Lisämateriaali:
Tehtävien asemointi
Edellä esitetyn tehtävien tärkeysjärjestyksen lisäksi
yrityksessä vaikuttaa kolme erilaista ja toisiinsa vuorovaikutussuhteessa
olevaa tehtäväryhmää. Poikittaissuunnassa ne voidaan asemoida ulkoisiin ja
sisäisiin sekä niitä keskeltä yhdistävään johtamistehtävään. Kuva esittää
9-lokeroista järjestelmää (matriisia), jota sovelletaan tässä
liiketoimintaprosessiin.
Liiketoimintaprosessin viitekehys
Liiketoimintaprosessin kehys perustuu mukaillen ja soveltaen Arto
Lahden (1995) esittämään liiketoimintaprosessin ajattelumalliin.
Kuva 5. Liiketoimintayksikön kehys
Edetään yleisestä yksityiskohtiin: ensin ennustetaan tulevaisuutta (1.),
toiseksi suunnitellaan järjestelmä (2.) ja kolmanneksi pannaan toimeksi
eli toteutetaan hanke (3.). Kun kaikki tuo on tehty, lasketaan tai
arvostellaan jälkikäteen, mitä saatiin aikaan. Keskimmäinen sarake
ilmoittaa kokonaistuloksen eli yrityksen markkina-arvon, kuva 5.
Yritys on aina sidoksissa ulkopuolisiin tekijöihin,
kuten viranomaisiin, tavaran toimittajiin tai sen tuotteita ostaviin
asiakkaisiin. Kaikki liiketoiminnan järjestelyyn ja valmistukseen liittyvä
toiminta tapahtuu yrityksen sisältä. Ne jaetaan sisäisiin
tuotannontekijöihin, joita ovat rakennukset, koneet ja laitteet, pääoma
sekä fyysinen ja henkisen työpanos. Yritystä johdetaan keskeltä.
Keskimmäinen sarake sisältää sisäisten ja ulkoisten tekijöiden
yhteisvaikutuksen (synergian), sopusuhtaisen toiminnan (koordinoinnin)
sekä joustavan ja tehokkaan yhteistoiminnan järjestelyn.
Kutakin saraketta eli siiloa edetään alaspäin. Tällöin
tulokset eli kunkin siilon anti realisoituvat alhaalle jyvinä säkkiin eli
ulkoiset tekijät mielikuva-arvoksi, sisäiset tekijät aineellisiksi ja
aineettomiksi hyödykkeiksi ja keskeltä koko yrityksen markkina-arvoksi.
Keskimmäisessä siilossa tapahtuu siis jyvien erottelu akanoista, kuva 6.
|
Ulkoiset tekijät |
Johtaminen keskeltä |
Sisäiset tekijät |
1. Strategia |
Markkinoinnin
mahdollisuudet |
Yhteisvaikutuksen
mahdollisuudet |
Teknologia ja
tietotaito |
2. Järjestelmät |
Markkinointi ja eri
asiakasryhmät |
Yhteistoiminnan
organisoiminen |
Liiketoiminnan
suunnittelu |
3. Prosessit |
Myynti ja
asiakaspalvelu |
Toimeenpano ja (itse)ohjaus |
Tosiaikainen
toteutus |
Tulokset |
Mielikuva- eli
hyvyysarvo |
Yrityksen
markkina-arvo |
Ainearvo eli
substanssi |
Kuva 6. Liiketoiminnan tehtävät jäsenneltyinä asemansa
mukaisesti.
Liiketoimintaprosessin tehtäväjako
Yleisellä tasolla (1.) tehdyt ratkaisut vaikuttavat eniten
lopputulokseen. Kuitenkin organisaatiossa valitsevan keskeisen periaatteen
mukaan: kaikki vaikuttaa kaikkeen. Malli on rakennettu niin, että jokaista
saraketta edetään tasoittain ylhäältä alas seuraavasti:
-
Ulkoiset tekijät ovat markkinamahdollisuudet,
markkinointi ja asiakaskontaktit. Mielikuva-arvo summautuu toiminnan
tuloksena alas.
Yrityskuva eli imago voi – markkinoinnin, sen
kohdentamisen ja hyvän asiakaspalvelun vuoksi – kohota huomattavasti
suuremmaksi kuin mitä toimintaan kohdistetut panokset.
-
Sisäiset tekijät ovat järjestyksessä teknologia ja
tietotaito, valmistuksen ja palveluiden suunnittelu sekä niiden
tosiaikainen toteutus periaatteella tässä ja nyt.
Kilpailluissa olosuhteissa prosessin sujuva ja tehokas
toiminta sekä hyvä logistiikka takaavat kilpailuedun muihin nähden.
Uutuus- tai erikoistuote tai ylivertainen tuote tai palvelu voidaan joskus
ylihinnoitella. Silloin ihmisten osaaminen – tietotaito ja kokemus –
todentuvat yrityksen eduksi ja hyödyttävät sitä.
-
Johtamiseen keskeltä. Tavoitteina eri tasoilla ovat
yhteisvaikutus, yhteistoiminta ja sujuva prosessien toiminta. Yritys
tavoittelee toiminnassaan kannattavuutta ja tehokkuutta, mutta ennen muuta
joustavaa asiakaspalvelua.
Koko yrityksen toiminta asettuu kahden ääripään väliin:
valmistetaanko paljon ja myydään halvalla vai räätälöidäänkö tuotteet
yksittäin asiakkaille ja hinnoitellaan ko. tuote korkeampaan hintaan.
Tuotteen omakustannushinta määrää sen, ollaanko kilpailukykyisiä vapailla
markkinoilla. Se on johdon tekemä strateginen ratkaisu. Se on myös
yrityksen elämän tai kuoleman kysymys.
Lopputuloksena näiden kolmen sarakkeen suorituskyky
summautuu organisaation suorituskykynä keskimmäistä linjaa alaspäin
tultaessa tulokseen – voittoon tai tappioon. Tasot voidaan nimetä myös
tehtävien mukaisesti: strategian suunnittelu (1), järjestelmän suunnittelu
(2) ja toimeenpano prosesseissa (3).
Yläriviltä voidaan päätellä, mitkä asiat ovat
strategisesti tärkeimpiä tai laaja-alaisimpia. Keskisaraketta voisi kutsua
eräänlaiseksi valikoivaksi ja kehittäväksi tasoksi. Siihen kertyy paljon
erilaista tietoa ja siinä se muokataan yrityksen tarpeisiin sopiviksi
suunnitelmiksi.
Projektien ja prosessien tehokkuus on kiinni
teknologian, menetelmien ja organisaation taitavasta käytöstä.
Kannattavuus kertoo onnistumisesta mutta myös ennakoi yksikön elinkaaren
vaihetta, olemassaoloa tai muutostarpeita. Lopuksi analysoidaan
tilinpäätöksen lukuja ja arvioidaan ihmisten toimintaa. Johto tekee niistä
johtopäätöksiä.
Malli kuvaa tärkeysjärjestyksiä, jolloin
mahdollisuuksien ymmärtäminen oikein vaikuttaa kaikkein eniten tulevaan
toimintaan, eli liiketoiminnassa strategia on tärkein, seuraavaksi
suunnittelu ja lopuksi prosessien toimeenpano. Vaikka näin on, hyväkin
järjestelmä voi ontua tai peräti sortua pienen hoitamattoman tekijän tai
syyn takia.
|
|
(avautuu osoittamalla)
Lisämateriaalia
Keskeiset tunnusluvut
Pohdittavaa
Mitä periaate yleisestä yksityiskohtiin tässä tarkoittaa?
Mikä on johtamisen tehtävä silloin, kun otetaan huomioon sisäiset ja
ulkoiset tekijät?
Minkä tyyppistä johtamista ulkoiset ja sisäiset toiminnot vaativat eri
tasoilla?
Pohdittavaa
Miksi liiketoiminta-
prosessi ei saa olla liian iso mutta ei myöskään liian pieni?
Mitä perimmäinen idea on jakaa liiketoiminnan tehtävät erikseen kolmelle
tasolle
a) pystysuunnassa
b) vaakasuunnassa?
Johtamisesta
Tieto kulkee keskeltä ylös alas. Voisiko ajatella, että yritystä
johdetaan:
a) keskeltä ylös alas
b) keskeltä oikealle ja vasemmalle?
Kyllä voidaan, nykyisin sanotaankin: ”Yritystä johdetaan keskeltä.”
Kun työyhteisö koostuu eri alojen erikoisosaajista ja asiantuntijoista,
kuten esimerkiksi yrityksen järjestelmien suunnittelu, johdetaan enemmän
asioita kuin ihmisiä. Silloin päämäärä ja tavoitteet ohjaavat ihmisten
toimintaa - keskeltä.
Kuitenkin vastuu työn sujumisesta joudutaan aina antamaan jollekin
henkilölle. Silloin hän myös päättää, mutta myös johtaa asioita ja ihmisiä –
keskeltä.
Tehtävä
Täytä kuvan 6 mukainen matriisin ruudukko, kun
yksikkö onkin työsolu tai tiimi?
Miten kaaos saadaan järjestykseen?
1. Jotta liiketoiminta saataisiin hallintaan, on ymmärrettävä ensin pysty
ja vaakasuuntaiset kolme asiaa, kuva 6.
2. Taulukon avulla rakennetaan ajattelun malli eli järjestelmä. Sen
avulla voidaan nyt miettiä kolmea liiketoiminnan olennaista asiaa:
a. Liiketoiminta-
prosessi, kuva 6.
b. Tiimi tai työsolu.
c. Työntekijän henkilökohtainen oppimisohjelma sopeutettuna yrityksen
toimintaan.
Pohdittavaa Normaalisti riittää, kun ymmärtää eri tehtävät eri
lokeroissa, kuva 6.
1. Kuka tai ketkä päättävät yrityksen liiketoimintaan liittyvän
järjestelmän?
2. Missä laaditaan tiimin tai työsolun toimintaohjelmat? Mikä voisi olla
tiimin oma rooli siinä?
3. Kuka laatii yksilön henkilökohtaisen ohjelman ja mikä rooli esimiehellä
on sen laadinnassa?
|