




|
Kuka
Tämän henkilön valinta riippuu koulun
toimintatavoista. Tämän henkilön toimintaa helpottaa, jos hän tavallisissa
työtehtävissään on yhteydessä monen koulussa toimivan henkilöstöryhmän kanssa.
Tämä henkilö voi olla esimerkiksi opettaja, jonka oppiaineissaan käsittelee
ympäristöaiheita. Tärkeintä kuitenkin on, että kyseinen henkilö on
sitoutunut edistämään kestävän kehityksen mukaista toimintaa käytännön tasolla.
Kärsivällinen, tavoitteellinen ja positiivinen asenne on eduksi eikä huumorintajusta
varmastikaan ole haittaa.
Toimenkuva
Tämä henkilö on koulun
energiansäästön yhteyshenkilö, sen johtava hahmo. Hän johtaa tiedotusta ja erilaisten
energiansäästöryhmien työtä. Hänen roolinsa on innostaa muita ja tukea muiden
työtä esimerkiksi huolehtimalla ryhmätöissä tarvittavista mittalaitteista.
Pienessä koulussa useampia tehtäviä
voidaan yhdistää energiansäästötyön yhteyshenkilölle. Kuitenkin mitä useampi
ihminen energiansäästötyössä on aktiivisesti mukana, sitä tuloksellisempaa toiminta
on.
Esimerkkejä tehtävistä
- Toimii esimerkkinä ja vastuuntuntoisena
energian käyttäjänä koulussa
- Toimii erilaisissa
energiansäästöryhmissä
- Keskustelee muiden opettajien kanssa
energiansäästön sisällyttämisestä opetussuunnitelmaan
- Kerää energian kulutustietoja
- Tiedottaa energiakustannuksista,
kulutuksesta ja niiden muutoksista (Katso Ohjauskortti II/3, Sähkönkulutuksen tiedotus)
- Tiedottaa koulun työskentelyolosuhteista
(Katso Toimintakortti III/3 Sisäilmastokysely)
- Keskustelee huoltomiehen kanssa
kysymyksistä, jotka liittyvät koulun teknisiin järjestelmiin
|