Osa II - VAIKUTA koulun energiankäyttöön

Energiaohjelman vastuuhenkilöt: energiansäästön yhteyshenkilö

Koulun energiajärjestelmä,
tiedottaminen,
mittalaitteet

Etusivu
Tiedä
Vaikuta

Toimi

Kuka

Tämän henkilön valinta riippuu koulun toimintatavoista. Tämän henkilön toimintaa helpottaa, jos hän tavallisissa työtehtävissään on yhteydessä monen koulussa toimivan henkilöstöryhmän kanssa. Tämä henkilö voi olla esimerkiksi opettaja, jonka oppiaineissaan käsittelee ympäristöaiheita. Tärkeintä kuitenkin on, että kyseinen henkilö on sitoutunut edistämään kestävän kehityksen mukaista toimintaa käytännön tasolla. Kärsivällinen, tavoitteellinen ja positiivinen asenne on eduksi eikä huumorintajusta varmastikaan ole haittaa.

Toimenkuva

Tämä henkilö on koulun energiansäästön yhteyshenkilö, sen johtava hahmo. Hän johtaa tiedotusta ja erilaisten energiansäästöryhmien työtä. Hänen roolinsa on innostaa muita ja tukea muiden työtä esimerkiksi huolehtimalla ryhmätöissä tarvittavista mittalaitteista.

Pienessä koulussa useampia tehtäviä voidaan yhdistää energiansäästötyön yhteyshenkilölle. Kuitenkin mitä useampi ihminen energiansäästötyössä on aktiivisesti mukana, sitä tuloksellisempaa toiminta on.

Esimerkkejä tehtävistä

  • Toimii esimerkkinä ja vastuuntuntoisena energian käyttäjänä koulussa
  • Toimii erilaisissa energiansäästöryhmissä
  • Keskustelee muiden opettajien kanssa energiansäästön sisällyttämisestä opetussuunnitelmaan
  • Kerää energian kulutustietoja
  • Tiedottaa energiakustannuksista, kulutuksesta ja niiden muutoksista (Katso Ohjauskortti II/3, Sähkönkulutuksen tiedotus)
  • Tiedottaa koulun työskentelyolosuhteista (Katso Toimintakortti III/3 Sisäilmastokysely)
  • Keskustelee huoltomiehen kanssa kysymyksistä, jotka liittyvät koulun teknisiin järjestelmiin
 

Etusivu  *   Osa I - TIEDÄ  *  Osa II - VAIKUTA  *  Osa III - TOIMI