|
4. Organisaation vaikutus kustannuksiin
Tässä luvussa johdetaan japanilaisesta kulttuuriperinteestä lähtevä
yrityksen organisaation malli, joka esitetään kuvassa 1.21. Lisäksi
tarkastellaan pienten ja suurten yksiköidenn ongelmia sekä etsitään
niihin ratkaisumallit.
4.8 Yrityksen organisoinnin kaksi
keskeistä ongelmaa
Tietoliikenne on yhteinen nimittäjä sekä pienten että suurten
yksiköiden organisoinnissa. Tässä esityksessä rajoitetaan
tarkastelu tulosyksikön kokoisen tuotannollisen yrityksen
organisointiin, esim. tuotetehtaaseen, kuvat 5.5-6.
Kuva 4.15 Nykyisin korostetaan asiakaslähtöisyyttä. Tuotanto ja asiakkaat
ovat lähellä toisiaan, vertaa myös kuvaa 5.7.
Suurten yksiköiden jakaminen
Joukkotuotanto
Koska perinteinen prosessi- tai massatuotanto edustaa vain 20 % koko teollisesta
tuotannosta, ne eivät saa dominoida muuta pienerätuotantoa. Ks. kuva 4.3.
Karrikoiden, ja jotta arkitodellisuus ja tutkimusten suuntaus tulisi riittävän selväksi,
sanotaan näin:
a. Perinteinen koulutus ja yritysten hallinto heijastaa joukkotuotannon ratkaisuja
ja malleja siitä huolimatta, että arkitodellisuus on jo siirtymässä 2000-luvulle,
kuva 4.2.
b. Vuosisadan kestänyt kehitysjakso tuotti massatuotannolle sopivia
organisaatiomalleja, teknologiaa ja menetelmiä. Nykyisin niitä tarvitsee vain 20
% koko teollisuudesta. Sopiva organisaatiomalli kehittyi 1980-luvulle tultaessa
kuvien 5.5-6 mukaisiksi.
c. Nyt tarvitaan asenteiden, mutta erityisesti koko teknologian, organisaation ja
menetelmien muutosta, kuva 4.15.
Pienten sarjojen ongelma
Prosessien organisointi
Kuvan 4.3 mukaan 80 % kaikista tuotteista valmistetaan yksittäisprojekteissa tai
erätuotantona. Tästä seuraa muutamia keskeisiä periaatteita, Luku 5.7:
a. Ihmisten vaikutus on ratkaiseva, luku 9.
b. Asiakkaiden joustovaatimus aiheuttaa perusteellisia muutoksia.
d. Ajan merkitys arvonlisäykseen on merkittävä.
Pätevyydet eli organisatoriset valmiudet
Paula Kirjavainen kirjoittaa: "Pätevyys (kompetenssi) syntyy, kun organisaatio vakioi
tapojaan hyödyntää voimavarojaan (resursseja) ylivertaisen asiakashyödyn
tuottamisessa." /165/
Tämä yrityksen kelpoisuusominaisuus on kuitenkin erotettava organisaation
henkilöstön osaamisesta tai patentteihin sitoutuneesta pätevyydestä. Pätevyydet,
toisin kuin tietopääoma ovat monin tavoin organisaation sisään rakentuvaa
osaamista, ainutlaatuista ja vaikeasti jäljiteltävää. Ne tuovat yritykselle kilpailuetua
eli sitä, mistä ydinosaamisen nykyisin katsotaan muodostuvan.
4.11 Pienet tulosyksiköt
Seuraavaksi yhdistetään Porterin arvoketju sekä japanilainen
tapa organisoida sekä tietoa että ihmisiä. Samalla mallinnetaan
työsolun organisointia käytännön tasolla. Lisäksi tarkastellaan
esimerkin valossa sitä, miten konserni pilkotaan ja minkälainen
kehitysohjelma siihen tarvittiin.
Prosessin mallintaminen
Kokonaisuuden hallinta (liiketoiminnan, yrityksen, tuotetehtaan, verstaan tai solun)
tapahtuu aina organisaation rakenteen kautta, kuva 4.16 . Porterin arvoketjusta lisää
Luvussa 5.7.
Toimiva vuorovaikutus ja tuotteen arvo
Koordinaatio (sopusuhtainen yhteistoiminta) ohjautuu liiketoimintajärjestelmien
kerroksesta keskeltä ylös alas -tekniikalla, kuva 1.21. Toimeenpano ja toteutus
tapahtuu prosessiryhmien kerroksessa.
Tulosyksiköiden (pätevyys realisoituu) sisällä oleva osaaminen hyödynnetään
organisaation tasojen välisen vuorovaikutuksen kautta. Järjestelmän matala rakenne
tukee lähekkäin sijoitettujen ihmisten toimintaa. Perinteinen moniportainen
organisaatio, yhteis- ja massatuotantomallit eivät tähän sovellu.
Kuva 4.16 Porterin arvoketjun (5 perustoimintoa ja 4 tukitoimintoa) ja
keskeltä ylös alas -organisointimallien yhdistäminen.
Tuotteen myyntihinta edustaa tuotteen arvoa. Samalla tuotannon eri vaiheet
muodostavat arvoketjun eli osa-arvojen summa edustaa tuotteen arvoa. Tuotteen
arvo = kustannukset + liiketulos, kuva 15.2. Meillä on siis mahdollisuus ajatella
kahdella tavalla: kustannusperusteisesti tai arvoperusteisesti. Siitä seuraavaksi.
Kustannusperusteinen ajattelu
Arto Lahti on pelkistänyt tuotanto- ja markkinapohjaisen muutoksen suuntauksen
(trendin) tultaessa 2000-luvulle, kuva 2.3. Nykyisin yritykset tasapainottelevat
joustavan tuotannon ja massatuotannon välissä, kuvat 4.2 ja 4.3.
Massatuotannon piirteitä
Tuotannon toista ääripäätä edustaa perinteinen massa- tai linjatuotanto. Mitä
suurempi on tuotteen kysyntä, sitä tarkemmin tuotannon vaiheet kannattaa
suunnitella, ja sitä edullisemmin asiakas yleensä tuotteensa saa. Tällöin tuotteiden
eräkoko on suuri ja eräajot pitkiä, yleensä viikkoja.
Samalla joudutaan kuitenkin miettimään teknistämisen hintaa ja siihen liittyviä
riskejä. Yleensä pakkotahtinen linjatuotanto on tehokasta, ja kustannukset
kappaletta kohden jäävät pieniksi. Läpäisyaika on tuotannon tahtiin sidottu, eikä se
massatuotannossa muodostu kilpailutekijäksi.
Kustannusperusteista ajattelua
Tuotanto on yleensä pääomavaltaista. Kustannusjahti, siis kustannusperusteinen
ajattelu tapahtuu tuotteistuksessa, tuotannon suunnittelussa, tuotannon sisäänajossa
ja varastoinnin järjestämisessä. Tällöin tehdasta voidaan sanoa johdettavan
- kustannusperusteista ajattelutapaa käyttäen ja
- yrityksen kilpailevan alhaisilla hinnoilla.
Arvoperusteisen ajattelun idea
Oleellista on, että teollisuuden yksittäisprojektit ja piensarjatuotanto edustaa nykyisin
jo 80 % kaikesta tuotannosta, kuva 4.3. Näiden osa-alueiden laskenta- ja
kehitysajattelu onkin 1980-luvun jälkeen muuttunut kustannusperusteisesta
arvoperusteiseksi. Kehitystyössä se merkitsee lisäarvon jahtia.
Arvoperuste
Toisessa tuotantotekniikan ääripäässä on joustava tuotanto, siis yksittäin valmistettu
tai asiakkaalle yksilöllisesti räätälöity tuote. Läpäisyajalla on nyt määräävä asema,
luvut 4.4-5.
Projekteissa ja pienten sarjojen tuotannossa toimintojen määrällä on nyt ratkaiseva
merkitys. Perinteisen tuotannon aloita, valmista, keskeytä, kuljeta, odota, ja aseta -
toiminnot vievät 95 prosenttia ajasta, ja varsinainen valmistusaika vain 5 prosenttia
kokonaisajasta, kuva 4.8.
Tästä taas seuraa, ettei varsinaisilla valmiskustannuksilla ei ole lähes mitään
merkitystä varsinkin, kun prosessia ei ole yleensä mahdollista suunnitella tarkoin
etukäteen. Lisäksi syntyy hukka-aikaa, etsimistä ja muuta tehotonta toimintaa.
Yleensä sitä enemmän suhteessa hukka-aikaa on, mitä pienempi sarja on, ja mitä
vähemmän kokemusta ja ammattitaitoa tekijällä on.
Pienet arvonlisäykset
Läpäisyaika määrääkin nyt kilpailuedun. Se on lähes lainalaista, luku 4.6. Lisäksi
oleellista on huomata, että ajattelun painopiste muuttuu nyt kustannuksista arvoihin.
Arvoperusteinen ajattelu kohdistuu niihin satoihin pieniin yksityiskohtiin, joista
tuotteen valmistuminen koostuu. Nykyaikaista ajattelua onkin, että tuotteelle
hyväksytään vain sellaiset toiminnot, jotka tuottavat asiakkaalle lisäarvoa. Kaikki
muut toiminnot karsitaan.
Yhteenveto organisoinnin malleista
Räätälöinti
Yritys sijaitsee keskimäärin massa- ja yksittäistuotannon välimaastossa. Asiakkaan
vaatimuksiin vastataan kahdella tavalla:
- yksittäistuotannosta pyritään pieniin tasaisesti toistuviin eriin, missä nopea
läpäisyaika ja toimitukset palvelevat joustavasti asiakasta
- linjatuotannossa voidaan myös tuottaa erilaisia tuotteita tai niiden variaatioita
(esim. valmiiksi moduloiduista komponenteista)
.
Tuotannon organisoinnista
Tuottava tehdas -kirjassa on käsitelty organisaatiota seuraavasti:
- Tuotetehtaan organisointi (avustavat ja prosessin henkilöt), kuva 3.2
- Tuotetehdas johdettuna divisioonaorganisaation mallista,
kuva 5.5
- Tulosyksikön malli, kuva 5.6
- Asiakastilauksen organisointi, kuva 5.7
- Solutuotannon organisointi, kuva 5.8
- Matalan organisaation ja delegoinnin idea, 5.14
- Tehtaan arvoketju (Porterin mallin sovellus), kuva 7.4
- Tuotetehtaan vastuumatriisi, kuva 19.6
Prosessiorganisaation mallinnusta
Tässä ja yrityskoulutus-ohjelmassa organisaation mallinnusta esitetään seuraavasti:
- Uusi tapa hallita tietoa ja ihmisiä, kuva 1.21
- Sanattoman tiedon muuntaminen dataksi, Kuva 1.22
- Japanilainen keskeltä ylös alas -tiedonsiirron tekniikka ja henkilöstön
organisointitapa.
- Porterin arvoketju.
- ABB:n tapa organisoida, kuva 4.17
- Prosessoinnin perus- ja tukitoiminnot, kuva 4.16 (sovellettu Michael Porterin
arvoketjua ja japanilaista keskeltä ylös alas -tekniikkaa).
- Vuorovaikutusta kuvaava tiedonsiirto organisaation sisällä,
kuva 5.15a
- Pintakäsittely-yksikön organisaation rakenne, kuva 5.20
- Arvoketjun ryhmittely neljälle tasolle, kuva 5.26.
Esimerkki, kehitysohjelmasta
ABB Asea Brown Boveri on kansainvälinen raskaanteollisuuden jätti, jolla on
tehtaita myös Suomessa. Yhtiössä käynnistettiin 1990-luvun vaihteessa mittava
kehitysohjelma, jota seuraavaksi tarkastellaan. /162/
ABB ja keskeiset kehitystavoitteet
ABB:n kehitysohjelman kaksi keskeistä tavoitetta olivat
- mammuttiyritys pilkotaan keskimäärin 42 hengen tulosyksiköihin
- tuotteiden läpäisyaikaa pudotetaan vähintään 50 %.
Ohjelma käynnistyi tutkimuksen pohjalta, jossa selvitettiin toimintoketjua myynti,
tilauksenkäsittely, tarvittavien piirustusten ja määrittelyjen kehittäminen,
työnsuunnittelu, tuotanto sekä toimitus. Hankkeiden menestystä voimme seurata
tiedotusvälineistä päivittäin.
Läpäisyajasta puolet pois
Tutkimuksessa selvisi yllättäen, että tuotantoon käytettiin vain 3 % läpimenoajasta
(vertaa myös MET:n tutkimusta, kuva 4.8). Loppu eli 97 % ajasta käytettiin muuhun
kuin tuotantoon, vertaa kuvaan 7.3.
Ongelmat olivat olleet tiedossa jo vuosikymmeniä, mutta vasta nyt päätöksenteko oli
kypsä muutoksille. Tutkimuksen jälkeen ABB:ssä ei aikailtu varsinkin, kun monet
kilpailijat olivat saaneet myönteisiä kokemuksia kehitysohjelmistaan.
Kuten edellä on kerrottu, funktionaalinen järjestelmä sisältää kehityksen jarrun:
ensiksikin aika on sidottu työvaiheisiin (työvaihe per viikko) ja toiseksi järjestelmä
on keskitetty, tehokkuutta haittaava ja byrokraattinen.
Yritykselle asetettiin 1990-luvun alkupuolella suuri tavoite etsiä keinoja, joilla se voi
alentaa läpimenoaikojaan 50 prosentilla kaikessa, mitä se tekee lähimpien vuosien
aikana. Ohjelma sai nimekseen T50.
Aika- ja toimintoperuste
ABB soveltaa toimintoperusteista (ABC) laskentaa ja toiminto- ja aikaperusteista
johtamismenetelmää (ABM, TBM), kuva 1.7. /61/
Pieniä tulosyksiköitä
Yrityksessä on nyt 210 000 ihmistä työssä. Yritys jaettiin 5 000 osaan, jokainen on
itsenäinen tulosyksikkö ja jokainen työllistää keskimäärin 42 henkilöä.
Kuva 4.17 Pienen tulosyksikön henkilöstön tehtävien organisointi.
Kuvassa 4.17 esitetään ABB:n tulosyksikön organisointimalli. Vertaa kuvaa 4.16.
Tulosyksiköt ovat osakeyhtiön tapaan itsenäisiä. Samoin niille laaditaan omat
tilinpäätöksensä, vertaa kuva 5.5.
Tyypillisessä yksikössä on johtaja ja asiantuntijajohtajat rahoituksessa, hallinnossa,
tuotannossa ja markkinoinnissa.
|