|
|
||
Mitä laatu onKuluttajalla on aina ennakko-odotuksia ostaessaan tuotteita tai palveluja. Tuotetta tai palvelua voidaan pitää laadukkaana, jos ostaja on tyytyväinen ja toteaa saaneensa rahoilleen täyden vastineen. Laadun määrittelyssä kuluttajan kannalta on aina kyse siitä, vastaako tuote niitä odotuksia, joita kuluttajalla on etukäteen tuotteen suhteen ollut. Tuotannossa pyritään mahdollisimman tasaiseen lopputulokseen, jotta jokainen esine olisi kaikilta ominaisuuksiltaan samanlainen ja täyttäisi sille asetetut laatukriteerit. Tällöin toimitaan markkinoinnissa turvallisella pohjalla, koska jokainen esine täyttää varmasti ne vaatimukset, joita mainonnassa tuodaan esille. Käsitteen laatu muodostumista kuvaa seuraava kaavio.
Opetustoimintaakin voidaan asettaa erilaisia
laatumäärityksiä, jotka velvoittavat opettajia ja opiskelijoita toimimaan
määrätyllä tavalla.
Myös palveluun liittyvät vaatimukset muuttuvat. Viime
vuosikymmeninä tätä asiaa on huomattavasti muuttanut ns. itsepalvelu.
Voidaan perustellusti kysyä, onko itsepalvelu palvelua lainkaan ja miten
sille voidaan tehdä laatumääritykset. Toisaalta joissakin asioissa palvelu
on parantunut huomattavasti. Aikaisemmin tuotteiden toimitusajat
ilmoitettiin viikon tarkkuudella, nyt ne ilmoitetaan päivän tarkkuudella
tavoitteena tunnin tarkkuus. Laatutason määrittely Monille tuoteryhmille on olemassa yhtenäiset laatumäärittelyt, joita kaikki niiden tuotteiden valmistajat noudattavat, esimerkkinä rakennuspuusepäntuotteita koskevat RT-kortistot, myös edellä mainitut sahatavaran laatuluokitukset ovat kaikille sahoille samat. Monien tuotteiden vaatimukset määrittelee valmistaja, koska se joutuu myös vastaamaan vaatimuksista asiakkaalle. Palvelun osalta omakohtainen toiminnan tason määrittely pakottaa yrityksen toimimaan aina samalla tavalla. Opetustoimintaakin varten voidaan asettaa erilaisia
laatumäärityksiä, jotka velvoittavat opettajia ja opiskelijoita toimimaan
määrätyllä tavalla. Oppilaitoksen toimintaa säätelee opetussuunnitelma,
jossa voidaan määrätä esimerkiksi poissaolomääristä, joiden ylittäminen
aiheuttaa opintojakson hylkäämisen. Koulun toimintatapoihin tai
laatumäärityksiin voi esimerkiksi kuulua, että kokeet on palautettava
viikon kuluttua niiden pitämisestä ja jos näin ei tapahdu, on
opiskelijalla oikeus tehdä reklamaatio. |
Tehtävät |
|
|
Yrityksessä toimintaohjeet kootaan yhtenäiseksi
kokoelmaksi, jota sanotaan laatukäsikirjaksi. Kokonaisuutta, johon kuuluu
laatukäsikirjan lisäksi myös kaikki muut toimintaohjeet, sanotaan
laatujärjestelmäksi. Järjestelmä voi saada sertifikaatin, jos se täyttää
virallisen ulkoisen auditoijan asettamat vaatimukset. |
Tehtävät | |