|
||||||||||||||||||||||
Työpisteen tietotaitoSeuraavassa tarkastellaan, miten lattiatason prosessit
toimivat ja miten yksilön osaaminen, kokemus ja ammattitaito hyödynnetään
todellisessa työprosessissa. Lisäksi sovelletaan liiketoimintaprosessin
tehtävien asemointiin liittyvää menetelmää yksilön oppimisen ohjelman
prosessointiin. Ammattitaidon ja kokemuksen sopeuttaminenTiedon, kokemukseen perustuvan osaamisen, tietotaidon
ja vastuun siirto prosessoinnissa jakautuu pystysuuntaisiin
tukitoimintoihin ja vaakatasossa vaikuttaviin perustoimintoihin. Työpisteiden vaatimukset Tuoteverstaaseen voidaan organisoida useita toimintaketjuja sekä työ- ja monitoimipisteitä rinnakkain, kuva 25. Työntekijän oppiminen, osaaminen ja kokemus muotoutuu vähitellen toiminnan kautta. Kuva 25. Työn laaja-alaistaminen, erikoistaminen
ja rikastus. Mukaillen lähde: Urpo Rasila 1989. Työ voi olla laaja-alaista, sitä rikastetaan tai se vaatii erikoistumista. Työtehtäviä yhdistetään kolmessa suunnassa seuraavasti:
Päinvastaista prosessia kutsutaan työn
köyhdyttämiseksi. Tällöin prosessi ositetaan pieniin työvaiheisiin ja
kukin työntekijä suorittaa linjalla vain pienen osan työstä. Sen sijaan
työn alkusuunnittelua tarvitaan paljon mutta sen kannattaa tehdä, koska
yksikkökustannukset jäävät suurista määrästä johtuen pieniksi. |
|
Lisämateriaalia Toimintoketju Oppivan organisaation viisi keskeistä periaatetta: 1. Yrittäminen Hakusanoja
Hakusanoja Kaksi oppimisen olennaista asiaa 1. Peter Senge esitti (1990) oppivan organisaation viisi keskeistä
periaatetta. Milloin yritys voisi olla ylivoimainen osaaja? Mistä yksilön pätevyys koostuu? Minkä tyyppistä yksilöä voisi kutsua mestariksi? Miten määrittelet käsitteen viisaus. Miten viisaus yksilössä kehittyy?
|
||||||||||||||||||||
Järjestelmän suunnittelun perusteitaItse asiassa yksilön – ihmisen – oppimisprosessi on
yhtä monisäikeinen tapahtuma kuin liiketoimintaprosessikin. Ulkopuoliset
mahdollisuudet vaikuttavat oppimisen lopputuloksiin mutta ratkaisevaa on
yksilön sisäinen kyky oppia kokemuksen kautta, ymmärtää ilmiöitä, tapa
toimia sekä tehdä johtopäätöksiä ja soveltaa opittua. Henkilö itse ohjaa
oppimisprosessiaan. Kehityksen kaksi alkuteesiä
Mainittakoon, että jo antiikin aikana (400 eKr.) oppi
kehityksestä taantui tai oikeastaan kieroutui ja muodostui suorastaan
kehityksen jarruksi. Aina myöhäiskeskiajalle saakka uskottiin, että
maailma on kuin peilikuva, joka ei lainkaan muutu. Tulevaisuuden suunnittelu
Tulevaisuuden suunnittelussa rakennetaan useita vaihtoehtoja (skenaarioita) entä jos -periaatteella ja katsotaan mitä missäkin vaihtoehdossa tapahtuu. Laskentamallissa ajatellaan tulevaisuuteen suunnitellut
asiat jo tapahtuneiksi ja palautetaan tulevaisuuteen suuntautuneet luvut
takaisin tähän päivään. Tämä kaikki tuli mahdolliseksi 1990-luvulla, kun
tehokkaat tietokoneet ja suurten tietomäärien käsittelyyn sopivat
taulukkolaskentaan yms. ohjelmat eli sovelluskehittimet ilmaantuivat
toimistoihin. Järjestelmän suunnittelu Tutkimuksessa liiketoimintaprosessi analysoidaan eli hajotetaan osiin ja edetään taaksepäin etsien yksityiskohtien synnyn historiaa. Etsitään syitä ja niiden seurauksia ja sitä, miksi tähän on tultu. Kun prosessia näin analysoidaan jälkikäteen, tarkoitus on oppia kokemuksesta. Tulevaisuuden suunnittelussa sovelletaan evoluutiolle eli siis kehitykselle päinvastaista järjestelmän toimintamallia. Kehitystyötä tehdään siis kahdella tavalla: ensin analysoidaan jo tehtyä ja sitten suunnitellaan tulevaa toimintaa. Analyysistä laaditaan tilastoja ja tulevaisuudesta
ennusteita eli tulevaa kehitystä hahmotetaan kokonaisuutena ja sitä,
minkälainen sen pitäisi olla. Seuraavaksi mietitään ja suunnitellaan
prosessin yksityiskohdat. Näin tulevaisuuden suunnittelumenetelmä etenee –
yleisestä yksityiskohtiin. Yksilön oppimisprosessi |
Järjestelmän hallinnan kaksi työkalua:
Pohdittavaa Mitä tekemistä analyysillä on kehitystoiminnan kanssa?
|
|||||||||||||||||||||
Yksilön tavoitteet
Yksilön oma kehysohjelma
Yksilön kehitysohjelman asioiden asemointi Kuva 26.
Oppijan tehtävät jäsenneltyinä (matriisi). |
Elinikäinen oppiminen 1. Oppiminen kokemuksen kautta
2. Oppiminen ymmärtämisen kautta
|
|||||||||||||||||||||
Joskus nykyisin saatetaan asettaa tai oikeastaan olisi asetettava saavuttamattoman päämäärän tavoite. Sellainen tavoite, josta haaveillaan ja joka olisi ihan kiva saavuttaa. Haaveissa tavoite asetetaan tähän päivään, mutta ajatellaan sen jo tapahtuneen. Sitten mietitään, onko ponnistelu sen arvoista, mitä hyviä ja huonoja puolia toteutuneessa tavoitteessa olisi ja mitä mahdollisuuksia ylipäänsä olisi olemassa. Realistisesti ajatellen tavoite voi jostain syystä myös
kaatua, muuttua tai ränsyillä useistakin syistä. Oppimisohjelman laatiminen
Kuva 27. Opiskelijan opinto-ohjelmaan vaikuttavat tekijät. Yksilön henkilökohtainen ohjelma voisi noudattaa kuvassa 27 esitettyä tapaa. Prosessointi etenee yleisestä yksityiskohtiin joka tasolla 1 - 3. Mahdollisuuksien tasoa tarvitaan hahmottelussa ja päämäärän haussa. Henkilökohtainen suunnitelma kiteytyy tavoitteen asettamiseen ja oppimisohjelman suunnitteluun. Kolmannella tasolla toimitaan tosiajassa eli tässä ja nyt. Yksilön henkilökohtaisella tasolla tällaista kehystä ei välttämättä tarvitse kirjoiteta ohjelmaksi. Kuvien 26 ja 27 kehykset auttavat jäsentämään oppimisprosessia, antavat herätteitä ja toimivat ahaa-elämysten antajana. Sen sijaan yrityksissä ihmisten tehtäviin liittyvä asemointi toiminnan järjestykseen ovat tärkeitä. Kun prosessissa toimii paljon ihmisiä, jokaisen on tiedettävä, kuka tekee mitäkin ja mikä vaikuttaa mihinkin (kuvat 5 ja 6).
|
Liiketoimintayksikön tehtävien asemointi
Tehtävä Pohdittavaa Minkälainen yksilön missio eli suuri kampanja voisi olla ? Miten organisaatio oppii? Mikä on elinikäisen oppimisohjelman vaiheet?
|