Oppimisprosessiperustainen verkko-opetus

Verkko-oppimisprosessin suunnittelun lähtökohtana ovat oppimisen tavoitteet ja oppijoiden aikaisempi tietämys ja osaaminen. Kun oppimisprosessin tuloksena saavutettua osaamista, tietoja ja taitoja peilataan oppijoiden aikaisempaan osaamiseen, saadaan selkeä puite/kehikko oppimisprosessin rakentamiselle. Keskeistä suunnittelussa on miettiä, miten erilaiset oppijat oppivat ja saavuttavat tavoitteiden mukaista osaamista.

Oppimisprosessiperustaisessa opetuksessa (Koli & Silander 2002) eri elementit - opetustilanne, oppimistehtävät, opetus, ja myös ohjaus ja palaute - linkittyvät kiinteästi toisiinsa ja muodostavat myös ajallisen eheän jatkumon. Oppimisprosessiperustaisessa verkko-opetuksessa opetustilanteet, niin lähi- kuin etäopetus, on siis sidottu yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Oppimisprosessinperustaista verkko-opetusta kuvaa keskeisesti koko oppimisprosessin aikainen ohjaus ja palaute, jonka pohjalta oppijat kehittävät omaa osaamistaan.
 


 

Oppimisprosessi voidaan strukturoida edellä esitettyyn tapaan opetuksen/materiaalin, oppimistehtävän ja sen ohjauksen muodostamiin kokonaisuuksiin - oppimistilanteisiin. Näin ohjauksesta muodostuu selkeä ja mielekäs kokonaisuus niin sisällöllisesti kuin prosessin etenemisenkin kannalta. Opetustilanne ja siihen liittyvät oppimistehtävät luovat selvän pohjan prosessin aikaiselle ohjaukselle ja arvioinnille. Ohjaus suunnitellaan edistämään oppimista ja erityisesti oppimistehtävään liittyvää ongelmanratkaisua. Opetustilanteen, oppimistehtävän, ohjauksen ja arvioinnin tehtävänä on viedä siis oppimisprosessia eteenpäin, edistää oppimista!

Oppimisprosessissa saavutettu osaaminen on oppimisprosessin aikaisten oppimistapahtumien summa. Kun eri oppimistilanteet, oppimistehtävät ja ohjaus tehdään opetuksen suunnitteluvaiheessa näkyviksi, voidaan etukäteen suunnitella asiat, joista annetaan palautetta ja asiat, jotka vaativat ohjausta.
Oppimisprosessin tuloksena oppijalle syntyy uutta tietämystä eli tietoja ja taitoja. Tietämys voidaan määritellä tietoa laajemmaksi käsitteeksi, joka sisältää varsinaisen tiedon lisäksi tiedonkäyttötaidot, ongelmanratkaisutaidot, päättelysäännöt jne. Oppiminen oppimisprosessissa on tietämyksen muodostamista.


Lähteitä
:

Koli, H. & Silander, P. (2002). Verkko-oppiminen – oppimisprosessin suunnittelu ja ohjaus. Hamk-julkaisut

Koli, H. & Silander, P. (2003) Verkko-opettajan työkalupakki – oppimisaihiosta oppimisprosessiin. Filenctura

 




Lähdeaineisto Sivukartta




Ohjeita käyttäjälle

> Oppimisprosessi-
   perustainen
   verkko-opetus


Oppimisprosessin
   suunnittelu
   Puuteollisuuden
   materiaaliin