Lisämateriaali:
Yrityksen arvojärjestelmä
Yrityksen suunnittelu tähtää
pitkälle tulevaisuuteen eli toimintoja ja taloutta suunnitellaan pitkällä,
keskipitkällä tai lyhyellä tähtäyksellä.
Toimintojen arvojärjestys
Kun yrityksessä valmistetaan tuotteita tai palveluita,
on varauduttava eri tasoilla vaikuttavaan byrokratiaan. Viranomaisten
vaatima työ on myös osa tuotantoa. Toimiessaan yritys luo arvonlisäystä.
Yritysten arvonlisäys muodostuu sisäisistä ja
ulkoisista toiminnoista. Tällöin raaka-aineesta jalostetaan hyödykkeitä –
tuotteita tai palveluita. Yrityksen vastuut ja velvollisuudet mutta myös
oikeudet jakautuvat neljälle tasolle, kuva 1.

Kuva 1. Liiketoiminnan hierarkkinen
arvojärjestelmä.
Hierarkia eli arvojärjestys
Yrityksen arvot ja niistä johdetut tavoitteelliset liiketoiminnan
keinot voidaan jakaa neljään arvojärjestystä kuvaavaan tasoon. Miten tuo
arvonlisäys muodostuu? Hierarkia eli arvojärjestys etenee yleisestä
yksityiskohtiin –periaatteella seuraavasti:
-
Poliittinen ja taloudellinen arvojärjestelmä on yrityksen kannalta
katsoen laaja-alaisin. Se sisältää yhteiskunnan toiminnalle välttämättömät
laitokset, järjestelmät ja palvelut. Yritys maksaa yhteiskunnalle veroa
näistä palveluksista. Henkilöstön yksi tärkeä tehtävä on pitää huolta
yrityksen luottamuksen säilymisestä ja suhteiden ylläpidosta myös
viranomaisten suuntaan.
-
Osakkeiden arvonmuodostus. Yritysten reaaliomaisuus ja julkiseen
arvostukseen perustuva lisäarvo yhdessä muodostavat osakkeiden arvon. Tämä
arvojärjestelmä koskee lähinnä yrityksen omistajia ja heidän
osakesijoituksiaan.
-
Liiketoimintaprosessi perustuu asiakkaiden tarpeisiin. Sen
järjestely eli tuotannon ja palvelutoiminnan organisointi kuuluu
yrityksille, jonka tehtävä on luoda tuotteita ja toimia samalla
kannattavasti. Yrityksen toiminta perustuu taloudelliseen realismin, jossa
tuotetaan hyödykkeitä asiakkaiden tarpeisiin.
-
Työsolut, tiimit ja toimintoketjut. Tuotteen valmistus järjestetään
toiminnoista muodostetuiksi ketjuiksi. Toiminta eli toiminto tapahtuu
ketjun lenkeissä eli toimintopisteissä. Jokainen toiminto voidaan jakaa
edelleen pienempiin osiin: perustoiminnoiksi.
”Yrittäjän pitää tietää, mihin panostaa ja millä
tuotto-riski-odotuksella. Yritysteoriat ja liiketaloudellinen ajattelu
ovat palautuneet perusteisiinsa siinä suhteessa, että yrityksen todellinen
tarkoitus on tuottaa arvonlisäystä omistajalle eli tahoille, jotka ovat
valmiita ottamaan vastuuta ja kantamaan sitä", kirjoittaa Arto Lahti
(1998).
|
|
(avautuu osoittamalla)
Pohdittavaa
Miten vastuun ja vallan arvojärjestys toimii periaatteella yleisestä
yksityiskohtiin?
Tuleeko mieleesi jokin sellainen asia, jossa toimii yksityiskohdista
yleiseen -periaate?
Arvojärjestystä määriteltäessä tavallaan jäsennellään kaaosta eri
tasoille (katso kolmio kuvassa 1).
a. Mieti, mitä tehtäviä
voisi kuulua
yrityksen johdon,
järjestelmien
suunnittelun tai
toimeenpanevan
ketjun tasoille?
b. Mieti, miten
tuotteen lisäarvo
kehittyy johdon,
suunnittelun ja
toimeenpanon
tasolla ja miten se
ilmenee asiakkaan
ostaman tuotteen
hinnassa? |