![]() |
Osa II - VAIKUTA koulun energiankäyttöön Seuranta-auditoinnit ja raportointi |
![]() ![]() ![]() |
Seuranta-auditointien tai
seurantakatselmusten avulla voidaan todeta, onko koulussa toimittu itse määritellyn
energiaohjelman mukaisesti ja minkälaisia tuloksia on saatu. Ohjelman ja sen
toteuttamisen tavoitteenahan on, että askel askeleelta saavutetaan pysyviä parannuksia.
Järjestelmällisen seurannan perusteella voidaan energiajärjestelmän eri osiin tehdä
muutoksia ja korjata toimintaa parhaiten omalle koululle sopivaksi. Energiapolitiikkaa
kannattaa kehittää kokemuksen ja toimintatapojen muuttuessa. Ohjelmaa voidaan myös
laajentaa asiaan innostuneiden henkilöiden määrän kasvaessa. Jos koulu noudattaa
ympäristöjärjestelmää, energiakatselmukset sisällytetään ympäristöauditointiin. Säännöllisen auditoinnin tekee joko koulun oma henkilökunta tai opettajat ja oppilaat yhdessä. Katselmointi voidaan antaa myös jonkun ulkopuolisen tahon tehtäväksi. Auditoinnin jaksotus valitaan sopivaksi koulun lukukausirytmiin niin, että ne henkilöt, jotka toimenpiteitä toteuttavat saavat myös palautetta työnsä tuloksista. Auditointiin liittyy aina kirjallinen raportti, joka toimii korjaavien toimenpiteiden perustana aivan kuten alustava katselmus energiansäästötoimintaa aloitettaessa. |
Etusivu * Osa I - TIEDÄ * Osa II - VAIKUTA * Osa III - TOIMI |