|
6. Läpäisyajan lyhentäminen ja visuaalinen ohjaus
Tuotannon läpäisyaika on osoittautunut tehokkaimmaksi keinoksi
mitata yrityksen kykyä vastata asiakkaiden joustovaatimuksiin.
6.7 Jouston ja tehokkuuden vaatimus
Tuotannon näkökulmasta logistiikka luo mahdollisuudet
tehokkaalle ohjaustoiminnalle ja materiaalivirralle, kuva 5.15 a.
Logistiikka on myös markkinalähtöistä tuotannollista ajattelua. On
joustettava asiakkaiden vaatimuksesta.
Vastaus asiakasjoustoon
Asiakasta palvellaan pienissä yksiköissä tiimeissä ja työpisteissä, siis lähellä asiakasta
ja suoraan asiakastilauksen mukaisesti, kuvat 2.5, 3.2 ja 5.7. Tarkastellaan lyhyesti,
mitä kaikkea asiakaslähtöisessä tuotannossa pitäisi ottaa huomioon.
Rationalisoinnin yleiset tavoitteet
Rationalisoinnilla ymmärretään perinteisesti kaiken toiminnan järkiperäistämistä
tehtaalla, luku 3.1. Tuotannon kannalta tämä merkitsee seuraavia toimenpiteitä:
1. Luodaan ihmisille viihtyisä ja turvallinen työympäristö.
2. Luodaan joustavuutta ja muunneltavuutta tilojen järjestelyyn (layout).
3. Eliminoidaan kaikki turha toiminta tehtaalta. Järkiperäistetään ja samalla
minimoidaan seuraavat asiat
- tilan käyttö, kuva 6.6
- investointikustannukset, luku 13
- ydinprosessien läpäisyaika, kuva 6.13-14
- materiaalin siirtokustannukset ja
- erilaisten materiaalin siirtojärjestelmien määrä.
Materiaalivirtojen analysointi ja kehittäminen
Tuoteketjujen kokonaisvaltainen hallinta edellyttää kriittistä analysointia ketjun
jokaisessa kohdassa. Vertaillaan eri tiloihin sitoutuneiden logististen tekijöiden (siis
fyysisten siirtojen ja tietoliikenteen) arvoja, kuten
- kokonaissiirtomatkoja
- siirtojen määrää
- tarvittavaa siirtokapasiteettia ja
- kustannuksia.
Eräitä piensarjatuotannon kuljetuksia, kuten kokoonpano tai edellä mainittu
pintakäsittely (kuva 5.20), voidaan automatisoida tai järjestää linjaan. Tavoitteena
on kehittää tuotantotekniikkaa kokonaisvaltaiseen suuntaan niin, että siinä voidaan
valmistaa useita tuotteita ja erilaisia malleja niistä.
Työsolun siirtoja ei ulkopuolelta ohjata. Suunnitelmallisuudella ja esimerkiksi
esiasetuksilla voidaan edesauttaa valmistuksen etenemistä ja sujuvuutta. Tehtaalla
pitää olla käytössä kuljetukseen tai säilytykseen tarkoitettuja trukkeja, lavoja,
laatikoita tai hyllyjä. Esim. Toyota kehitti jo 1950-luvulla kuljetusvaunun
esiasetettuja kappaleita varten. Aiheesta lisää: työntöohjattu solu, kuva 5.8 sekä
solun tahdistus ja imuohjaus, kuva 6.6.
Tila-analyysi ja järjestelyt
Tuotantoa organisoitaessa uudelleen, prosessi sopii usein kolmannekseen siitä tilasta,
mikä sillä oli aikaisemmin. Suunnittelussa huomioidaan seuraavat asiat:
1. Turvallisuus- ja viihtyisyystekijät
- eri toimilaitteiden vaatima todellinen tila
- valaistus, siisteys ja järjestys.
2. Tarvittavien varastotilojen tarve eri
- varastointimenetelmillä
- tuoterakenteilla
- volyymeilla.
3. Tyhjän tilan määrä vs. käytetyn tilan määrä.
4. Tilakustannukset.
Mitä vähemmän edestakaisia kuljetuksia tarvitaan, sitä vähemmän käytävätilaa
tarvitaan. Toisaalta mitä pienempiä erät ovat, sitä vähemmän varastoja tarvitaan.
Ääripäässä taas on varastoton ja asiakasohjautuva tuotanto.
Modulointi ja asiakasjoustavuus
Jokaisen tuotteen kohdalla joudutaan etukäteen määräämään raja, mihin saakka
asiakas voi vaikuttaa ostaessaan tuotteen tiettyyn hintaan. Asiakasjoustoon voidaan
vaikuttaa perinteisen moduloinnin ja läpäisyajan nopeuttamisen kautta.
Vakiointi
Perinteinen keino joustaa asiakkaiden suuntaan, on vakioida eli standardisoida
raaka-aineet ja osat, joista voidaan myös koota monimutkaisempi osakokonaisuus eli
moduuli. kuva 6.14.
Valmistusmäärien kasvaessa prosessia voidaan teknistää lisää. Muodostetaan
tehokkaita linjoja tai imuohjauksella (kuva 6.6) toimivia soluja, kuva 2.14.
Tavoitteena on saada tuotteiden valmistuskustannukset pieniksi, kuva 4.1.
Hinnoitteluvaran lisääntyessä, myynti ja markkinointi saa samalla hintajoustoa.
Mahdollisimman paljon vakio-osia käyttäen voidaan asiakkaiden tarpeet tyydyttää
myös nopeasti. Tällöin moduuleista voidaan kokoonpanon yhteydessä koota erilaisia
tuotteita tai malleja. Kun perinteistä linjatuotantoa organisoidaan asiakkaalle
joustavampaan suuntaan, esimerkiksi moduloinnin keinoin, toimenpidettä voidaan
kutsua massaräätälöinniksi, luku 4.5.
Teknisyysasteen lisääminen
Ideana on, että erilaisilla moduuleilla tuotteelle saadaan uusia ominaisuuksia.
Moduuleja voidaan käyttää useissa eri tuotteissa tai niitä voidaan myös toimittaa
ulkopuolisille. Samalla saadaan joustoa lisää. Valmistusmäärien kasvaessa voidaan
myös prosessia koneellistaa.
Kuva 6.14 Läpäisyajan ja moduloinnin vaikutus asiakasjoustoon.
Keskeinen idea on myös, että tehdas tuottaa ydinosaamisalueellaan
standardituotteita ja komponentteja. Mikäli tällainen osa ei kuulu yrityksen
ydinosaamiseen, osa voidaan tilataan sopimuskumppanilta, luku 17.
Läpäisyaika ja asiakasohjautuvuus
Läpäisyajan lyhentäminen on tehokas tapa lisätä asiakasjoustoa, kuva 6.14.
Prosessoinnin sivutuotteena saadaan hyvä toimintavarmuus, parempaa laatua, mutta
samalla myös kustannukset putoavat, luku 8.3 ja kuva 18.2. Kuvassa 6.15 on esitetty
läpäisyajan lyhentämisen keinoja.
Läpäisyaika
Funktionaalisesti järjestetyssä tuotannossa läpäisyajalla ei ole merkitystä, koska
työvaiheiden kesto on vakio (viikko/vaihe), luku 4.3. Järjestelmä kehitettiin aikana,
jolloin asiakasjoustolla ei ollut samaa merkitystä kuin nykyisin.
Tuotannon kehittäminen merkitsee muutoksia koko organisaatiossa. Kuten edellä on
esitetty, kehitysprojekti irrotetaan tuotantoa ohjaavasta järjestelmästä. Vähitellen
keskusjärjestelmän ohjaustarve loppuu osittain tai jopa kokonaan. Ohjaus siirtyy
soluihin tai linjoihin, luku 4, 5, 6 ja 11
Kuva 6.15 Läpäisyajan lyhentämisen keinoja. /157/
Kun prosessit organisoidaan uudelleen ja tuotanto toimii asiakasohjautuvasti,
läpäisyajat lyhenevät jopa kuukausista päiviin, luku 4.6. Asiakasta kiinnostava
toimitusaika lyhenee samassa suhteessa. Sitä paitsi asiakas saa enemmän etuja kuin
aikaisemmin. Samalla yrityksen kilpailuetu kohentuu. Ks. kuva 6.15.
Tuotannossa tavoite on siirtyä prosessien ohjaamaan tuotantoon, kuten imuohjaus
tai linjatuotanto. Mitä enemmän tuotteita myydään, sitä paremmat koneellistamisen
mahdollisuudet yleensä ovat.
Nopean toimitusajan periaatteita
Varasto- tai asiakasohjautuva tuotanto
Usein asiakas haluaa lyhyitä toimitusaikoja, ks. kuva 5.24. Tuotteita voidaan
toimittaa varastosta tai valmistaa lyhyellä toimitusajalla tilauksesta:
1. Ennakoidaan menekkiä ja valmistetaan tuotteita varastoon, eli tehdas toimii
varasto-ohjautuvasti. Tällöin toimitus asiakkaille voi tapahtua välittömästi.
Tavallisesti kysymyksessä on silloin massatuote, jota siis valmistetaan
varastoon ja sieltä asiakkaille lyhyellä toimitusajalla.
Massatuotannon valmistuskustannukset jäävät pieniksi. Kuitenkin tavaran
varastoinnista, ylimääräisestä käsittelystä, mahdollisesta myymättä jääneistä
tuotteista ja epävarmuudesta syntyy ylimääräisiä kustannuksia. Tuotteen
yksikköhinta nousee.
2. Valmistetaan tuotteita vain asiakkaan tilauksesta, eli tehdas toimii
tilausohjautuvasti. Asiakkaalle räätälöidään soluissa ja linjoissa varioituja
tuotteita.
Luvussa 4.6 kerrotaan, miten tuotannossa saavutettiin 5-, 10- tai 20-kertaisia
parannuksia siirryttäessä prosessien ohjaamaan tuotantoon. Tultaessa 1980-
luvulle, työsoluissa tuotannon ohjaus, laaduntarkastus ja kunnossapito
siirrettiin prosessiin.
Toimitusaika lasketaan lopusta alkuun (imuohjaus) tai alusta loppuun (työntöohjaus)
periaatteella.
Tilauksen tiedot
Kuva 6.16 Aikaan sidottu toimitusaika asiakkaalle ja tehtaan sisäinen
läpäisyaika.
Asiakastilauksen tarkastus ja toimitus tapahtuu ja virheet karsiutuvat parhaiten niin,
että tilaus toimitetaan täsmäyksen jälkeen kopiona kaikille asianosaisille, varastoon,
alihankkijalle, valmistukseen ja kokoonpanoon, kuva 6.16.
Toimintavarmuus
Toimitusvarmuus on yrityksen kyky täyttää asiakkaan tilauksessa olevat
vaatimukset. Taulukossa 3.5 on esitetty neljä tuotannon mittaria, joista asiakas on
kiinnostunut. Käytännössä tämä tarkoittaa, että
- tuotteet toimitetaan asiakkaan haluamana ajankohtana; ei liian aikaisin, eikä
liian myöhään
- tuotteita on asiakkaan tilaama määrä
- tuotteen ominaisuudet vastaavat asiakkaan tilausta
- toimitus on täydellinen kaikkine varusteineen
- toimituksen käyttöönotto on ongelmaton. /147/
6.8 Kokonaisuuden kehittäminen
Käsittelemme tässä tuotantotekniikan kehitykseen kaksi keskeistä
suuntausta (kuva 1.7)
- Ryhmäteknologia
- Lean-tuotanto
Tehtaan kehittäminen
Nykyaikainen ja kokonaisuuden hallintaan pyrkivä ajattelutapa juontaa alkunsa 70-
luvun puolesta välistä. Tuolloin voitiin esitellä kokonaisvaltainen tuotannon
tehostamiseen tarkoitettu ryhmäteknologisinen järjestelmä (RT), jossa
tasapuolisesti kehitetään yrityksen kaikkia toimintoja. Kuvassa 5.2 esitetään
yhteenveto järjestelmästä.
Valmistusjärjestelmän valinta
Kuva 6.17 Tuotteiden ryhmittely valmistuksen mukaisiin osaperheisiin, RT =
ryhmäteknologia. (mukaillen MET/1981). /22/
Valmistusjärjestelmän valinta, kuvat 5.1 ja 19.8.
Kolme keskeistä muuttujaa
Kuvassa 6.17 esitetään valmistusjärjestelmän ja tuotannon välinen yhteys
valmistuksessa ryhmäteknologisen osaperheiksi ryhmittelyn jälkeen, kuva 6.3.
Suppenevat kolmiot havainnollistavat minkä tahansa prosessin kolmea keskeistä
muuttujaa: tuotteiden valmistusmääriä, tuotteiden variaatioiden määriä ja
tuotannon ohjauksen vaikeusastetta.
Kuvion keskikohtaan muodostunut ongelmakenttä on ratkaistu tässä
ryhmäteknologian (RT) keinoin. Eräkokoa voidaan suurentaa, kun eri kappaleiden
samoja työvaiheita vaativat osat valmistetaan samassa työpisteessä.
Kehitystoiminnan tuloksellisuus
Toyotan tehtaan tutkimuksessa havaittiin kehitystoiminnan tuottaneen seuraavia
tuloksia:
- Turhien työvaiheiden eliminointi, osuus 80 %.
- Tuotantokoneiston parantamisen, osuus 15 %
- Imuohjauksella saavutettavat edut, osuus 5 % (vaikuttaa pieneltä, mutta
osavalmistus on pääosin sopimuskumppaneiden hallussa).
Kuoleman kapeikko
Kun kuvan 6.17 kaksi vasemmanpuoleista kolmiota viedään päällekkäin, keskelle
muodostuu kapeikko. Ollaan yrityksen ongelmakohdassa eli pienten erien ja
itseohjautuvien pienten yksiköiden toimintojen alueella.
Arto Lahti kutsuukin em. kohtaa kuoleman kapeikoksi. Ja sitä se onkin, mikäli
yritys ei kehitä toimintojaan modernilla tavalla ja saavuta kilpailuetua.
Kapeikossa yritys on kaikkein kilpaillummalla alueella. Siellä missä ei tarvitse
osata, erikoistua tai olla pätevä. Kaikki osaavat samat asiat, sen mitä tarvitaan.
Samalla yrittäjien keskinäinen kilpailu on 'veristä'.
Tuotantojärjestelmän kehityksestä
Oikeastaan tuotantotekniikan lähihistoria kulminoituu kuvaan 6.17 seuraavalla
tavalla:
- Ryhmäteknologia (RT) kehittyi 1970-luvuilla. Samalla kehitettiin myös
pienerätuotannon ja solufilosofian perusteet, luku 9.1.
- Tultaessa1980-luvulle funktionaalisen järjestelmän haitat osattiin jo eritellä,
mutta oltiin ja osittain ollaan vieläkin raskaan järjestelmän vankeja, missä
tuotteet ryhmitellään tuoterakenteen, eikä valmistuksen mukaisesti niin kuin
pitäisi.
- Tuotannossa idea on osaperheajattelu ja sitä kautta suuremmat eräkoot,
kuva 6.17.
- Vasta 1980-luvuilla länsimaissa otettiin käyttöön japanilaisten tapaa
organisoida tuotantoa asiakaslähtöisesti ja samalla kuitenkin kannattavasti.
- Kuvassa 1.7 esitetään tuotannon johtamisen eri suuntauksia. Niistä JOT,
(LP), (TBM) ja toimintoperusteinen (ABM) järjestelmä soveltuu parhaiten
asiakas- ja prosessilähtöiseen tuotantoon.
Kokonaisvaltainen ote
Varsinainen idea ryhmäteknologian esittelyllä tässä yhteydessä on kuitenkin sen
kokonaisvaltaisuuteen pyrkivä suuntaus.
Kuvassa 5.2 kehitystyön vaiheet ryhmitellään seitsemään osaan. Koko tehdasta
koskevan kehitysprojektin arvioitiin tuolloin 1975 kestävän 2,5 v. Vertaa kuvia
1.10, 4.12 ja 6.9.
Limitystä mukaan
Kuten edellä yksittäisen kehitysprosessin osalta mainittiin, useita kehitysvaiheita
voidaan myös limittää. Kehitetään kaikkia em. kohtia samaan aikaan, vertaa kuvia
1.11, 5.2. Samanaikaisuus lyhentää läpäisyaikaa.
Simultaanisuunnittelu (SE tai CE) vastaa ryhmäteknologiaa, mutta
nykyaikaistettuna. Siinä asiakastarpeen selvitys, tuotekehitys ja valmistus
limitetään, vertaa myös kuvaa 5.19.
Järjestelmän muutoksesta
Tultaessa 1980-luvulle tietotekniikka kehittyi voimakkaasti, luku 1.4.
Tuotantomenetelmien atk:lle sovittamisen yhteydessä jouduttiin manuaalisesti
ohjatun ja perusteiltaan lähinnä massatuotantoon sopivan järjestelmien vangiksi. Kun
prosessit organisoidaan oikein, koko järjestelmän kahlitseva vaikutus ja byrokratia
tältä osin hellittää.
Miten näinkin kokonaisvaltainen ongelma ratkaistaan, siitä Tuottava tehdas -kirja
pyrkii antamaan seikkaperäisen ja perustellun ratkaisun. Luvussa 4 käsitellään
muutoksia organisaation sisällä. Keskeisistä muutosmenetelmistä seuraavaksi.
Lean-toiminta
Lean-toiminta pyrkii kokonaisvaltaisuuteen, mutta on silti 'ohutta' ja byrokratia
vähäistä. Samalla pyritään toimimaan asiakkaiden ehdoilla.
Tuotannon lähihistoriaa
Amerikkalaiset selvittivät toimikunnassa 1984 - 1990 lähinnä autoteollisuuden
menestystekijöitä, mutta kehittivät samalla koko teollisuuteen soveltuvan
menetelmän, Lean-toiminta, kuva 1.7. /59/
Sinänsä periaatteet ovat lähes samat kuin miksi ne Yhdysvaltain puolella olivat
kehittyneet 1980-luvun vaihteessa. Richard J. Schonberger esitti oman versionsa jo
1986: World Class Manufacturing (WCM). /18/
Tehtaan tuotannon nykytilan selvitys
Seuraavassa esitetään yli-insinööri Erkki Ruotsin laatima luettelo Lean-tuotannon
herätekysymyksistä, jotka samalla johdattavat moderniin ajatteluun ja siinä
käytettäviin nykyaikaisiin periaatteisiin. /5/
1. Asiakaskeskeinen toimintatapa
- Miten yritys hankkii tietoa markkinoista?
- Ovatko kaikki toiminnot jaettu prosesseiksi, jotka tuottavat arvoa asiakkaalle?
- Voiko tuotanto joustaa asiakkaiden toiveiden mukaan?
- Miten suuri on tuotevaraston kiertonopeus?
- Kuinka paljon kiertonopeus on pienentynyt vuoden aikana?
- Miten voit pienentää eräkokoa ja samalla parantaa tuottavuutta?
2. Aika kilpailutekijänä
- Tuotannon läpäisyaika
a. mitataanko sitä
b. onko lyhentynyt vuoden aikana
c. mitkä ovat tavoitteet ensi vuodelle?
- Onko tuotanto virtautettu tai solutettu?
3. Turhan eliminointi
- Tuotannon turhat vaiheet?
- Tarpeeton hallintotyö?
- Miten saadaan kaikki kerralla valmiiksi?
- Mitkä toiminnot eivät tuo arvoa asiakkaalle? Eliminoi ne!
4. Laatu
- Eteneekö tuotteen laatu kohti 0-virhettä? Valioluokan tuotannossa saatetaan
päästä jopa 0,001 virheprosenttiin!
- Entä toimintojen laatu?
5. Kehittäminen
- Mikä on pienten askelten kehitysidea?
- Aloitteellisuus:
a. Paljonko aloitteita tuli viimekuussa?
b. Miten aloitteellisuutta on aikomus lisätä?
6. Ihmiset
- Ovatko arvot ja pelisäännöt yhteisiä?
- Onko siirrytty visuaaliseen ohjaukseen, jossa tulokset ovat koko ajan
näkyvissä?
- Toimivatko ryhmätyö ja tiimit aktiivisesti?
- Onko ryhmien ja henkilöiden palkkioperusteet olemassa?
- Miten monitaitoisia ihmiset ovat?
- Ovatko ihmiset liikkuvia työstä toiseen?
- Onko henkilöstö sitoutunut menestystekijöihin? /5/
6.9 Prosessien organisointi
Seuraavaksi otetaan esille kuvan 2.14 prosesseista:
1. JOT-tuotanto, joka imuohjattuna soveltuu keskisuurten erien
tuotantoon.
2. Työsoluihin ja tiimeihin sopivat pienet erät.
3. Työ- ja monitoimipiste.
1. JOT-tuotanto
Toyota-järjestelmä sisältää laadunohjauksen, ennakoivan kunnossapidon, juuri
oikeaan tarpeeseen -tuotannon (JOT) sekä tuotantoa tukevan alkupään alihankinnan
ja toisessa päässä myyjien verkoston.
JOT-tuotannon mallintaminen
Kuva 6.18 JOT-tuotanto merkitsi 1980-luvun alussa ratkaisevaa käännekohtaa
tuotannon kehitykselle.
JOT-tuotanto kehitettiin Toyotan tehtaalla Japanissa 1950-70-luvuilla, kuva 5.15 a.
Amerikkalaiset ottivat sen käyttöön 1980-luvun alusta, mistä se pienellä viiveellä tuli
myös Suomeen lähes sellaisena kuin japanilaiset sitä toteuttavat, nimellä juuri
oikeaan tarpeeseen eli JOT, kuva 6.18.
JOT-periaatteen mukaan mitään ei valmisteta liian aikaisin, jolloin varastot pysyvät
pieninä. Tuotanto toteutetaan tarkan suunnittelun ja ajoituksen avulla. Tuotantoa
selkeytetään, yksinkertaistetaan ja parannetaan esimerkiksi seuraavasti:
- Tuoteorientoitunut rakenne pyritään muutetaan valmistuksen mukaiseksi,
muodostetaan osaperheitä, luku 6.2, kuva 6.3.
- Hintakilpailuun vastataan niin kuin aina on tehty standardoimalla ja
moduloimalla tuotteita. Pyritään vakioimaan osia ja osakomponentteja, jotta
voitaisiin hyödyntää sarjatuotannon edut, kuva 4.1.
- Tuotteen läpäisyaikaa prosessissa pienennetään virtaviivaistamalla tavaran
kulku ja täsmäämällä sen toimitus, vähentäen tai poistaen välivarastoja sekä
karsimalla turhat toiminnot, luku 6.4.
- Ohjaus visualisoidaan, luku 4.2.
- Nopeutetaan asetusaikoja, jolloin taloudellinen sarjan koko pienenee.
- Suunnittelun läpäisyaikaa pienennetään.
- Karkeasuunnittelu tuotannon suunnitteluun ja hienosuunnittelu työsoluun.
JOT:n etuja
JOT on edelleen elinvoimainen ja täydentää 1970-luvulla kehittynyttä
ryhmäteknologiaa ja solufilosofiaa, luku 5.3. Erona länsimaiseen järjestelmään
verrattuna kuitenkin on se, että japanilaiset ovat saaneet kustannukset kuriin ja
tuotannon kannattavaksi. Tämä johtuu osittain myös Toyota-järjestelmän
kokonaisvaltaisuudesta, missä JOT on osa sitä. Saavutettavissa olevat edut ja
perusteluita (ks. kuva 8.5):
- Läpäisyaikojen lyhentyminen on tehokas etu markkinoilla. Menetelmä
pakottaa valmistajan asiakasläheiseksi. Se ei vaadi suuria väli- tai
loppuvarastoja tuotteille.
- Se on keino parantaa laatua. 0-virheajattelun toteutuksesta koituva hyöty on
mitattavissa rahassa. Tutkimusten mukaan perinteisen tuotannon sallima 2 %
susien määrä koko tuotannosta vastaa todellisuudessa jopa 20 prosentin
kustannusten lisäystä (korjauksia ja muita häiriöitä).
- Se on systemaattinen menetelmä, tavallaan moottori, joka ajaa yrityksen
jatkuviin parannuksiin ja siten saavuttamaan valioluokan.
- Juuri oikeaan tarpeeseen -järjestelmä on jo itsessään laadunparantaja, koska
prosessi paljastaa virheiden aiheuttajat heti.
Keskeisiä periaatteita
JOT-toimintatapa perustuu turhan eliminoimiseen, visuaaliseen prosessin
ohjaukseen, kerralla valmiiksi ja nollavirhe -periaatteisiin, prosessin
yksinkertaistamiseen sekä alihankintaverkostoihin, kuva 6.5.
Modernin imuohjauksen menetelmälliset sovellutuskohteet löytyvät läpäisyajaltaan
keskinopeista ja nopeista valmistusprosesseista, joissa toistuvuus ja ennakoitavuus
ovat hyvät.
2. Työsolu ja tiimi
Kun kysyntä on epäsäännöllistä tai vähäistä, tuotanto järjestetään keskisuuriin tai
pieniin eriin. Tällöin se toteutetaan tavallisesti vastuukeskuksissa itseohjautuvasti
tiimeissä, kuva 2.14.
Asiakastilauksen ohjaus solussa
Tuotannon ohjaus tarkoittaa toimintojen (työvaiheiden) suunnittelua ja valvontaa,
joiden kautta asiakkaan tilauksesta muodostuu valmis tuote. Kuvan 6.4 ja kuvan
6.19 solun ohjaus toimii tavallisesti työntöohjauksella, mikä tarkoittaa suunnittelua ja
toteutusta alusta loppuun -periaatteella (imuohjauksessa lopusta alkuun).
Ohjauksesta lisää luvussa 11.
Esimerkki

Kuva 6.19 Solussa valmistettu tuote.
Solutuotannon lyhyt läpäisyaika poistaa tarpeen laskea hienokuormitusta. Hyvin
toimiva solu hoitaa itsenäisesti myös pienet kuormitusvaihtelut sellaisten aputöiden
avulla, joita ei voi siirtää eteenpäin tai jota ei voi tehdä edeltäkäsin. /83/
Kuva 6.19 edustaa työsolua ja nosturitehtaan tuotannonohjauksen kulkua. Nostimen
toimitusaika on neljä viikkoa.
3. Työ- ja monitoimipiste
Etenkin pienten ja harvoin esiintyvien toimintojen osalta ideana on, että
monitaitoinen yleisosaaja suorittaa mahdollisimman monta tehtävää samassa
pisteessä eli monitoimipisteessä. Ks. luku 3.9.
6.10 Kohti varastotonta tuotantoa
Toyota-järjestelmän ehkä tärkein piirre on pyrkimys
varastottomaan tuotantoon. Tarkastellaan mitä heidän
järjestelmästään voitaisiin oppia. Tavoitteena on asiakasohjautuva
tuotanto.
Varastot, joihin voidaan vaikuttaa
Varasto voidaan jakaa eri syistä syntyvään varastoon sekä tarpeelliseen varastoon.
Tarkastellaan aluksi varaston syntymiseen syitä.
Varaston syntymisen syistä
1. Varasto voi syntyä eri nopeuksilla toimivien prosessien yhtymäkohtiin.
Puskurivarasto voi syntyä pääprosessin kapeikkoon, siis pullonkaulakohtaan.
2. Liioittelun tuloksena syntynyt varasto. Tällöin kerätään turhia
varmuusvarastoja työpisteen eteen.
3. Varasto syntyy eräkoon takia, jolloin yksi kappale on työn alla ja loppuerä
odottaa pääsyä valmistukseen, välivarastossa. Huomaa tämä: jos eräkoko on
100 kpl ja yhden kappaleen valmistus kestää päivän, muu erä odottaa 99
päivää, ellei valmistusta limitetä tai eräkokoa pienennetä.
4. Varasto voi syntyä tuotantoketjun keskeytyksen tai häiriöodotuksen takia.
Epävarmuuden takia syntyy varmistusvaraston tarve.
5. Puskurivaraston tarve voi syntyä myös tuotannollisista syistä: jos
tuotantolinjaa ajetaan kolmessa vuorossa, mutta jatkojalostus tapahtuu vain
yhdessä tai kahdessa vuorossa.
'Tarpeelliset varastot'
Vertaa kuvaa 5.22. Tarpeellinen välivarasto a) esiintyy valmistuksen tai
tarkastuksen molemmin puolin b) tai syntyy edellisen ja seuraavan työvaiheen väliin
(odotuksesta tuotantoketjun seuraavaan toimintoon).
a) Työpisteen varastot
1. Alkuvarastointia tarvitaan tuotannon ensimmäisessä vaiheessa. Läpäisyajan ja
toimitusajan välinen ero voi olla jostain syystä suuri, kuva 6.16.
2. Jalostavien toimintojen varastoja käytetään varsinaisesti tuotannon
tasoittamiseen, kuten valmistuksessa, tarkastuksessa ja kuljetuksessa.
3. Kysynnän vaihtelun vuoksi voi esiintyä (loppu)varastoinnin tarvetta,
esimerkiksi kausivaihtelun tai eri jakelukanavien välisten toimintojen
puskurivarastona.
b) Työvaiheiden väliset varastot
4. Joskus tarvitaan suojavarastoja konerikkojen tai kappaleiden hylkäämisten
vuoksi.
5. Jos valmistusvaiheen asetusajat ovat pitkiä, siitä seuraa usein myös eräkoon
kasvaminen suureksi ja edelleen varastoinnin tarvetta.
6. Aina on kysyttävä, onko varasto välttämätön ja alkaako varasto vähitellen
kasvaa.
Usein painotetaan varaston välttämättömyyttä osan tai raaka-aineen saannin
turvaamiseksi. Tällainen asenne saattaa johtaa vähitellen tarpeettomien varastojen
syntymiseen, jopa lisääntyvässä määrin. Kysymys on perimmiltään tilauksen
toimitusvarmuudesta.
Varastoja pyritäänkin kaikin keinoin välttämään pelkästään siitä syystä, että niihin
sitoutuu turhia pääomia, ne vaativat tilaa ja niistä joudutaan pitämään huolta. Ne
eivät myöskään lisää asiakkaan saamaa lisäarvoa. Näistä syistä varastot ovatkin
yritykselle tietynlainen painolasti, josta on pyrittävä eroon.
Vaikka Toyotalla ymmärretään varastojen pienentämisen merkitys, siellä korostetaan
kuitenkin
- ettei varastojen pienentäminen ole yksinkertaista ja
- että varastojen koon harkitsematon pudotus voi aiheuttaa epätoivottuja
tuloksia tai vaikeuksia toimitusajoissa, ja siis toimitusvarmuudessa.
Varaston syiden analysointi
Ennen kuin varastoja ryhdytään poistamaan tai pienentämään, on selvitettävä
esimerkiksi seuraavat asiat
- etsitään valmistuksen, siis toimintojen välissä olevat löysät ja poistetaan ne
- lyhennetään valmistuksen läpäisyaikaa kehittämällä menetelmiä
- vähennetään konerikkojen määrää huoltamalla koneita hyvin
- pienennetään tuotteiden hylkäämisten määrää pyrkimällä kohti 0-virhettä
- pienennetään asetusaikoja ja pyritään mahdollisimman pieniin eriin (1 kpl)
- sopeutetaan valmistus vaihtelevaan kysyntään, kuva 6.2.
Ydin- ja tukitoimintojen tunnistaminen
Perinteisesti rationalisointi on tavallaan ollut työntutkijoiden tai työnsuunnittelun
tehtävin kuuluvia toimintoja. Nykyisin kehitystyö uskotaan työsolun henkilöiden
tehtäväksi, koska he tuntevat ongelmat parhaiten.
Jalostusarvioon kuuluvat perustoiminnot
Itse asiassa vain perustoiminto, esimerkiksi valmistus, on tarpeellista ja kaikki muut
kuten materiaalin tulo- ja lähtövarastot kuljetuksineen ja tarkastus ovat turhia, mutta
samaa ajatusmallia soveltaen myös kehitystoiminta on pantava samaan ryhmään, ja
siis tiukasti ottaen laskettavissa tuhlaukseksi.
Mutta kuten edellä on korostettu, prosessimainen toiminta sisältää aina jotain
seuraavista toiminnoista: kuljetus, varasto, tarkastus ja kehitystoiminta. Ne ovat
siten osittain tarpeellisia ja ymmärrettävä järkevissä puitteissa jalostusarvoon
kuuluviksi. Em. luettelossa varasto ei ole aktiivinen toiminto.
Aktiivisiin perustoimintoihin kuuluu kuljetus, joka jaetaan tulo ja lähtölogistiikkaan
sekä lisäksi valmistus, tarkastus ja kehitystoiminta (viisi perustoimintoa) , kuva 5.16.
Turhat ja tarpeelliset toiminnot
1. Hukkaa ovat kaikki työhön liittyvät toiminnot, jotka eivät edistä valmistusta,
prosessin etenemistä, tuotteen laatua tai paranna valmistusmenetelmää.
Tällaisia ovat odotus, valmiiden tuotteiden väli- ja uudelleen lastaus,
siirtäminen tai otteen vaihto.
2. Tarpeellisia toimintoja puolestaan ovat jalostusarvoa lisäävä toiminnot, kuten
työstö, muotoilu ja kokoonpano ja lisäksi kaikki sellainen työ, joka kuuluu
todelliseen prosessiin mukaan niin, ettei ilman sitä tultaisi toimeen. Mutta
miten selvität sen, onko toiminto tarpeellinen?
3. Toiminto voi osoittautua turhaksi tai sen voi kehitystyön avulla poistaa.
Jatkuva kehitys onkin juuri tästä syystä tarpeellinen. Vaikka se ei lisäisikään
jalostusarvoa heti, kuten osien nouto, toimitettujen osien purku
pakkauksistaan ja painonappien käsittely. Kun näiden mahdolliset turhat
toiminnot poistetaan, prosessin läpäisyaika ja kustannukset pienenevät.
Kuvassa 6.20 esitetään avain toimintojen tunnistamiseksi. Ks. myös Toyotan
kehittämää hukka-ajan karsimisen mallia, kuva 7.8.
Kuva 6.20 Avain toimintojen tunnistamiseksi.
Ydinosaaminen
Miten tunnistat ydintoiminnon ja miten ydinosaaminen kehittyy? Mikä on henkilön
rooli organisaation sisällä? Miten oppia monia osaamiseen tarvittavia taitoja? Milloin
toiminto luo arvoa asiakkaalle?
Kysymys on yrityksen erikoisosaamisesta, siis ydinosaamisesta, jota hankitaan
järjestelmällisesti, rutinoidutaan vähitellen ja tähdätään yhteisen päämäärään. Uuden
tietotaidon oppiminen ja kehittyminen tapahtuu kehitysprojekteissa, jossa jäsenten
osaaminen ja uudet sovellutukset kehitetään kilpailuetua palvelevaksi tuotteeksi,
luvut 8 ja 9.
Työsolu erikoistuu ja keskittyy ydinosaamista vaativiin sovelluksiin. Ihmisistä
kehittyy oman erikoisalansa mestareita. Kilpailukyky hankitaan vähitellen
yhteistyössä asiakkaiden kanssa.
Tuotannon järkiperäistäminen
Seuraavaksi tarkastellaan mm. Toyotan tapoja rationalisoida tuotantoa:
- Tarkastus koneellistetaan, jolloin edetään kohti 0-virhettä. Samalla vältetään
välivarastoja.
- Toiminnot sijoitetaan vierekkäin, jolloin kuljetusten tarve vähenee.
- Mitä pienempi eräkoko on, sitä pienempi välivarasto on. Kun prosessi etenee
kappale kerrallaan, varasto poistuu kokonaan (yhden kappaleen virta).
- Koneeseen asennetaan virhetoimintoja ilmaisevia ja korjaavia laitteita, jolloin
luotettavuus paranee (vältetään välivarasto).
- Prosessin ja koneiden vaiheita automatisoidaan, kuten raaka-aineiden kuljetus
tai valmiin kappaleen poisto ym.
Mitä vakaampaa tuotteen kysyntä on, ja mitä pidemmälle menetelmien
koneellistamisessa ja automatisoinnissa mennään, sitä enemmän kehitetään.
|