|
||
Liiketoiminnan perusteitaLiiketoiminnan onnistumisen ratkaisee vallitseva kysyntä ja tarjonta. Eli se, mitä tuotteita tai palveluita tarvitaan ja mitä sitten valmistetaan. Toiminnalle asetetaan tekniset ja taloudelliset tavoitteet, sitten järjestellään tuotanto asiakaskysynnän mukaisesti.
Sen sijaan tavoitteet pyritään aina saavuttamaan. Tavoitteet ovat aikaan ja voimavaroihin sidottuja. Ne toimivat valinnan arvon perusteena, ja ne mahdollistavat päätösten koordinoinnin eli sopusuhtaisen yhteensovittamisen ja yhteistoiminnan. Yrityksen tulee asettaa tavoittelemansa asiat niiden arvon mukaiseen tärkeysjärjestykseen, jolloin syntyy tavoitteiden hierarkia. Tavoitteiden tulee olla haastavia, realistisia ja johdonmukaisia. Seuraavaksi laaditaan liiketoimintasuunnitelma, joka sisältää budjetin eli taloussuunnitelman ja realistisen kuvauksen siitä, miten toiminta aiotaan organisoida eli järjestää. Päätöksenteon periaate: henkilö, jolla on todellinen vastuu tietyssä kohdassa organisaatiossa, tekee lopulta päätökset: mitä tavoitteita asetetaan, miten niitä toteutetaan, miten tuloksia arvioidaan tai mitataan ja miten suunnitelmaa korjataan tavoitteiden suuntaan.
Valmistus voi tapahtua yksittäin, pienissä erissä tai suurissa sarjoissa. Tuotteiden erilaistamisesta johtuen yli 80 % tuotannosta on melko työvaltaista kappaletavara- ja erätuotantoa. Prosessien ohjaus on visuaalista eli näkö- ja kuulohavaintoihin perustuvaa. Suurten sarjojen ja automatisoidun tuotannon edellytyksenä on suuri tuotteiden menekki ja suuret markkina-alueet.
Tällainen pieni yksikkö toimii usein itseohjautuvasti, eli toiminta solussa on pitkän ajan kuluessa hioutunut sujuvaksi. Solun jäsenet tietävät omat tehtävänsä mutta toimivat myös tilanteen mukaan niin, että yhteisesti sovittu tuotantokiintiö toteutuu. Pienissä yksiköissä ja pienten määrien toimituksissa toimitaan tosiajassa – tässä ja nyt. Ryhmä päättää itse myös rahojensa käytöstä tiettyyn rajaan saakka.
Hankkeissa tarvitaan sisäisiä lahjakkaita ongelmanratkaisijoita sellaisia, jotka ideoivat, kehittävät mutta myös ratkaisevat alati syntyviä ongelmia. Ratkaisutaitoja opitaan koulutuksen ja jatkuvan toiminnan kautta. Yrityksen henkilöstölle kertyy kokemusta ja osaamista. Samalla sille kertyy sellaista ydinosaamista, jota tarvitaan tuotteiden valmistaessa ja asiakaspalvelussa. Yritys tarvitsee myös taitoja, joiden avulla asiakkaita autetaan ymmärtämään ja tunnistamaan tarpeensa. Liiketoiminnan syntymisen kannalta on oleellista, miten asiakkaan ongelman tunnistajat ja ratkaisijat saadaan toimimaan yhdessä. Menestyksen tekijöitä ovat strategian eli liiketoiminnan luojien lisäksi myynnin ja markkinoinnin sekä rahoituksen, hankinnan ja hallinnon edustajat yhtä hyvin kuin valmistuksen toimeenpanijat ja erikoisasiantuntijat. |
|
Mitä etua saavutetaan, kun yritys kasvaa sopivan kokoiseksi eli ei ole liian suuri mutta ei liian pienikään? Miten suuren yrityksen sisällä voidaan hyödyntää Esimerkkejä Puutuoteteollisuus- - Kannattava yritys 1,
|