Todistusvoimaisen tiedon hakeminen
Tutkivan oppimisen toimintatapaa voidaan
verrata oikeudenkäyntiin. Tiedonhakuvaiheessa etsitään
tietoja, jotka olisivat tehtävän kannalta
merkityksellistä, ikään kuin oikeudenkäynnin
todistusaineistoa. Hakeminen ei ole pelkästään
sitä, että mietitään sopivia hakusanoja
tietoverkon hakupalveluihin. Tällainen sanahaku
nimittäin tuo helposti esille tietoa, jolla on
hyvin vähän tekemistä tutkittavan aiheen
kanssa. Kirjat ovat yksinkertaisia välineitä
yleiskuvan luomisessa. Selvitä niiden avulla itsellesi,
mistä aineksista asiakokonaisuus muodostuu. Sen
jälkeen olet varustautunut astumaan Internetin
tietoviidakkoon.
Yhteensopivuus on yksi todistelun
keino: Kuinka tutkittava väite sopii yhteen muiden
tietojen kanssa? Esimerkiksi erään yhdistyksen
historiikissa mainitaan, että yhdistys järjesti
riemujuhlan kieltolain hyväksymisen kunniaksi vuonna
1907. Historiankirjoissa kuitenkin todetaan, että
kieltolaki tuli voimaan vasta 1919. Tämä on
selitettävissä niin, että kieltolaki
kyllä hyväksyttiin eduskunnassa, mutta keisari-suuriruhtinas
ei vahvistanut sitä, ja alkoholin myynti jatkui.
Moninkertaisen todistuksen periaate
kysyy, onko sama tieto myös muissa lähteissä?
Jos tieto näyttää toistuvan lähteestä
toiseen, sen uskottavuus lisääntyy. Voidaan
tehdä myös jatkokysymys: Ovatko lähteet
saaneet tiedon toisiltaan? Tämä ilmenee lähdetiedoista.
|