|
3. Kehittyvän valmistuksen keskeisimmät periaatteet
Kilpailuetua voidaan hankkia kahdella tavalla:
massatuotannon keinoin ja tuotteen erilaistamisen avulla.
- Edellisessä törmäämme tehokkaaseen tekniikkaan ja
tiukkaan kustannusrakenteen seurantaan.
- Jälkimmäisessä taas lukuisa määrä asiakkaiden vaatimia
erilaisia toimintoja määrää tuotteen yksikköhinnan.
Kilpailuedun määrää valmistettavan erän suuruus,
erikoistuminen ja ammattitaitoiset ihmiset.
|
3.9 Osaamisen organisoinnista
Kehitystoimintaa organisoitaessa yritysjohtajat määrittelivä
tärkeysjärjestyksen: asiakkaat ensin, sitten työntekijät …
Tutkittua tietoa
Tarkastellaan joitain tutkimuksia.
Henkilöstö ja sidosryhmät
Kansainvälisen tutkimuksen mukaan yritysten johtajat asettavat tärkeysjärjestykseen
seuraavat yrityksen arvoon vaikuttavat asiat: asiakkaat (5,4), työntekijät (4,8),
kilpailijat (2,9), osakkeenomistajat (2,8), toimittajat (2,1), strategiset liittoumat 2,1)
ja julkishallinto (1,5). Tärkeysjärjestys mitattiin vuonna 1992 asteikolla 1-6. /155/
Henkilöstön koulutustarve
Suomalaisessa tutkimuksessa selvitettiin yrityksen koulutustarpeita vuonna 1996.
Vastaajista toimitusjohtajia oli 78 % ja ylempiä tai alempia toimihenkilöitä 12 %.
Yrityksissä nähtiin tärkeäksi vahvistaa ammatillista erityisosaamista, perustaitoja,
sekä taloudellista osaamista, mutta sosiaaliset taidot nähtiin lähes yhtä tärkeäksi,
kuva 3.11. /99/
Kuva 3.11 Työnantajan arvioita siitä, mitä osaamisalueita pitäisi vahvistaa.
/99/
Prosessin mallituksen taustoja
Organisaation kyvykkyys
Prosessiajattelu on (strateginen) menetelmäoppi, johon kuuluvat yrityksen seuraavat
ajankohtaiset suuntaukset:
- voimavarat (Resource-based Strategy), kuten tieto, työvoima ja
tuotantovälineet
- kyvykkyydet (Capablity-based Strategy), sisältää kolme tavoitetta, jotka ovat
asiakasläheisyys, tuote/palvelujohtajuus ja toiminnallinen ylivertaisuus
- ydinosaaminen (core competence)
Näihin pohjautuvat ajankohtaiset strategiat keskittyvät organisaation kyvykkyyden
rakentamiseen. /161/ /164/
Kyvykkyys
Kyvykkyys-ajattelun ideana on, että menestyt paremmin, jos olet kilpailijoitasi
kyvykkäämpi. Tuotannon toteutuksen tasolla yleisiä kyvykkyyden mittareita ovat
laatu, tuottavuus, nopeus ja joustavuus.
Japanilaisperäistä ajattelua: pärjäät paremmin, kun asetut muita paremmin
kilpailuasemiin. Keskitä resurssit oikeisiin asioihin kuten valitsemalla oikeat, juuri
itsellesi sopivat markkinasegmentit (-alueet), tuotevalikoimat, teknologiat ja
jakelutiet. Japanilaisten menestyksen takana ovat laatujohtaminen (TQM), luku 18.1,
ylivertaiset tuotannon ja ohjauksen keinot (JOT), kuva 6.18 sekä laiha organisaation
rakenne ja hyvä tiedonhallinta, kuva 1.21.
Kilpailuedun lähtökohtana on arvo, jonka yritys tuottaa asiakkailleen. Yritys saattaa
tarjota täsmälleen samanlaiset edut kuin kilpailijansakin, mutta halvemmalla.
Toisaalta se saattaa tarjota myös ainutlaatuisia tai ylivoimaisia etuja, jotka korvaavat
reilusti korkeamman hinnan. /164/
Arvoperusteisen ajattelun idea
Paul Lillrank kirjoittaa: "Arvokeskustelua ei voida käydä ilman kustannustietoja,
koska yhtälössä on kaksi puolta: se jokin arvokas ja sen kustannukset. Arvon täytyy
olla kustannuksia korkeampi. Arvojen tärkeysjärjestyksen määrää se, kuinka monta
yksikköä, strategista asemaa, laupeutta, moraalia, huolenpitoa per markka kukin
toiminto tuottaa. Kustannuksilla on kantokyvyn määräämä katto; arvokkaan rajat
asettaa mielikuvituksen puute (Talouselämä 17/98)."
Prosessiryhmän järjestäytyminen
Prosessiin sisällytetään riittävä organisaation tuki, kuva 8.10. Samalla varmistetaan
projektin onnistuminen osaavien ja luovien ihmisten avulla. Asiakkaan ongelmia
ratkaistaan prosessiryhmien tasolla, kuva 1.21.
Prosessin organisointi
Tavallisesti uudistus viedään läpi projektin toteutuksen tapaan projektiprosessissa,
luku 8. Oikeastaan saattaisi olla mielekästä siirtyä sellaiseen japanilaisperäiseen
ajattelutapaan, missä kaikki tuotantoprosessit ovatkin projekteja.
Nykyisellään prosessoidaan lähes kaikkea, kuten liiketoimintaprosessi,
kappaletavaraprosessi, mutta myös motivaatioprosessi, jatkuva prosessi jne.
Käsitteistö on selkiytymätöntä. Koska muutokset ovat nopeita ja valtaosaltaan
eräkoot pieniä tai epäsäännöllisesti esiintyviä ja ne toimivat asiakasohjautuvasti,
kappaletavaratuotannon prosesseja pitäisi kutsua projekteiksi.
Tämä kuvaa realismia tehtaalla ehkä parhaiten. Prosessien saavutuksia tarkastellaan
sykleittäin. Nykyaikaista on, että prosessisin henkilöt mittaavat saavutuksiaan itse ja
säilyttävät tietonsa työpaikalla. Saavutuksia verrataan edellisen syklin tuloksiin tai
kilpailijoiden saavutuksiin.
Toisaalta raportointia tarvitaan liiketoimintajärjestelmien kerrokseen, siis 'keskelle'.
Keskijohto raportoi edelleen ylempää johtoa. Kuitenkin vain olennaisia asioita
raportoidaan eri portaisiin. Uutta on myöskin se, miten ihmisten aivoenergia
prosesseissa hyödynnetään. Vertaa kuvaa 12.1.
Ihminen prosessissa
Mitä enemmän yksityiskohtiin mennään, sitä useammin osaamistarve muuttuu
prosessien muuttumisen mukana. Ihmisten pitää valmentautua myös uusiin tehtäviin.
On varauduttava henkilökohtaisen varamiehen kouluttamiseen, mutta samalla myös
itse oppimaan ja suorittamaan toisen tai toisten tehtäviä.
Olennaisin uudistus on kuitenkin prosesseissa tapahtuva jatkuva kehitystyö, joka nyt
kuuluu päivän ongelmien kanssa työskentelevälle työntekijälle suoraan. Vertaa lukua
12.2 ja kuvaa 19.5. Miten muuten organisaatio voi edetä kohti nollavirhettä tai
saavuttaa kilpailuetua, jollei ongelmien syitä analysoida ja poisteta niitä päivittäin?
Ohjaaja ja asiantuntijat
Asiakkaan ongelmien ratkaisua ja uusia menetelmiä opitaan työpaikkakouluttajan,
ohjaajan tai konsultin opastamana, työn ohessa tai erillisinä koulutustapahtumina.
Muutoksen tai uuden prosessin oppimiseksi muodostetaan kehitysryhmä, jossa on
mukana työntekijä, ohjaaja ja eri alojen asiantuntemusta.
Uusi prosessi tai muutos vaatii aina myös osaamisen uudelleen järjestelyä, mutta
tavallisesti myös harjaantumista, siis aikaa vievää rutinoitumista, luku 9.2. Se vaatii
myös etukäteen laaditun prosessisuunnitelman ja johdetun muutosprojektin.
Kehitysprojektin vetäjä
Jotta kehitysprojekti omaisi taloudelliset yms. edellytykset, se organisoidaan
projektiksi. Tällaiseen projektiin määrätään kokenut ja samantyyppisiin tehtäviin
rutinoitunut vetäjä, joka toimii eräänlaisena linkkinä suorittajien, asiantuntijaryhmän
ja ylemmän johdon välillä, luku 9.3.
Tavoitteena prosessin hallinta
Prosessin katsotaan olevan hallinnassa silloin, kun siinä toimivat ihmiset ymmärtävät
tehtävänsä ja oman roolinsa sekä toimivat yhteisesti asetettujen tavoitteiden
puolesta. /52/
Monitoimipisteet
Toimistossa saattaa vallita kaaos, ellei sitä systemaattisesti korjata tilanteiden
muuttuessa. Toimistossa työt virtautetaan ja pyritään monitoimipisteisiin samalla
tavalla kuin työprosesseja uusittaessa. Paperipinoja ei sallita.
Suuntaus
Kuva 3.12 Ihmisten ja tietojärjestelmien yksikkökustannusten kehitys ajan
suhteen. Lähde Arto Lahti. /55/
Pätevien ihmisten osaamisen kustannukset ovat yleensä nousussa, kun taas yhä
parempien ohjelmien ja tehokkaampien tietokoneiden kustannukset taas laskussa,
kuva 3.12.
Työpisteen kustannukset
Tuotteen yksikkökustannusten määrittäminen vaatii tuotannon tekijöiden aikaan
sidottujen (mk/h) kustannusten selvitystä. Samalla lähes jokaisen tuotteen
kustannuksiin sisältyy myös tietoliikennetekniikan kustannuksia. Niiden siirtämistä
vastuupisteisiin käsitellään luvussa 15.
Kuvasta 3.12 voidaan johtaa yhtälö, jossa aikaan sidotut työpisteen laite- ja
työkustannukset summataan (a + b). Saadaan työpisteen kustannukset aikayksikössä
(laskutushinta mk/h).
Itse asiassa minkä tahansa tuotantoketjun toiminto sisältää inhimillisen työn ja
koneiden aiheuttamia kustannuksia. Eri vaihtoehdoista tehdään vertailulaskelmia,
mietitään kannattaako investoida tai miten suuri riski otetaan.
Kehittyneemmällä työkalulla (taulukkolaskenta) voidaan useiden koneiden ja
ihmisten muodostamien pisteiden kustannuksista laskea, mutta myös ennustaa niiden
kehittymistä ja siirtää (diskontata) kustannukset ja tuotot laskentahetkeen. Samalla
laskelmia herkistellään periaatteella: "entä jos". Lisää luvut 13 ja 15.
Monitoimipiste
Olennaista tietotekniikan investointien hallinnassa on kuitenkin se, että tietoliikenne
sovitetaan osaksi yrityksen arvoketjuja. Kuten tuotantotekniikassa, niin myös
konttorissa toiminnot virtautetaan ja muodostetaan sopivan kokoisia vastuu- tai
monitoimipisteitä.
Monitoimipisteen ideana on, että yksi ihminen hallitsee tietyn kokonaisuuden. Mitä
useamman henkilön vastuulla työ on, sitä enemmän virheiden mahdollisuuksia
syntyy. Vähennetään pysäytä jatka -toimintoja.
Liiketoimintaprosessissa työ on koko ajan liikkeessä. Se etenee pisteestä toiseen.
Pyritään nopeaan läpäisyaikaan. Ruuhkia ja välivarastoja ei sallita. Tarvittaessa
jonkin työpisteen ruuhka tai ylikuormitus puretaan limittämällä (lisäämällä
rinnakkaisia työpisteitä tai tekemällä tilapäisesti ylitöitä), kuvat 1.10-11.
Samanarvoiset tehtävät, vaativuustasot ja työn rikastaminen
Urpo Rasila kirjoittaa: "Työtehtäviä yhdistetään kolmessa suunnassa seuraavasti:
a. Samantyyppisiä tehtäviä eri prosesseissa annetaan samalle henkilölle,
esimerkiksi automatiikan huolto. Tällöin kysymyksessä on funktionaalinen
(toiminnallinen) erikoistumiseen perustuva laaja-alaisuus.
b. Samantasoisia tehtäviä yhdistetään prosessin suunnassa. Tällöin puhutaan
työtehtävien laajentamisesta tai prosessin suuntaisesta laaja-alaisuudesta.
c. Työn rikastamisella tarkoitetaan työn pystysuuntaista laaja-alaistamista, jolloin
työhön liitetään sitä ohjaavia suunnittelu-, työnjohto-, ja valvontatehtäviä.
Päinvastaista prosessia kutsutaan työn köyhdyttämiseksi ja ositteluksi, johon
esim. yhteen prosessiin sovellettu funktionaalinen työnjohto johtaa."
Ks. kuva 3.13.
Kuva 3.13 Työn laajentaminen ja rikastus. Lähde: Urpo Rasila /152/
|