|
||
ToimintoketjuToimintaketju järjestelmänä
soveltuu pienten erien ja keskisuurten sarjojen prosessointiin. Se syntyy
inhimillisen ajattelun, johdonmukaisen suunnittelun ja vuorovaikutuksen
kautta, jossa ihmiset itse ohjaavat, suorittavat, valvovat ja kehittävät
prosessia. Ketjun organisointiTyövaltaisen toimintoketjun toiminto eli työvaihe voi olla suuri tai pieni. Mitä nopeammin työvaiheet etenevät, sitä pienempi työvaihe yleensä on.
Ketjun lenkissä tapahtuvat perustoiminnot, kuten tavaran siirto työpisteeseen, sen tarkastus, työn varsinainen suoritus ja kehittäminen sekä siirto seuraavaan vaiheeseen. Kun työvaihetta ei ole kytketty toisiinsa, sanonnan mukaan ”Ketjusta puuttuu lenkki”. Itse asiassa tämä kansanviisaus pitää sisällään prosessoinnin idean. Lenkkien väliin tarvitaan ohjausta ja kuljetusta eli tavaran tulon tahdistusta ja lähdön ajoitusta eli logistiikkaa. Suuri osa yrityksen toimintoketjuista sisältää varsinaisen valmistuksen lisäksi palvelua, kuljetusta ja tiedonvälitystä. Tällä tavoin virtaviivaistettu prosessi on tavallaan kuin virtaava joki. Pyörteitä ja häviöitä syntyy kivien kohdalla, joen mutkissa tai sivujokien yhtymäkohdissa. Mitä tasaisempi ja suoraviivaisempi virtaus on, sitä vähemmän häviöitä syntyy, kuva 21. Kuva 21. Toiminnoista muodostunut ketju muistuttaa virtaavaa jokea. Prosessin toimintaan vaikuttaa kaksi periaatetta:
Tuote valmistuu edetessään pisteestä toiseen.
Prosessiin tuodaan osia ja materiaaleja eri vaiheiden välissä. Jokaisessa
työpisteessä tuote jalostuu eli siihen syntyy arvonlisäystä työ- ja
materiaalipanoksen verran. |
|
![]() (avautuu osoittamalla) Lisämateriaalia Työpisteen tietotaito Hakusanoja Kappaletavara-
Vertaa ydinprosessin muodostaminen: Puutuoteteollisuus 1, osa1, sivu 233.
|
Toimintoketju Jokaisen toiminnon väliin tarvitaan materiaalin hallintaan liittyvää logistiikkaa eli tiedotusta ja kuljetusta. Logistiikka eli tiedon ja kuljetusten täsmällisyys ja tosiaikaisuus takaavat varman lopputuloksen. Logistiikan järjestämiseen tarvitaan etukäteen tarkoin mietitty tietoverkko, koska toimitaan tosiakassa. Toimintoketju sitoo ketjun lenkit yhteen eli prosessiin on järjestetty joko manuaalinen tai automaattinen ohjaus. Jos eri toiminnot eli työvaiheet eivät ole yhtä pitkiä, niiden väliin saattaa muodostua välivarastoja tai seuraava vaihe voi joutua odottamaan edellisen valmistumista, syntyy pullonkauloja. Jotta valmisteen virtaus pisteestä toiseen olisi tasaista, työvaiheet tahdistetaan eli eri työpisteiden kestoaika on sama. Jossain pisteessä joudutaan tekemään joko ylitöitä tai työtä tehdään rinnakkain. Toimintoketju soveltuu prosessin suunnittelun lähtökohdaksi sekä automatisoituihin linja- tai massatuotantoon että kappaletavaroiden yksittäis- erä- ja sarjatuotantoon.
Kuva 22. Yleisestä yksityiskohtiin –periaate eli toimintoketju, toiminto ja perustoiminto. Toiminto ja perustoiminnot Vaikka verstaassa toimisi vain yksi työntekijä, aina joudutaan miettimään missä järjestyksessä ja miten suurissa erissä tehtävä suoritetaan. Voidaan ajatella, että yksi toiminto eli ketjun lenkki sisältää viisi perustoimintoa, kuva 22. Niiden tehtävät ovat:
|
Hakusanoja Toimintoketju Toiminta Toiminto Työvaihe Työpiste Ketju Arvoketju Tuotantotekniikka, Puutuoteteollisuus, osa 3, sivu 238. Valvonta, vastuu ja tarkastukset Tuotanto ja asiakaslähtöisyys Asiakkaille räätälöity valmistus voi olla yksittäisten kappaleiden, pienten erien tai suurten sarjojen valmistusta. Pohdittavaa Mieti, Miksi suuruuden etua haetaan tiettyyn rajaan saakka Hakusanoja
|
|
TuotantotekniikkaaKaksi tuotantotekniikkaan liittyvää suuntausta 1990-luvulta ovat toimintaperusteinen ajattelu ja tuotteiden räätälöinti asiakkaiden tarpeisiin. Toimintoperusteinen
ajattelu Järjestelmä soveltuu käyttöön kappaletavararoita yksittäin, pienissä erissä tai keskisuurissa sarjoissa valmistaviin yrityksiin. Mitä enemmän asiakastilaus sisältää erilaisia toimintoja, kuten suunnittelua, järjestelyä, räätälointiä ja erilaistamista, sitä vaikeampi on hallita kustannuksia ja sitä paremmin toimintoperusteinen ajattelu yritykselle silloin soveltuu. Menetelmä on kokonaisvaltainen. Jos yritys ottaa käyttöönsä toimintolaskennan, tarvitaan myös toimintojohtamista läpi organisaation. Toimintoperusteisessa ajattelussa määritellään kaikki yrityksen toiminnot organisaation rakenteiden kautta seuraavasti:
Yhden tuotteen omakustannushinta saadaan, kun
osakustannuserät kohdistetaan tuotteelle eli a) välittömät kustannukset +
b) välilliset kustannukset (hallintokerroksen + liiketoimintajärjestelmien
kerroksen + projektiryhmien kerroksen). |
Mikä tehtävä prosessissa on
Hakusanoja Räätälöinti Asiakaslähtöinen
|
|
Kustannuslaskenta ja
sovelluskehitin Kustannusten tarkka laskenta ja seuranta tuli mahdolliseksi 1990-luvulla, kun pöytätietokoneet yleistyivät toimistoissa ja kodeissa. Kun lisäksi taulukkolaskentaohjelmat kehittyivät ja korvasivat työlään käsin laskennan, yritysten toiminnan seuranta tuli yksityiskohdat mukaan lukien mahdolliseksi ja nopeaksi suorittaa. Pöytätietokoneen sekä taulukkolaskentaa menetelmänä
yhdistelmää voisi kutsua ja kutsutaankin nykyisin sovelluskehittimeksi. |
Pohdittavaa Mieti, mikä etuja saavutetaan, kun käsin suoritettava kustannuslaskenta korvataan sovellus- kehittimellä? |
|
Massatuotannosta räätälöintiin asiakkailleTultaessa 2000-luvulle tuotannon menetelmät, teknologia ja organisaatio ovat kehittyneet. Tällöin sovelletaan massatuotannon tehokkaita keinoja mutta samalla myös asiakkaalla on mahdollisuus vaikuttaa valmistuksen kulkuun. Tuotanto toimii siis asiakaslähtöisesti. Tuotannossa pyritään tuotteen nopeaan läpäisyaikaan ja keskeytymättömään virtaan. Esimerkiksi Tuotannon ydinprosessit toimivat imuohjautuvasti eli tilaus etenee valmistukseen nähden vastakkaiseen suuntaan. Ideana on, että valmiita kalusteita ei varastoida. Sen sijaan tuoteluettelossa mainitut kaikki kalusteet valmistetaan asiakastilauksen perusteella sovittuun toimitusaikaan, kuva 23.
Kuva 23. Asiakaslähtöisen prosessin organisoiminen.
Kuva 24. Varastoon valmistus. Sellaisia jatkuvasti tarvittavia osia, joita kalusteiden kokoonpanossa tarvitaan, valmistetaan varastoon, kuva 24. Välivarastojen täydentäminen käynnistyy, kun osien määrä putoaa alle tietyn hälytysrajan. Tuotanto voi olla erä- tai sarjatuotantoa.
|
Asiakkaiden joustovaatimukset
Imuohjattu prosessi Miten asiakasohjautuva prosessi käynnistyy? Työntöohjattu tuotantoprosessi Kun edellinen työvaihevaihe loppuu seuraava alkaa. Mistä ohjauksesta tämä siis on? Mitä työntöohjauksella tarkoitetaan? Mitä toimenpiteitä ohjauskäsky sisältää?
|