MATKAILU-, RAVITSEMIS- JA TALOUSALA
(Kuvat: Tuomo Hannukkala ja Koulutuskeskus Salpaus)
Matkailuala on maailman nopeimmin kasvavia elinkeinoja. Matkailuala on monen eri toimialan yhteistyötä. Sen muodostavat matkailupalvelujen tuotantoon, liittyvät toimialat, kuten majoitus-, ravitsemis-, kuljetus- ja ohjelmapalvelut, markkinointiin liittyvät toimialat, kuten matkatoimistot, matkailun neuvontapalvelut ja matkailun alueorganisaatiot, sekä matkailutuotantoa ja markkinointia tukevat tahot, vähittäiskauppa sekä julkisen sektorin tuottamat tukipalvelut. Välillisesti matkailuelinelinkeino kytkeytyy myös mm. rakentamiseen, tukkukauppaan, tavarankuljetukseen sekä puhdistus- ja kunnossapitotehtäviin.
Matkailupalvelujen tuottaminen ja matkailupalvelujen kuluttaminen kuormittavat luontoa. Alan taloudellinen menestyminen on suuresti riippuvainen matkailutoiminnan kestävyydestä. Kestävästä matkailusta voidaan puhua silloin, kun matkailu ei vaaranna kohdealueen luonnon, kulttuurin eikä paikallisyhteisön sosiaalista kantokykyä ja luo taloudellista kestävyyttä alueelle. Pilattu luonto ja muuttunut paikalliskulttuuri, kohdealueen sosiaaliset ongelmat ja paikallisväestön matkailuvastaisuus tekevät matkailun harjoittamisen alueella pian kannattamattomaksi. Kestävä matkailu on sekä matkakohteen asukkaiden, matkailuelinkeinon että matkailijoiden edun mukaista.
Erityisen tärkeitä kestävän kehityksen näkökulmia matkailu-, ravitsemis- ja talousalalla ovat:
- reilun kaupan sääntöjen ulottaminen myös matkailun alalle tarkoittaa paikallisesti ja ympäristövastuullisesti tuotettujen palvelujen suosimista
- majoitus-, ravitsemis- ja puhdistuspalvelut
- ohjelmapalvelut ja liikennepalvelut
- matkailun myönteisten vaikutusten lisääminen
- matkailulla on tärkeä osa luonnonsuojelun ja ympäristötietoisuuden edistämisessä sekä kulttuurien ja historiallisen perinnön suojelussa
- luonnonympäristön ja rauhan arvostuksen nousu heijastuu matkailutuotteiden kysyntään
- kiinnostus kulttuurimatkailua ja vieraita kulttuureja kohtaan on kasvanut
- matkailijoiden asenteet ovat muuttuneet
- kauniit mainossanat eivät enää riitä, vaan valistuneet matkailijat vaativat matkailuyrityksiltä selkeitä näyttöjä kestävästä toiminnasta
- ekologisuuden kannalta on tärkeää valita oikea matkustusväline
- esim. lyhyillä ja keskipitkillä matkoilla juna on nopeampi ja selvästi energiatehokkaampi kuin lentokone
- pitkillä matkoilla suorat lennot uusilla lentokoneilla tuottavat vähemmän päästöjä kuin vanhentunet lentokoneet ja useita välilaskuja sisältävä reitti
- kohteessa kannattaa kävellä, pyöräillä tai käyttää joukkoliikennettä, erityisesti junia