|
2. Yrittäjyys ja tuotantoprosessi muutoksessa
Tuottava tehdas -kirjan strategista johtamista ja markkinoiden
mahdollisuuksia koskeva teoriatausta nojautuu pääosin professori Arto
Lahden kehittämään yritysmalliin, analyyseihin ja toimialojen kehitystä
ennustaviin suuntauksiin. Niitä käsitellään teoksissa Strateginen
yritysanalyysi (1988) ja Markkinointi kilpailuetuna (1992 ). /120/, /55/ . |
2.7 Muutoksen johtaminen
Liiketoimintaympäristön muutokset vaativat johdon päätöksiä ja käytännön toimeenpanoa, jotka ulottuvat tehtaalla aina yksilösuorituksiin saakka (luku 1.3).
Kokonaisvaltaista kehitystä
Henkilöstöön ja liiketoimintaan liittyvät asiat pyritään käsittelemään keskitetysti yrityksen "hermokeskuksessa".
Prosessi ja päätöksenteon sijainti
Koska koko liiketoimintaketju koostuu sadoista pienistä yksityiskohdista, päätöksenteko ja sen tekijät pitäisi sijoittaa lähelle prosessia, näkö ja kuuloetäisyydelle toisistaan. Osa päätöksentekijöistä tukee tai toimii prosessissa.
Henkilöstöjohdon uusi roolijako
Muutokset merkitsevät myös muutoksia ihmisten roolijaossa. Henkilöstönjohdon osaamisalue ja pätevyys antavat mahdollisuuden toimia muutosten avainhenkilöinä. He ovat organisaation asiantuntijoita ja muutosten koordinoijia. He toimivat ikään kuin yrityksen sisäisinä konsultteina, muun johdon neuvonantajina, muutosprosessin vaikuttajina ja monessa tapauksessa antavat merkittävän panoksen muutoksen arkkitehtuuriin.
Asiantuntemusta tarvitaan, koska usein muutokset viedään läpi tiimeissä, joille pitää rakentaa sisäinen, mutta asiakkaista ja alihankkijoista koostunut verkosto. Lisäksi tarvitaan eräänlaista tulisieluisuutta, dynaamisuutta ja tahdonvoimaa, mutta ennen sitä ymmärrystä muutosten tarpeellisuudesta.
Innoitusta löytyy vain, jos muutostarve, tahto ja tieto on yrityksen hallussa. Muutoksen onnistumiseksi tarvitaan aina johdon ja organisaation tuki. Muutos on siis yhteinen asia, jonka taakse kaikki muutokseen osallistuvat on tavalla tai toisella saatava.
Toimihenkilöiden työtavan muutokset
On varsin yleistä, että johtajat vetävät tiimejä ja niistä koostuvia organisaatioita. Mukana niissä on organisaatioiden muita jäseniä, tavarantoimittajia, asiakkaita ja strategisesti tärkeitä partnereita. Tällaisen tiimien johtamisen toimivallan perusta on aivan erilainen kuin menneisyyden yksinkertainen käsky- ja kontrollisuhde. /155/
Tilivelvollisuus ja vastuu ovat saamassa uusia muotoja: yksilöstä tulee useamman kuin yhden ryhmän jäsen. Valvonta ja vastuu on siirtymässä perinteisiltä johtajilta johdettaville, ks. luvut 9-10. Samoin tieto on nyt kaikkien hallussa, eikä vain johtajilla
.
kuva 1.21.
Muutosjohtaminen
Osallistuva johtaminen
Kohta 40 vuotta kestäneet tutkimukset eivät ole kyenneet tekemään yksiselitteisiä
johtopäätöksiä osallistuvasta johtamistavasta, siis siitä onko se hyvä vai huono tapa
johtaa yritystä. Kuitenkin useat case-tapaukset tehokkaista johtajista tukevat
käsitystä, että osallistuva johtaminen on tehokas työväline ainakin muuttuvina
aikoina. /155/
Tarvelähtöinen lähestyminen
Johtajat tarvitsevat intuitiivisen ja yksinkertaisen mallin, joka soveltuu heidän alati
muuttuviin tilanteisiinsa. Tällainen malli voisi olla ihmisten motivaatioon, kykyyn ja
yksilön kehitykseen perustuva malli, luku 9.
Muutosjohtamisen syyt
Ulkomaisen ja kotimaisen kilpailun uhka, asiakkaiden lisääntyvät vaatimukset ja
vallankumoukselliset teknologiat saivat johtajat delegoimaan vastuuta ja
laajentamaan päätöksentekoa ja valtaa alaspäin, kuva 3.2.
Muutosjohtaminen poikkeaa muista johtamistavoista korostamalla luovuutta ja
innovaatiota (uudistuksia) kilpailuetuna. Samalla motivaatiolähteenä käytetään
innoitusta (inspiraatiota) ja tulevaisuuden näkyä (visiota),
kuva 2.17.
Yhden ja saman organisaation sisällä sekä vuorovaikutteiset (transactional) että
organisaation laajuiset (transformational) johtamistyylit ovat välttämättömiä. Sekä
tulevaisuus että menneisyys on otettava huomioon, kuva 2.18 a ja kuva 2.18 b.
Johtaminen poikkeamien avulla
Perinteisesti korostetaan tavoitteellisuutta. Tavoitteiden ja toteutuman välisen eron
esille tuonti mahdollistaa johtamistoiminnan rationalisoinnin. Voidaan puhua myös
johtamisesta poikkeamien avulla (management by exception). /65/
Poikkeamien syyt
Koska yritys toimii ulkoisten muutosten ja vaikutusten alaisena, tulee näitäkin
tapahtumia seurata. Merkittävät muutokset johtavat tavoitteiden korjaustarpeeseen.
Samoin muutoksista kerätään tietoa ja raportoidaan niistä jatkosuunnittelua varten.
Tällaisia ulkoisia muutoksia ovat esimerkiksi
- asiakkaiden tarpeissa ja käyttäytymisessä tapahtuvat muutokset
- kilpailijoiden toimenpiteet
- lainsäädännön muutokset ja keskeisten materiaalien hintakehitys. /65/
Tiimin mallintaminen
Tiimeistä muodostuneen organisaation työskentelymalli on luotava jokaiseen
yritykseen erikseen. Kysymys on työskentelymallista ja käytännön toimista, luku 9.3.
Kuten edellä on esitetty ja jatkossakin tullaan korostamaan, valtaosa kaikesta työstä
tullaan suorittamaan työsoluissa ja tiimeissä.
Työn syklisyys
Tiimit ja työsolut ovat 2000-luvun vaihteen suuri haaste, ks. kuva 4.3. Tästä syystä
ei ole sattuma, että tälle alueelle on 1980-luvun jälkeen kehittymässä kokonaan oma
tutkimusalueensa: kehittävä työntutkimus.
Työsolun itseohjautuvuus on suurin ongelma. Kyetäänkö monitaitoisia ihmisiä, työn
vaihtelevuutta ja nopeaa muuttumista hallitsemaan? Professori Yrjö Engeström
esittää ratkaisun: työ suunnitellaan ennakolta jatkuvaksi sykleittäin kehittyviksi
jaksoiksi. Jakson päätyttyä katsotaan miten meni, korjataan ja uudessa vaiheessa
parannetaan. Ks. kuvat 9.8-9. /100/

2.8 Liiketoiminnan kokonaisuus
Professori Arto Lahti on kehittänyt yleisen yritysmallin, joka
soveltuu yrityksen suunnitteluun kaikilla tasoilla tulosyksiköstä
aina työsoluun ja tiimin tasolle saakka. Tarkastellaan lyhyesti
liiketoiminnan visiota ja toimintamallia.
Visiosta suoritukseen
Kun liiketoimintaa lähdetään purkamaan visiosta käsin (kuva 2.17) silloin ihmiset
järjestetään yleisestä yksityiskohtiin eteneviin ryhmiin sen mukaan miten he
liiketoimintaan sitoutuvat, ja toisaalta sen mukaan miten päämäärä saavutetaan.
Tasot 1. ja 2. vastaavat kuvien 2.18 a ja 2.18 b tasoja.
Arvoperusteet
Arvot pitävät sisällään myös eettisiä ja kestävän kehityksen vaatimuksia. Tässä
oppiaineistossa ei niitä erityisemmin korosteta. Kuitenkin arvot ovat ikään kuin
ohjenuorana kaiken liiketoiminnan taustalla.
Arvoilla ymmärretään kaikkia niitä hyväksyttäviä toimia, joilla tehtaan
kannattavuutta voidaan lisätä. Rahassa mitattuna tuotteiden tai palveluiden summa
on liikevaihto eli tuotannon arvo. Liiketoiminta perustuu arvon tuottamiseen
asiakkaalle, josta johtuen jokainen tuotteen toiminto pitää tuottaa myös arvonlisää.
Kuva 2.17 Tie visiosta päämäärään. Vision perusteella määritellään suunta,
jota kaikilla tasoilla tuetaan (vertaa kuvaa 1.14).
Liiketoiminnan mallintaminen
Kaikissa yrityksen vastuupisteissä tai yksiköissä, oli se suuri tai pieni, yrityksen arvo
kehittyy kuvan 2.18 a mukaisessa ympäristössä, ks. myös koko liiketoimintaa
mallintavaa kuvaa 2.18 b.
Kuva 2.18 a Visiosta liiketoiminnan olennaisiin käsitteisiin. Mukaillen lähde
Arto Lahti. Ks. kuva 2.18 b.
Soveltaminen
Yrityksen kokonaisuus sisältää kolme selkeästi toisistaan poikkeavaa toimintoa,
aluetta, jotka sijaitsevat pystysuunnassa allekkain, kuva 2.18 a ja 2.18 b. Jokainen taso
sisältää joukon kokonaisuuteen ja tehokkuus vaikuttavia arvoja.
Liikkeenjohto asettaa liiketoiminnalle tietyt reunaehdot, joiden rajojen sisällä
pysytään. Edetään visiosta varsinaiseen liiketoimintaan, kuva 2.17. Toimeenpano ja
toteutus tapahtuu tasolla 2. Ts. tässä ja nyt kilpailuedun saavuttamiseksi valittu
suunta (strategia) toteutetaan käytännössä.
Toteutusta on seurattava myös laskennallisten tekijöiden, siis kovien arvojen kautta.
Kun toimitaan tehokkaasti, tuotetaan tulosta, mutta samalla syntyy myös tarve
raportoida tuloksista, kuva 1.13.
Koska liiketoimintaprosessit ja toimeenpano sijaitsee keskikerroksessa, koordinointi
tapahtuu siellä. Japanilaisen tavan mukaan ylempää johtoa raportoidaan siis
keskijohdon kautta periaatteella keskeltä ylös alas, kuva 1.21.
Liiketoimintaprosessin elementit
Minkä tahansa liiketoimintayksikön (myös monitoimipisteen tai työsolun)
ajattelumalli noudattaa kuvan 2.18 b mallia. Mallin soveltamista käytännön tasolle
selvitetään tarkemmin koulutusohjelman luvuissa 15 ja 16.
Kuva 2.18.b Liiketoiminnan suunnittelun, tuotannon ja markkinoinnin kattava
ajattelumalli. Malli esitetään pelkistettynä kuvassa 2.18 a . /55/, /120/,/167/
Sisäinen ja ulkoinen tehokkuus
Arto Lahti kirjoittaa: "Ulkoinen ja sisäinen tehokkuus täydentävät toisiaan osa-
alueina. Näiden kautta syntyy pitkälti yrityksen kannattavuus, joka ajateltuna
pääoman tuottona on ehdoton yrityksen toimintaa rajoittava menestyksellisyyden
osa-alue." /120/
Liiketoiminnan aikaan sidottu mallinnus
Kuvan 2.18 a ja 2.18 b esitys mallintaa pelkistetysti koko liiketoimintaa seuraavasti:
1. Tulevaisuuden suunnittelun taso on yrityksen mahdollisuuksien puntarointia ja
tulevan toteutuksen suunnittelua, etsitään yrityksen kriittinen toimintapolku,
kuva 2.4. Tällä tasolla toimii yrityksen strategisen suunnittelun ryhmä, joka luo
puitteet pitkän tähtäyksen kehitykselle ja kilpailuedulle. Tällä tasolla myös
suunnitellaan, miten yrityksen sisäiset ja ulkoiset mahdollisuudet voidaan
hyödyntää. Luodaan edellytykset yhteisvaikutukselle eli synergialle.
2. Tässä ja nyt -taso käsittää kaikki toteutettavat sisäiset reaaliprosessit, kuten
tavara- ja rahaprosessit, kuvat 1.15 ja 14.1-3. Tässä tasossa tapahtuu myös
toimeenpano, joka hyödyntää myös ulkoisia markkinoita ja logistiikkaa.
Samalla luodaan käytännön tasolla yritykseen kilpailuetua.
3. Tässä tasossa tarkastellaan jälkikäteen aikaansaannoksia, ns. kovia arvoja.
Kuvat 1.9 ja 15.1-2. Tulokseen vaikuttavat ulkoiset ja sisäiset tekijät sekä
yhteisvaikutus, kilpailuetu ja joustavuus. Toimintoperusteinen menettely, kuva
15.6.
Prosessin organisointi
Kun toiminnan organisointi tapahtuu asiakasohjautuvasti, se merkitsee samalla myös
siirtymistä prosessien ohjaamaan tuotantoon, siis lähelle asiakasta. Toimitaan
tavallaan asiakkaan ehdoilla.
Perinteisen, mutta myöskin massatuotannon käskytys toimii ylhäältä alas -
periaatteella, kuva 1.13, asiakasohjattavassa tuotannossa taas päinvastoin.
Tarkkaillaan asiakkaiden tarpeita ja toimitaan sen mukaan. Tieto kulkeekin nyt
alhaalta ylös. Johdon ei kuitenkaan tarvitse olla kaikista yksityiskohdista perillä.
Kaikkea tuotettua tietoa ei raportoida johdolle. Miten toimitaan?
Uusi japanilaisperäinen tapa organisoida ihmiset ja tiedonkulku käytännön tasolla
esitetään kuvassa 1.21.
Henkilöstön koulutus, ohjaaja
Siirryttäessä funktionaalisesta osastojakoon perustuvasta mallista prosessien
ohjaamaan malliin, kehitystyön ensimmäinen vaihe on kouluttaa yrityksen henkilöstö
uuden ajattelutavan taakse.
Kuitenkin uusi tieto on hajallaan ja osittain perinteiden rasittamaa. Tieto saattaa olla
yrityksen hallussa, mutta se on järjestämättä. Koska tietojen ja taitojen merkitys
ydinosaamisessa on ratkaiseva, yritykset tarvitsevat omat sisäiset kouluttajansa, siis
osaajat, uuden tiedon valmentajat, ohjaajat.
Tarvitaan myös innoittajia ja ripaus avointa mieltä. Koska jokainen työntekijä on
pääsääntöisesti mestari työssään, hän joutuu joskus myös opastamaan toisia.
|