Verkostoituminen
Kaikki yritykset ovat enemmän tai vähemmän
verkostoituneita, toisin sanoen niissä toimii lukuisa joukko yrityksiä tai
niiden osastoja tai yksiköitä. Niiden välillä toimii tiedon siirtoon
soveltuva verkko. Tieto kulkee tosiajassa. Mikä tahansa kokemusta ja
ainutlaatuisia taitoja omaava ryhmä voi muodostaa tällaisen verkoston.
Tietoverkko ja tosiaikaiset yhteydet
On yrityksiä, jotka rakentuvat eri paikoissa
sijaitsevien yritysten väliseen vuorovaikutukseen ja yhteistoimintaan.
Usein tällaisessa organisaatiossa tehdään tiimityötä sellaisten ihmisten
kanssa, joita ei näy tai joita ei edes koskaan ole tavattu. Nykyisin työtä
tehdään osittain myös kotona, mutta aika usein myös toisen yrityksen
henkilöiden kanssa. Tästä johtuen viestintä on nyt vaikeampaa kuin
koskaan. Tarvitaan sopeutumiskykyä, luottamusta ja vastuullisuutta.
Seuraavassa tarkastellaan tästä johtuvia pelisääntöjä.
Uudistumispakko
Massatuotantoon perustuvasta kapasiteetista on ollut
ylitarjontaa jo 1970-luvulta lähtien. Samalla asiakkaat ovat alkaneet
vaatia lisää erilaisia tuotteita, muunnelmia ja niiden räätälöintiä omiin
tarpeisiinsa. Yritysten on siksi ollut pakko kehittää toimintaansa
asiakkaiden tarpeiden suuntaan, siis sellaisia tuotteita ja palveluita,
joilla on kysyntää avoimilla markkinoilla.
Samanaikaisesti tiedonkulku on muuttunut, verkottunut
ja nopeutunut. Mitä tapahtuu, kun suuruuden ekonomiaa, pienten yritysten
tehokkuutta ja tiedonsiirron tosiaikaisuutta hyödynnetään? Avainsanoja
ovat logistiikka, yksittäin valmistuksen räätälöinti asiakkaalle,
massaräätälöinti ja verkostoituminen.
Mahdollisuus ja suuruuden etu
Yritysten välinen avoin yhteistyö luo synergiaa eli
yhteisvaikutusta ja taloudellista lisäarvoa mutta edistää myös verkon
tuomaa suuruuden etua. Tällöin eri yrityksiin kertynyt kokemus ja
osaaminen koituvat yhteiseksi eduksi. Eri yritysten erikoiskoneita ja
laitteita hyödynnetään. Mahdollisuudet paranevat, yhteistyötä tehostetaan.
Verkostoja rakennetaan yrityksen sisälle ja sen lisäksi tietysti myös
yhteistyökumppaneiden välille.
Uutena yritysmuotona voi olla kokonaan verkostojen
varaan rakennettuja organisaatioita. Tavoitteena on rakentaa verkossa
toimiva joustava ja yhteistyökykyinen yritys, jolla ei välttämättä ole
omaa tuotantokalustoa. Tällöin voidaan myös hyödyntää yhteistyöhän
osallistuvien yritysten erikoisosaamista, niiden koneiden ja kaluston
saantia tai niiden vajaakäytössä olevaa tuotantokykyä (kapasiteettia).
Usein yritysten välisessä yhteistyössä voimavarat ovat
siis olemassa. Tarvitaan vain liikeidea, yhteistyösopimus ja kokonaisuutta
koordinoiva yhteinen henkilö tai taho, joka järjestää palikat paikalleen.
Päämääränä on rakentaa olemassa olevien resurssien varaan verkostoyritys,
joka hyödyntää osallistuvien yritysten osaamista mutta luo liikeideansa
nojautuen markkinoille jotain uutta arvonlisää.
Nopea kehitys ja koordinaatio
Hämmentävää tässä kaikessa on ollut, ettei
yhteistoiminta sujunut hyvin ennen 1980-lukua. Rakenteet ja järjestelmät
olivat kehittyneet hidasta tiedonsiirtoa varten. Ne olivat paisuneet
mammuttimaisiin mittoihin, ja niiden ylläpitämiseen tarvittiin suuri määrä
ihmisiä.
Tultaessa 1990-luvulle tehokkaat tietojärjestelmät ja
automaattinen tietojenkäsittely mahdollistivat tiedon tehokkaan siirron,
käsittelyn ja taltioinnin. Se vaatii myös uudenlaista teknologiaa,
parempia menetelmiä ja verkossa toimivia organisaatioita. Ne pakottavat
järjestämään eli organisoimaan koko liiketoiminnan uuteen muotoon.
Monimutkaisen järjestelmän osien yhteistoiminta on
mahdollista vain, mikäli osien toimintaa voidaan koordinoida eli toiminta
on järjestettyä ja yhteen sovitettua. Perimmiltään täytyy myös ymmärtää
saavutettavien etujen mahdollisuus.
Todellisuuden hahmottaminen perustuu havainnoissa ja
ajattelussa vaikuttaviin tiedollisiin malleihin, eräänlaisiin käsitteiden
verkostoihin. Aivot yrittävät jatkuvasti rakentaa käsitteiden ja
ympäristön välille riippuvuutta. Tapahtuma voidaan ennakoida ajatuksen
voimalla. Yhteydet ja vuorovaikutus kuvataan verkon avulla.
Ydinosaaminen
1980-lopun jälkeen nähtiin synergiaedut eli
yhteisvaikutukset yritysten tärkeimpänä kilpailuetua tuovana tekijänä.
Kuitenkin ydinliiketoiminnan painottamisen sijasta tai sen rinnalla –
1990-luvulla – korostetaan ydinosaamisesta. Yritykset keskittyvät muutaman
ydinosaamista vaativan toiminnon ympärille. Kaikesta muusta toiminnasta
luovutaan, rönsyt myydään pois. Samalla kehitetään vain ydinprosesseja.
Suurten yritysten sivutuotteena syntyi pienelle ja tehokkaasti toimivalle
yritykselle lisää mahdollisuuksia.
Ilkka Tuomi kirjoittaakin: "Prosessinäkökulmasta yritys
on sitä mitä se tekee, eikä sitä mitä se kulloinkin sattuu olemaan.
Näkökulman vaihtamisella on tuntuvia vaikutuksia. Ydinosaamisen ja siihen
liittyvien prosessien luonteen hyvin tuntien liikeyritys voi
kommunikaatioteknologian (atk ja ohjelmat) varassa kehittää
yhteistoimintaverkostoja, jolla sen käytössä oleva osaaminen ja joustavuus
hyppäävät laadullisesti uudelle tasolle."
Verkostoyritys
Aluksi yhteistyöhön osallistuvat vaihtavat vain
kokemuksia ja tietoja ja ovat löysästi yhteydessä toisiinsa, kunnes
mahdollisuus kannattavaan toimintaan löytyy. Kun yhteistoiminta tiivistyy,
muodostetaan verkostoyritys. Se toimii tietoverkkoa hyväksikäyttäen,
etäisyyksistä ja paikasta riippumatta tässä ja nyt – tosiajassa.
Verkostoituneen yrityksen idea
Verkottunut yritys on lopputuloksen eli markkinoitavan
tuotteen tai palvelun näkökulmasta katsoen tuotteen tekijä, mutta
käytännössä lukuisten itsenäisesti yhteen hakeutuneiden osapuolten liitto.
Tällaisia liittoumia kutsutaan myös modulaarisiksi. Moduuleista
voidaan rakentaa kulloinkin tilanteeseen sopivia kokonaisuuksia, kuva 7.

Kuva 7. Teollisen kappaletavaratuotannon verkkomalli. Kokoonpano tapahtuu veturiyrityksessä.
Tilastojen mukaan työvaltaisten pienten yritysten määrä
on kasvussa. Tämä ilmenee ainakin kahdella tavalla. Ensiksikin suuret
yritykset ulkoistavat toimintojaan, jolloin joko perustettava tai jokin
pienempi yritys tekee yhteistoiminnasta sopimuksen. Toiseksi
palveluammateissa toimivien ihmisten määrä on lisääntymässä ja teollisten
työpaikkojen määrä taas vähenemässä.
|
(avautuu
osoittamalla)
Vuorovaikutus, tiedon ja materiaalin siirtyminen
Lisämateriaali
-
Tehtävien
asemointi
-
Keskeiset
tunnusluvut
Pohdittavaa
Voisiko uudistamisen pakko olla alku jatkuvan kehityksen tielle?
Voiko verkkoyritys olla joustava?
Mitä merkitsee tiedon tosiaikaisuus tavaran siirron kannalta?
Pohdittavaa
Mitä huomioitavia seikkoja tosiaikainen toiminta tuo yrityksen
organisointiin?
Ydinprosessi
Pohdittavaa
Paikallinen järjestelmä-
toimittaja on kehittänyt uutuustuotteen. Tarvitaan
kuitenkin erikoisosaamista ja
–koneita.
Miten tarvittava valmistuksen, markkinoinnin ja tietotaidon ja siis
suuruuden vaikutus saadaan aikaan verkon avulla?
Yritykseen on kertynyt ydinosaamista.
a) Miten sen voisi tulkita niin, että organisaatio on oppinut?
b) Miten tämä ydinosaaminen ilmenee työsoluissa?
c) Miten yritys voisi hyödyntää yksilön elinikäistä oppimisohjelma omissa
prosesseissaan?
d) Mikä on yksilöiden tietotaidon ja kokemusten merkitys organisaatiossa?
Tehtävä
Muodosta lohkokaaviona verkostoyritys, jossa markkinointiyhtiö toimii
veturiyrittäjänä, kokoonpanoverstas valvoo suunnittelua, tavarantoimittajia
ja sopimusvalmistajia sekä vastaa tuotteesta asiakkaille?
|