamaan toimivia liikenneyhteyksiä. Rautateiden
kannattajat puolsivat rautateiden rakentamista maanviljelyn ja
teollisuuden kehittämistarpeilla sekä sivistysnäkökohdilla: rautateiden
katsottiin edistävän postilaitosta, kirjakauppaa, sähkösanomien vaihtoa
ja matkustajien kuljetusta. Rautateiden tärkeimmäksi puolestapuhujaksi
nousi J.V. Snellman.
|
Monet merkittävät suomalaiset,
etunenässä senaattori ja senaatin talousosaston varapuheenjohtaja Lars
Gabriel von Haartman, kannattivat voimakkaasti kanavien rakentamista ja
väylien perkaamista ja vastustivat rautateiden rakentamista. He
pelkäsivät uusien vallankumouksellisten aatteiden nopeaa leviämistä
Suomessa rautateiden välityksellä, kuten Euroopassa oli käynyt.
Rautateitä pidettiin myös kansainvälisen liikenteen linkkeinä Pietariin,
eikä niiden katsottu parantavan maan sisäisiä liikenneyhteyksiä.
|
"Harrastettaessa Helsingin-
Hämeenlinnan rataa ei huomata, että tavoitettu suunta käy pohjoiseen ja
halkaisten sisämaan hivelee kansallisia ja suomikiihkoisia haaveita. - -
Ollaan sitten ennemmin ilman rautateitä kuin rakennetaan rautatie
kansanvaltaisten haaveiden hyväksi"
L.G. von Haartman |

|
Hämeen vesistöjen yhdistämistä
Suomenlahteen ja Helsinkiin rautatien avulla oli esitetty jo vuonna
1849. Venäjän uudistusmielinen keisari Aleksanteri II vieraili Suomessa
vuonna 1856 pian valtaistuimelle nousunsa jälkeen. Hän antoi senaatille
ohjeita maan asioiden hoitamiseksi, kuten liikenneyhteyksien
parantamiseksi. Tärkeää oli saada yhteys maan sisäosista Helsinkiin sekä
Keisarikunnan pääkaupunkiin Pietariin. |
Keisarin vierailun jälkeen asiat
etenivät nopeasti, sillä jo 4.3.1857 annettiin asetus rautatien
rakentamisesta Helsingistä Hämeenlinnaan.
Rautatien jatkamista Hämeenlinnasta Tampereelle ryhdyttiin tutkimaan jo
vuonna 1860. Seuraavaksi toteutettu rautateiden rakennushanke oli
kuitenkin Riihimäeltä Lahden kautta Viipuriin ja Pietariin rakennettu
rata, jonka rakentamista komitea ehdotti vuonna 1861. Ehdotus
hyväksyttiin vuoden 1867 valtiopäivillä. Rautatie
Riihimäeltä Pietariin valmistui vuonna
1870.
Rautateiden rakentaminen oli koko
1800- luvun loppupuolen vilkasta, sillä usein oli tekeillä monta
rataosuutta yhtä aikaa. Rataverkoston pääasiallinen suunta oli 1800-
luvulla etelästä pohjoiseen. Myöhemmin rakennettiin niitä yhdistäviä
poikkiratoja.
Takaisin
etusivulle
-> Palaa valikkosivulle
|
|
|