Internetissä on tarjolla paljon
informaatiota, jota voi käyttää koulutyön
tukena. Netissä oleva tieto on kuitenkin vaihtelevan
tasoista. Joukossa on epäluotettavaa ja suorastaan
vääristelevää informaatiota. Eri
suunnilta kootun tiedon järkevä yhdisteleminen
on myös vaikeaa. Lähdekritiikki on työväline,
jota tällaisessa työssä käytetään.
Jokaisen Internet-pohjaisia tekstejä kirjoittavan
pitää myös tuntea verkkoetiikkaa, johon
pohjautuvat nettimaailman pelisäännöt.
Verkon käyttäjän tulisi
pystyä
näkemään eroja tiedon tuottajien välillä
- kuka sanoo, mitä sanoo ja missä tarkoituksessa
pystyä havaitsemaan viestien piilomerkityksiä
osata vertailla tietoja
osata valita kuhunkin käyttöön
sopiva tietolähde - Internet ei aina ole luontevin
tapa tiedon hankintaan
tottua kirjaamaan tietolähteet muistiin
osata kommentoida tietolähteiden sopivuutta
suoritettavaan tehtävään esim. kirjoitelman
lopussa.
Kirjoitelmatyötä aloittaessamme
tunnemme epävarmuutta. Tämä on yhtä
luonnollista kuin esiintymisjännitys tai urheilijan
kilpailujännitys. Epävarmuudentunne voi houkutella
huijaamiseen: toisilta varastettua tekstiä tarjotaan
itse kirjoitettuna. Tällainen ei tietenkään
ole sallittua. Se tekee koko kirjoitelmatyöstä
turhaa hämäysleikkiä. Voidaan myös
väittää, että suurin vahinko epärehellisyydestä
tulee huijaajalle itselleen.