Liiketoiminnan prosessointi
Kun yritystä organisoidaan eli
järjestellään tarkoitukseen sopivalla tavalla, on huomioitava neljä
toisiinsa vaikuttavaa keskeistä periaatetta: tilajärjestely, ihmisten ja
prosessien organisointi sekä tiedon ja materiaalin saannin tosiaikaisuus
kaikessa toiminnassa. Näiden osien hallinta on mahdollista vain, jos
prosessi on järjestetty oikein.
Organisointi ja vastuujärjestys
Järkevä – ihanteellinen yksikkö – muodostaa
liiketoimintaprosessin. Se tarkoittaa johdon etukäteen määrittelemää
toiminnanmuotoa (strategiaa), joka johtaa järjestelmälliseen suunnitteluun
ja toimeenpanoon läpi organisaation niin, että kannattavaa liiketoimintaa
syntyy. Muodostunut yksikkö on kooltaan kullekin liiketoiminnalle juuri
sopivan kokoinen.
Liiketoiminnan hallinta
Yritystä koskeva tutkimus mutta erityisesti
prosessiajattelu on edennyt 1990-luvulla pitkin harppauksin eteenpäin.
Prosessit järjestetään eli organisoidaan sen mukaan, miten suuri
valmistettava erä kulloinkin on. Erotetaan kaksi käsitettä: projekti on
kertaluontoinen ja prosessi taas jatkuva.
Liiketoimintaa ja yrityksen ihanteellista kokoa kuvaa
parhaiten pyramidi, jossa onnistumisen kannalta katsoen asioiden tärkeys
on järjestetty kolmelle tasolle. Johdon laatimat pelisäännöt (visio,
päämäärä ja strategia) laaditaan ylimmällä tasolla, ja ne kohdistuvat
tulevaan toimintaan.
Keskellä pätee sanonta ”hyvin suunniteltu on puoliksi
tehty”. Suunnittelu tähtää tulevaisuuteen. Osa suunnittelusta on prosessin
tosiaikaista ja vuorovaikutuksellista toimeenpanon ohjausta, avustamista
tai tukitoimintoja.
Toteutus tapahtuu lattiatasolla eli prosessiryhmien
kerroksessa. Toiminta on pääosin reaaliaikaista, ja sen eri toimintoja
tuetaan liiketoimintajärjestelmien tasolta. Koko yrityksen liiketoiminta
muodostaa tapahtumasarjan eli liiketoimintaprosessin.
Näin ymmärrettynä liiketoimintaprosessi on
järjestelmällistä yrityksen toimintojen johtamista, suunnittelua ja
toimeenpanoa. Tarkoituksena on, että asiakkaat saavat laadultaan
kelvollisia tuotteita ja palveluita täsmällisesti – yhteisesti sovittuun
aikaan ja hintaan.
Tutkijat Nanaka & Takeuchi (1995) määrittelivät
organisaatiossa vaikuttavan tiedon muodostuksen prosessin. Tieto siirtyy:
keskeltä ylös alas –periaatteella, kuva 3.
Toiminnan kaksi ulottuvuutta
Liiketoiminta koostuu pystysuuntaisista prosessin
johtamiseen ja ohjaukseen liittyvistä osista ja vaakatason projekteista
tai prosesseista. Arvojärjestys kuvitellaan pystysuuntaiseksi. Ylimmällä
tasolla on eniten valtaa ja vastuuta, mutta myös mahdollisuuksia. Kun eri
toiminnot ryhmitellään peräkkäin toiminnan vaatimaan järjestykseen –
vaakatasoon – syntyy toimintoketju eli tuotteiden valmistus etenee
työvaiheista toiseen.
Kuva 3. Liiketoimintayksikön hallinnan tasot ja tiedon kulku:
keskeltä ylös alas –periaate ja toimintojen eteneminen vaakatasossa.
Liiketoiminnan tehtävät eri tasoilla
Liiketoimintaprosessi on tehokkaimmillaan, kun sillä on
sopiva koko, kun sitä johdetaan asetettujen päämäärien ja tavoitteiden
suuntaan ja kun sen tehtävät, vastuut ja oikeudet ovat arvojärjestyksessä.
Organisointi
Tuotetehtaan tai verstaan organisointi merkitsee
tilajärjestelyä. Samalla ihmiset ja prosessit on organisoitu tehtävien
edellyttämällä tavalla.
Kuitenkin tiedon nopea kulku ja samanaikaisuus
kaikkialla, mullistaa perinteisen organisointitavan. Kaaos ja tiedon
paljous on ensin jäsennettävä yrityksen pelisäännöiksi siitä, mitä tehdään
missäkin kerroksessa. Keskeltä ylös alas -periaate on uusi tapa hallita
tosiaikaisesti tuotantovälineitä, tietoa ja vastuita organisaation
sisällä.
Aluksi ihmisten vastuujärjestys mutta myös tehtävät
määritellään ja ryhmitellään eri tasoille. Pyramidin huipulla on vain
muutama strategisesti tärkeä asia, jotka viestitään kaikkialle
organisaatioon. Keskitasolla suunnitellaan erilaisia järjestelmiä,
projekteja, prosesseja ja kehitetään niitä kokonaisuuksia, joiden kautta
yritys toimii. Projekti- ja prosessiryhmien taso on vasta se tosiaikainen
maailma, jossa varsinaisesti fyysiset osat, tilat, ihmiset ja prosessit,
toimivat. Näiden organisointi lopulta ratkaisee sen, miten yritys
ylipäänsä menestyy.
Olennaista on myös havaita, että kaksi ylintä tasoa
voivat sijaita maantieteellisesti missä tahansa. Tästä seuraa, että
organisoitava yritys on aina enemmän tai vähemmän verkostoyritys.
Järjestely eri tasoilla
Työntekijöiden toimipaikka sijaitsee siinä kerroksessa,
missä hänen osaamistaan kulloinkin eniten tarvitaan. Kuka tahansa
yrityksen henkilöistä voidaan sijoittaa johonkin projektiin tai prosessiin
prosessiryhmien kerrokseen. Kun tehtävä on päättynyt, hän palaa
liiketoimintajärjestelmien kerrokseen, sijoitettavaksi uudelleen tai
entiseen tehtäväänsä.
Pyramidin huippu kuvaa yksikön johtoa, keskiosa
suunnittelua ja alaosa todellisen projektin ja prosessin sijaintia, kuva
4. Olipa liiketoimi suuri tai pieni, tämä järjestely on tavallaan aina
pakollinen. Pienissä järjestelyissä se toimii usein vain työntekijän
ajatuksissa.
Kuva 4. Liiketoimintaprosessin organisoinnin yleismalli.
Michael Porter määritteli 1980-luvulla
liiketoimintaprosessin toiminnot. Tässä ne sijoitetaan kolmion muotoiseen
viitekehykseen. Neljä tukitoimintoa sijoittuu liiketoimintajärjestelmien
kerrokseen ja viisi perustoimintoa prosessiryhmien kerrokseen. Kaikki
toiminnot sijoitetaan tässä kuvan mukaiseen viitekehykseen.
Liiketoimintaprosessin organisointiin liittyvät tehtävät ja keskeiset
periaatteet eri kerroksissa:
-
Tiedon hallinnan kerros. Tulevan toiminnan
meno- ja tuloarvion sekä voimavarojen määrittelyn alkusysäys tapahtuu
yritysjohdon toimesta. Johto päättää strategiasta eli niistä
toimenpiteistä, joilla yritys aikoo menestyä tulevaisuudessa.
Kaikki strategiaan, liiketoimintajärjestelmiin ja prosesseihin liittyvä
olennainen tieto taltioidaan yhteiseen tiedostoon. Tulevaisuuteen
tähtäävät toiminnan ja talouden pääperiaatteet luodaan tässä
kerroksessa.
-
Liiketoimintajärjestelmien kerros. Prosessin
tukitoiminnot oletetaan tuotavan tässä prosessiin virtaukseen nähden
poikittaisesta suunnasta.
Tämän kerroksen henkilöstö suunnittelee, järjestelee ja määrittelee
liiketoiminnan eri projektit tai prosessit. Tieto kulkee keskeltä ylös
alas -periaatteella.
Yrityksen kaikki voimavarat, kuten työntekijät ja tuotantokalusto
sijaitsevat täällä. Voimavarat osoitetaan sinne, missä niitä kulloinkin
tarvitaan. Kun projekti tai prosessi päättyy, ne palaavat aina takaisin
liiketoimintajärjestelmien kerrokseen. Työntekijät ovat tavallaan vain
komennuksella eri tehtävissä, eri kerroksissa.
Yrityksen koordinointi eli sopusuhtaisen toiminnan järjestely sijaitsee
juuri tässä kerroksessa. Jokaiselle projektille ja prosessille on
laadittu pelisäännöt; kuka koordinoi, kuka johtaa jne.
-
Prosessiryhmien kerros. Jokaisella prosessin
toiminnolla on tietty tehtävä. Prosessi etenee vaakasuunnassa ja siis
lattiatasossa. Liiketoiminnan tapauksesta toiseen etenevä kehityssarja –
prosessi – noudattaa ketjulle omaista muotoa.
Olennaista on myös havaita se, että perustoimintoihin luokitellaan
lattiatason myynti- ja markkinointi, logistiikka ja huolto. Kysymys on
toiminnan tehostamisesta.
Nykyisin vallitsevalle ajattelulle on kuvaavaa, että kaikki toiminnot –
siis tuki- ja perustoiminnot – pyritään sijoittamaan lähelle prosessia
tai ihan sen viereen. Tällöin näköhavaintoihin perustuvan työvaltaisten
prosessin manuaalinen eli käsin tapahtuva ohjaus voidaan järjestää
tarkoituksen sopivalla tavalla.
|
|
(avautuu osoittamalla)
Lisämateriaali
Tehtävien asemointi
Hae hakusanalla
- liiketoimintaprosessi
- liiketoiminta
Liiketalous
Tehtävä
Kehitä jokin liikeidea ja laadi liiketoiminnasta suunnitelma, jossa
lyhyesti määritellään
a) tuotteet
b) hinnat
c) jakelukanavat
d) tiedotus?
Perinteistä ja uutta
Oikeastaan tämä pyramidi tasoineen on ollut käytössä jo 1950-luvulta
saakka.
Prosessia tukevat toiminnot, kuten johto, suunnittelu, hankinta ja
työnsuunnittelu, sijaitsivat usein fyysisesti tehtaan ylemmissä kerroksissa
kuvan 3 tapaan.
Armeijan organisoinnista peräisin oleva ja komentoihin perustuva tiedon
kulku toimi ylhäältä alas ja alhaalta ylös –periaatteella. Tieto kulki aina
esimiehen kautta eli oikosulut olivat kiellettyjä.
Kuitenkin työpajaolosuhteissa tätä ”sääntöä” rikottiin jatkuvasti. Koska
asiat piti saada sujumaan nopeasti, virkatietä ei aina noudatettu. Asioitiin
suoraan sinne, missä ongelmaan apu löytyi.
Itse asiassa keskeltä ylös alas –periaate (Kuva 3) vahvistaa tuon
aikaisemmin käytetyn epävirallisen käytännön.
Useiden tutkimusten mukaan keskijohto on suunnitelmien tekijä, välittäjä ja
toimeenpaneva yrityksen voima.
Rakennustuote.info
Linkkejä tuoteverstaan organisoinnista
Organisaation vaikutus kustannuksiin
Erän suuruuden teknologian ja prosessin organisoinnista
Läpäisyajan lyhentäminen ja visuaalinen ohjaus
Linkkejä kustannus-
laskennasta
Talouskuva
Rakennustuotteita valmistavan yksikön tuloslaskelma
Kustannukset ja
jalostusarvo
Pohdittavaa
Miten liiketoimintaa hallitaan alkavassa yrityksessä tai pienessä
yksikössä, kuten solussa?
Miksi yksikön koon kasvaminen tuo mukanaan arvojärjestelmän, rakenteita
ja lisää kustannuksia?
Uusi tapa hallita tietoa ja ihmisiä
Pohdittavaa
Miksi myynti ja markkinointi on luokiteltu perustoiminnoksi ja sijoitettu
prosessiryhmien kerrokseen? |