Oppimisprosessiperustainen verkko-opetusVerkko-oppimisprosessin suunnittelun lähtökohtana ovat oppimisen tavoitteet ja oppijoiden aikaisempi tietämys ja osaaminen. Kun oppimisprosessin tuloksena saavutettua osaamista, tietoja ja taitoja peilataan oppijoiden aikaisempaan osaamiseen, saadaan selkeä puite/kehikko oppimisprosessin rakentamiselle. Keskeistä suunnittelussa on miettiä, miten erilaiset oppijat oppivat ja saavuttavat tavoitteiden mukaista osaamista. Oppimisprosessiperustaisessa opetuksessa (Koli &
Silander 2002) eri elementit - opetustilanne, oppimistehtävät,
opetus, ja myös ohjaus ja palaute - linkittyvät kiinteästi toisiinsa ja
muodostavat myös ajallisen eheän jatkumon. Oppimisprosessiperustaisessa
verkko-opetuksessa opetustilanteet, niin lähi- kuin etäopetus, on siis
sidottu yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Oppimisprosessinperustaista
verkko-opetusta kuvaa keskeisesti koko oppimisprosessin aikainen ohjaus ja
palaute, jonka pohjalta oppijat kehittävät omaa osaamistaan.
Oppimisprosessi voidaan strukturoida edellä esitettyyn tapaan opetuksen/materiaalin, oppimistehtävän ja sen ohjauksen muodostamiin kokonaisuuksiin - oppimistilanteisiin. Näin ohjauksesta muodostuu selkeä ja mielekäs kokonaisuus niin sisällöllisesti kuin prosessin etenemisenkin kannalta. Opetustilanne ja siihen liittyvät oppimistehtävät luovat selvän pohjan prosessin aikaiselle ohjaukselle ja arvioinnille. Ohjaus suunnitellaan edistämään oppimista ja erityisesti oppimistehtävään liittyvää ongelmanratkaisua. Opetustilanteen, oppimistehtävän, ohjauksen ja arvioinnin tehtävänä on viedä siis oppimisprosessia eteenpäin, edistää oppimista! Oppimisprosessissa saavutettu osaaminen on oppimisprosessin aikaisten
oppimistapahtumien summa. Kun eri oppimistilanteet, oppimistehtävät ja
ohjaus tehdään opetuksen suunnitteluvaiheessa näkyviksi, voidaan etukäteen
suunnitella asiat, joista annetaan palautetta ja asiat, jotka vaativat
ohjausta.
Koli, H. & Silander, P. (2002). Verkko-oppiminen – oppimisprosessin suunnittelu ja ohjaus. Hamk-julkaisut Koli, H. & Silander, P. (2003) Verkko-opettajan työkalupakki –
oppimisaihiosta oppimisprosessiin. Filenctura |
|
Lähdeaineisto Sivukartta - Ohjeita käyttäjälle > Oppimisprosessi- perustainen verkko-opetus - Oppimisprosessin suunnittelu Puuteollisuuden materiaaliin |