|
5. Erän suuruuden teknologia ja prosessin organisoinnista
Tulosyksikön kokoisen yrityksen arvonmuodostusta mallinnetaan
tässä neljällä tasolla seuraavasti:
1 Liiketoiminnan arvoketju käsittää koko yritystä koskevan
linjauksen määriteltynä asiakasryhmittäin: miten toimitaan ja
toisaalta kenen kanssa tehdään yhteistyötä.
2 Tehtaan arvoketju sisältää ne toimeenpantavat ja käytännön
tavat, joilla erottaudutaan kilpailijoista ja joilla kilpailuetua
tavoitellaan.
3 Ydinprosessin arvoketju on toiminnoista muodostunut,
johdonmukainen ja aikaan sidottu ketju. Asiakas- tai
varastotilauksen olennaisena osana on toimintojen ohjaus
lupausten mukaisesti.
4 Toimintojen arvoketju pienten erien tuotannossa tarkoittaa
pienintä järkevää toimintoa tai kokonaisuutta, jota ei enää
hajoteta pienemmäksi.
Kuva 5.15 a Erätuotannon järjestäminen imuohjaus-periaatteella. Sopii
keskisuurten sarjojen. Ks. kuva 5.15 b ja JOT-tuotanto, kuva 6.18.
5.6 Tuotannon prosessointi
Käytännön tasolla kuva 4.3 tutkimuksen tulos tarkoittaa sitä, että on
koko tuotannosta noin 80 % on erätuotantoa. Keskisuurten erien
ongelmaan JOT tuo eräissä tapauksissa ratkaisun, kuva 5.15 a. Sen
sijaan pienerien valmistukseen yleispätevää ratkaisua ei ole vielä
kehitetty. Siitä seuraavaksi.
Prosessimainen toiminta
Richard Schonberger kirjoittaa: "Me tarvitsemme neuvoja siitä, kuinka johdamme
prosessia saavuttaaksemme korkealaatuisia tuloksia. Tämä prosessi-sanan käyttö
viittaa johonkin konkreettiseen: resurssien (voimavarojen) muuttamiseen
hyödykkeeksi tai palvelukseksi." /18/
Liiketoimintaketjun kuvaaminen
Liiketoiminta voidaan kuvata arvoketjuna, prosessina, joka on sarja yhteensopivia
toimintoja. Tarkoituksena on tuottaa palveluita tai tuotteita asiakkaille. Ensimmäinen
tavoite on lisätä asiakkaiden saamaa todellista hyöytä. Yrityksen oma tavoite on
saada liiketoiminta kannattamaan, tuottamaan voittoa.
Jokaisella prosessilla on aina asiakas eli prosessin tuotoksen käyttäjä, joka voi olla
joko organisaation sisällä tai ulkopuolella. Hyvin johdetulla prosessilla on prosessin
'omistaja', joka kuvaannollisesti edustaa yrityksen omistajaa ja vastaa prosessista.
Todellisen arvon yrityksen menestymiselle tuottaa jatkuva kehitystoiminta ja sen
tuottaman tiedon hyödyntäminen. Siitä seuraa toimenpiteitä, kuten määritellään
tavoitteisiin perustuva suunnitelmia, pannaan toimeksi, parannetaan tuotantoa ja sen
suunnittelua sekä pyritään vähentämään tuhlausta. Käytännössä se merkitsee, että
- etsitään edullisimmat tuotantoprosessit kullekin osalle
- muodostetaan edullisin reitti ja poistetaan arvoa tuottamattomat vaiheet
- kehitetään muutoksia koneisiin ja laitteisiin, jotta turhat toiminnot voitaisiin
karsia, ja ennen kaikkea asetus- ja kokonaisläpäisyaikaa voitaisiin vähentää.
Yhteistyö yritysten välillä
Kuvassa 5.15 b on esitetty tyypillinen kahden organisaation välinen prosessi, jossa
tavaran päätoimittaja ja alihankkija toimivat yhteen. Liiketoimintaprosessin hallinta
ja tiedonsiirto perustuvat keskeltä ylös alas tekniikkaan, kuva 1.21.
Kuva 5.15 b Vuorovaikutusta kuvaava tiedon siirto organisaatioiden välillä ja
materiaalin virta.
Erikoistuotteet valmistetaan usein yhteistyössä. Myynti ja markkinointi sekä
jälkihuolto ja asiakas toimivat tiiviissä yhteistyössä vielä tilauksen päättymisen
jälkeenkin.
Prosessointi
Prosessin ominaisuuksia voidaan luonnehtia yleisellä tasolla seuraavasti:
- Prosessityyppejä ovat linja, solu, työ- tai monitoimipiste, kuva 2.14.
- Prosessi voi olla niinkin yksinkertainen toimenpide kuin työntömitan käyttö.
- Prosessi suunnitellaan ja toteutetaan tiettyä asiakastarvetta tai asiakasryhmää
varten, kuva 5.7 ja kuva 5.15 a ja
kuva 5.15 b .
- Prosessin suorituskykyä mitataan yrityksen tai asiakkaan näkökulmasta,
taulukko 3.4-5.
- Prosessilla on aina omistaja
a. kun prosessia verrataan pieneen yritykseen, silloin prosessin
vastuuhenkilöä sanotaan prosessin omistajaksi
b. kun halutaan korostaa prosessin itsenäistä vastuuta, silloin prosessissa
työskenteleviä henkilöitä kutsutaan prosessin omistajiksi.
- Prosessi on toiminnoista koostuva kokonaisuus, jolloin siirto vaiheesta toiseen
vaatii ohjausta, luku 11.
- Ne prosessin vaiheet tai toiminnot, jotka eivät luo lisäarvoa, poistetaan, kuva
7.3.
Liiketoimintaketjun idea
Jos toista prosessia ei ole kytketty yhteen toisen kanssa, vanhan sanonnan mukaan
ketjusta puuttuu lenkki. Sanonta pitää sisällään prosessoinnin idean. On pääprosessi,
johon kytkeytyy osaprosesseja tai työpisteitä. Väliin tarvitaan ohjausta ja kuljetusta,
siis tuloon tai lähtöön liittyviä toimintoja, logistiikkaa.
Arvoketjun sovellutukset
Michael Portterin mukaan yleinen liiketoiminnan arvoketjumalli kelpaa myös pieniin
yksiköihin, kuva 4.16. Tässä esityksessä arvoketjua mallinnetaan neljällä tasolla:
liiketoiminta, tehdas, ydinprosessit ja toiminnot.
Perustoiminnot
Porter kirjoittaa "Missä tahansa (suuressa tai pienessä) yksikössä on viisi
perustoimintoa ja neljä tukitoimintoa."
Kuva 5.16 Fyysisesti lähekkäin ja toisiinsa sidotut perustoiminnot.
Perustoiminnot muodostavat varsinaisen arvoketjun, jonka fyysisen olemuksen
kuuluu virrata vaakatasossa. Tukitoimintojen tehtäväksi jää avustaa ketjun
silmukoissa sijaitsevia perustoimintoja. Liiketoiminnan arvoketjun perustoiminnot
esitetään, kuvassa 5.16.
Arvoketjun muotoilu asiakasvaatimusten mukaan
Kuvassa 5.17 on perustoiminnot asetettu loogiseen järjestykseen. Samalla
mallinnetaan koko liiketoimintaa. Jotta perustoiminnon kokoluokka olisi helpompi
mieltää, jokaista kuvan perustoimintoa luonnehditaan keskeisellä lauseella.
Michael Porter on sijoittanut myynti & markkinoinnin ja huollon vierekkäin, mikä on
tehtaalta käsin katsottuna loogisesti aivan oikein.
Kuvassa 5.17 ketjun silmukat on järjestetty asiakasohjautuvan prosessin vaatimalla
tavalla, vertaa kuvaa 4.16. Michael Porterin arvoketju mallintaa loogisesti
moderneja, käytössä olevia ja olennaisia ketjun periaatteita seuraavalla tavalla:
1. Myynti ja markkinointi sekä jälkihuolto ovat lähellä asiakkaita, mutta myös
lähellä valmistusta.
2. Toiminto (prosessi) on aina jonkin toisen toiminnon asiakas (tulologistiikka)
ja toisaalta toiminto luovuttaa aina tuotoksensa seuraavalle asiakkaalle
(lähtölogistiikka).
3. Kun perustoimintojen ketjussa sekä suoritus- että toimihenkilötason toiminnot
ovat vierekkäin, tukee se japanilaista organisointimallia, jossa projektit on
sijoitettu prosessiryhmien kerrokseen, ks. Kuva 5.20 .
4. Liiketoiminnan suunnittelu kuuluu asiantuntijatason tehtäviin, kun taas
toimeenpano pääosin keskijohdolle. Näillä tukitoiminnoilla ylläpidetään
liiketoimintaa, joten ne kuuluvat liiketoimintajärjestelmien kerrokseen,
Kuva 5.20 .
Kuva 5.17 Tehtaan arvoketju asiakasohjautuvassa prosessissa.
Tietoliikenne mukaan
Kuvassa 19.3 esitetään liiketoiminnan tiedonvälityksen setti: oikeaa tietoa juuri
oikeaan aikaan. Muuta lisätietoa:
- Myynti ja markkinointi, luku 1.1, kuva 14.3-4.
- Tulologistiikka (materiaali paikalle), luku 11.2 ja kuva 11.8.
- Valmistus virheettömästi, luvut 8.2 ja18.2.
- Lähtölogistiikka (valmiin tuotteen toimitus asiakkaalle), luku 17.
- Huolto, asiakastyytyväisyyden varmistaminen, luku 5.8.
Virheellinen ketjutus
Kaiken kehityksen ideana on yksinkertaistaa toimintaa. Kaksi virheellistä menettelyä:
1. Prosessointi ei parane, vaan on edelleen 'monimutkainen', jos mallinnamme
prosessia nojautuen perinteisiin funktioihin. Ts. jos piirrämme prosessin
kulkevaksi vaakatasossa (horisontaalisesti) vaikkapa nuolella läpi perinteisen
pystysuuntaisen (vertikaalisen) organisaatiokaavion, toimenpide ei johda
yksinkertaiseen ratkaisuun, koska osastot (funktiot) sijaitsevat entisissä
paikoissa ja prosessi virtaa edestakaisin osastolta toiselle, kuva 4.7.
2. Toimintojen rajapinta-käsitettä ei tarvita tai ei ainakaan kannata liikaa
korostaa. Kuvan 5.16 mukainen perustoimintojen ketju ei rajapintoja tarvitse,
koska tulo- ja lähtölogistiikka ovat 'rajapintoja' jo sinällään. Ne ovat erillisiä
perustoimintoja, jotka kuuluvat aina toimintoon.
Oikeaoppinen prosessointi, ketjumalli
Edellä esitettyyn kritiikkiin sisältyy kaksi prosessoinnin ydin- tai perustoimintoihin
liittyvää olennaista periaatetta:
- Virtaviivaistetaan toiminnot järjestykseen ja virtaavan joen tapaan, kuva 5.11.
- Ketjussa on lenkki eli perustoiminto, jossa esimerkiksi valmistus tapahtuu. Sen
molemmin puolin on aina logistiikkaa siirron tai kuljetuksen järjestelyä varten,
ts. niitä ohjataan. Työpisteeseen tuodaan materiaalia ja sieltä siirretään
jalostettuja tuotteita seuraavaan vaiheeseen.
Tehtaan prosessointi
Jokaisessa arvoketjun perustoiminnossa on materiaalin käsittelyyn liittyvä fyysinen
komponentti. Jokainen perustoiminto tarvitsee tiedotusta toimiakseen. Informaatio
voi olla vaakasuuntaista tai pystysuuntaista, Kuva 5.15 b .
Tehtaan toimintojen prosessointi
Kuvassa 7.4 on siirrytty varasto-ohjautuvan tehtaan arvoketju:
- Perustoiminnot: tuotesuunnittelu, varastointi, valmistus, myynti ja markkinointi
sekä huolto.
- Tukitoiminnot: yrityksen johto, talous, henkilöstö ja tuotantovälineet.
Toista tehtaan mallinnuksen ääripäätä edustaa täydellisesti asiakasohjautuva tehdas,
joka on esitetty selityksineen kuvassa 19.4, varasto puuttuu kokonaan.
Prosessiorganisaation mallinnus
Minkälainen on yksinkertainen prosessiorganisaation malli? Pääperiaate on ketjuttaa
tuotanto ja siirtää vastuu lähelle tuotantoa ja asiakasta, kuva 5.7 ja Kuva 4.15 .
Kuvissa 3.2 ja 5.14 on esitetty kolmiomalli, joka sisältää myöskin japanilaisen tavan
organisoida tietoa ja ihmisiä, ks. Kuva 1.21 . Se sisältää myös Porterin arvoketjun, ja
on lähellä toteuttajia ja asiakkaita. Malli on myös riittävän yksinkertainen ja matala.
Tuotantotyypit
Tuotantoprosessin malleja on viittä tyyppiä, kuva 2.14. Tuotanto jaetaan pieniin
kokonaisuuksiin, joita on helppo hallita, parantaa tai kehittää. Ajan suhteen
tahdistettu linja- tai solutuotanto toimii prosessin ohjauksessa, kuten imuohjaus
kuvassa 6.6.
Itseohjautuvat mallit
Nykyisin suuntauksena on, että työt keskitetään työ- tai monitoimipisteisiin, missä
ammattitaitoiset ja monitoimiset osaajat hoitavat itsenäisesti annetut tehtävät.
Kuvat 9.8-9 sisältävät itseohjautuvan työsolun kehitysmallin. Itseohjautuvan
työsolun toiminta on vuorovaikutteista. Se on ammattitaitoa, sosiaalista
sopeutumista ja aikaa vaativaa. Solu on myös vaikea saada toimimaan.
Tiimissä tapahtuva toiminta on toisaalta lähellä asiakasta ja niitä vaatimuksia, joita
päivän tuotantokiintiön täyttäminen vaatii, kuva 19.5. Richard Schonberger
sanookin, että itseohjautuvan työsolun ongelmat vähenevät, jos työllä on jotain
tekemistä asiakkaiden kanssa. /18/
Solun idea
Kuvassa 6.4 esitetään solun perusidea. Sen jälkeen, kun solutuotantoon sopiva
kokonaisuus on löytynyt, koneet järjestetään valmistuksen edellyttämään
järjestykseen.
Työtä ohjaamaan tarvitaan tavallisesti vain yksi työkortti. Tarvikkeiden tilaus voi
myös jäädä solun vastuulle. Valmistus voi myös olla itseohjautuvaa, ja solun
vastuulla. Solutuotannon tavoitteena on: läpäisyajan, tilantarpeen ja tuotteen
kustannusten pienentäminen. Yleensä se onnistuukin, luku 4.6.

Ydinprosessit
Ydinprosessit ovat niitä nykyaikaisen tehtaan prosesseja, joista kaikki turha ja
ylimääräiset toiminnot on karsittu pois. Jäljelle on jäänyt vain ydinosaamista ja sitä
tietotaitoa, jota tarvitaan valmistettavien tuotteiden kilpailuedun ylläpitämisessä.
Ydinprosessien idea
Yrityksen tuottama arvo määräytyy sen perusteella, mitä asiakkaat ovat valmiita
maksamaan. Toiminta on kannattavaa, jos aikaansaatu ja myyty tuotannon arvo
ylittää toimintojen suorittamisen kustannukset.
Kaikki ydinprojektit sisältävät viisi perustoimintoa ja neljä tukitoimintoa. Kaikkia
perus- ja tukitoimintoja ei arvoketjussa välttämättä kuitenkaan aina tarvita,
kuva 4.16.
Kaikki kuvan 2.13 prosessit voidaan luokitella ydinprosesseiksi. Ne muodostuvat
toisiinsa eri tavoin liittyvistä vaakatason perustoiminnoista, joihin annetaan erilaista
asiantuntijatukea tarvittaessa, kuva 3.2.
Paul Lillrank kirjoittaa: "Prosesseja voidaan jaotella ydinprosesseihin ja
tukiprojekteihin. Edelliset tuovat organisaation varsinaisen arvon, jälkimmäiset
tuottavat ydinprosessien tarvitsemia resursseja." /161/
Ydinprosessit ovat niitä ydin- tai erikoisosaamiseen liittyviä prosesseja, joilla yritys
menestyy ja omaa kilpailuetua muihin nähden. Ydinprosessiksi voidaan luokitella
myös sisäiset kehitysprojektit ja laitteistojärjestelyt (infrastruktuuri), jolla yritys luo
kilpailuetua ja menestyy (Jouko Hannus). /163/
Esimerkki
ABB Strömberg Power Oy:n Releet-liiketoimintayksikön analyysivaiheessa
tunnistettiin neljä ydinprosessia:
- Uusien tuotteiden kehittäminen -prosessi (vertaa kuva 5.18 )
- Tarjousprosessi (ks. ohjaajien koulutus asiakaskohtainen tuotesuunnittelu,
kuva 11.16)
- Tilaus/toimitus -prosessi (ks. kuva 2.13)
- Valmistus ja hankinta -prosessi, (vertaa kuvaa 5.20 ).
Tuotteistuksesta tuotantoon
Liiketoiminta ketjutetaan kuvan 5.18 tapaan. Ketjun lenkissä silti toimii kuvan 5.20
mukainen logiikka. Tehtaan arvoketju esitetään kuvassa 7.4. Seuraavassa
tarkastelemme lähemmin tuotteistuksen lohkoa.
Prosessin muodostaminen
Varsinainen tuotteen valmistusprosessi jaetaan ydintoiminnoiksi (aliprosesseiksi) ja
järjestetään ketjuksi. Ydintoiminnot priorisoidaan ja jaetaan eri kokoisiin
vastuualueisiin, siis osaamiskeskuksiin sekä sidotaan aikaan.
Kuva 5.18 alaosassa toimintojen kesto on siirretty aika-akselille. Se helpottaa
toimintojen ajoitusta ja järjestyksen asettelua
Kuva 5.18 Tuotteistus alkaa kehitysprojektilla, ja jatkuu pienin askelin
prosessina koko tuotteen elinkaaren. Ks. kuvat 2.7 ja 14.1-11.
Kehitysprojektista prosessiksi
Tuotteistus tapahtuu useimmiten kehitysprojekteissa, jolloin tuotteen vaiheet
suunnitellaan etukäteen tarkasti. Suunnitelma viedään aika-akselille eli toiminnot
sidotaan aikaan ja täsmätään niiden aloitus ja lopetushetket muihin ketjun
toimintoihin. Kun kehitys projekti lopetetaan, se jatkaa tuotannollisena prosessina.
Kun tuotetta oletetaan myytävän paljon, budjetoidaan projektiin myös riittävä määrä
resursseja eli voimavaroja. Selvitetään markkinat, tuote suunnitellaan, mutta myös
tuotantoprosessi ja sen toteutus suunnitellaan yksityiskohdittain tarkasti.
Ydinprosessit ja pienet erät
Usein tällainen tuotteistus jatkossa vähitellen versoo tuotevariaatioitta asiakkaiden
tarpeiden mukaan. Tuotteen ympärille muodostuu tuoteperhe. Yritykselle kehittyy
ydinosaamista, joita toteutetaan ydinprosesseissa.
Tuotteita erilaistetaan prosessin loppupäässä, jossa syntyy pienerätuotannon
tarpeita. Tuotetta ei yksinkertaisesti kyetä, mutta ei myöskään kannata suunnitella
etukäteen. Pienerien toteutus tapahtuu tiimimuotoisesti työpisteissä tai soluissa,
jossa toiminnot ketjutetaan, kuva 5.23.
Vaiheistamisen rajaus
Perinteinen tuotanto on pääomavaltaista ja teknistynyttä. Se on erikoistunut
joukkotuotantomenetelmiin. Tällöin tuotteistus ja valmistuksen suunnittelu tapahtuu
tarkasti, tutkitaan jopa käsien liikeradat. Suuresta tuotteiden määrästä johtuen
yksikkökustannukset jäävät kuitenkin pieneksi.
Asiakkaiden tarpeita varten varioitavaan pienerätuotantoon ei tarkkaa, holhoavaa ja
kallista järjestelmää tarvita. Itseohjautuvien työsolujen jokaista työvaihetta varten ei
myöskään tarvita erillistä työkorttia työohjeineen, vaan ajoitus ja toteutus solussa jää
ammattitaitoisten ihmisten osaamisen varaan ja heidän vastuulleen.
Prosessoinnista yleistä
Ydinprosessi on toiminnoista muodostunut ketju. Olennaisia asioita:
1. Tuotteistuksen (ydin)prosessi muodostuu toiminnoista. Jokainen toiminto
muodostaa vaakatasossa virtaavan arvoketjun, joka joudutaan täsmäämään
ajan suhteen, Kuva 5.18 . Toimintoketju on esitetty
kuvassa 5.21 .
2. Ydinprosessi sisältää peräkkäisiä toimintoja, johon haarautuu muita toimintoja.
Koska peräkkäin ja vierekkäin asetetut perustoiminnot ovat prosessin
toiminnalle olennaisia tai tärkeitä, voisi niitä kutsua ja kutsutaankin
ydintoiminnoiksi.
3. Jotta toimintojen hallinta, mutta myös havainnollisuus ja niiden kytkeytyminen
toisiinsa olisi mahdollista, ne esitetään allekkain. Toimintoja mallinnetaan
kuvassa 5.25 esitettyyn tapaan. Jokainen toiminto muodostaa aikaan sidotun
ketjun.
4. Kuten ydinprosessien luonteeseen kuuluu, myös tuotteistuksessa sovelletaan
jatkuvan kehityksen periaatteita. Suunnittelussa voidaan karsia turhat vaiheet.
Tuote suunnitellaan valmistusystävälliseksi, ja vain lisäarvoa tuottavat
ydintoiminnot jäävät jäljelle, kuva 7.3.
5. Tavallisesti kehitysprojektit irrotetaan varsinaisesta tuotannon
ohjausjärjestelmästä. Projekteille laaditaan kokonaan oma aikaan sidottu
ohjelmansa, jossa toimintojen ajankohdat täsmennetään. Kun ydinprosessi on
suunnitelmallisesti kerran käyty läpi, se jatkuu prosessina. Kehitysprojektista
lisää luvussa 8.
6. Nykyisin kaikkien toimintojen läpäisyaika pyritään saamaan mahdollisimman
lyhyeksi. Siksi toiminnot limitetään, Kuva 5.19 .
Samanaikaisuuden periaate
Tutkijat ovatkin kehittäneet menetelmän, missä yrityksen henkilöstö ryhmittyy
tuotteistuksen taakse tavallaan talkooporukaksi. Siis antavat oman toimen ohella
panoksensa yhteisen tavoitteen hyväksi.
Kuvan 5.19 esitys perustuu oppaaseen:
Simultaanisuunnittelun Studio, Otaniemi 1993. /134/
Simultaanisuunnittelu on vuorovaikutteinen, tiimissä tapahtuva ja modernia
teknologiaa sisältävä tehokas tuotesuunnitteluun tarkoitettu menetelmä. Se keskittää
ja käyttää hyväksi yrityksen parhaat voimavarat ja ydinosaamisen, kuvat 1.7.
Kuva 5.19 Simultaanisuunnittelun mallinnusta, vertaa kuva 5.2. /134/
5.7 Toimintoperusteinen ajattelumalli tuotannon prosessoinnissa
Toimintoihin perustuvan tuotantomallin käyttöönottoa edisti 1990-
luvulle tultaessa se, ettei perinteinen kustannuslaskenta kyennyt
hinnoittelemaan tuotteita oikein ja toisaalta se, että asiakkaat
vaativat tuotteiden erilaistamista ja tuotannon joustoa. Samalla
ajattelutapa muuttuu kustannusperusteisesta arvoperusteiseksi.
Toimintokeskus
Toimintokeskus (activity center) on jokin prosessi tai sen osa-alue, toimintoja
järkeistetään ja toteutetaan prosessin laskentaa. Esimerkiksi auton pintakäsittely,
kuva 5.20 .
Toimintokeskusten ketjun idea
Toimintoperusteinen ajattelu ja toiminnon hinnan määrittely johtaa
toimintoperusteiseen laskentaan ja valmistusketjun pilkkomiseen sopivan kokoisiin
vastuuyksiköihin, luku 15.3. Mutta toimintoa pitää myöskin ohjata niin, että lukuisat
pysäytys/jatka-toiminnot ja siirrot täsmäävät varsinaisen työn suorituksen kanssa.
Kuvan 5.19 pintakäsittelyä voidaan pitää toimintona, joka on jaettu pienempiin osiin.
Kaikki muu valmistus (myös alihankinnat) etenevät kohden kokoonpanoa ja
tulohaaran kohdassa kytkeytyvät siihen (viittaus: puuttuva lenkki). Ks. kuva 5.11.
Ideana on tehdä toimintoyksiköstä niin itsenäinen, että ulkopuolinen valvonta,
tarkastukset ja johtaminen jäävät tarpeettomaksi. Siirrytään prosessin ohjaukseen.
Soveltaen kuvassa 5.19 olevaa pintakäsittelyn ketjua. Pintakäsittely jaetaan tässä
kolmeen osaan, jotka ovat hionta, maalaus ja vahaus. Tässä kuviossa korostetaan
voimavarojen (resurssien) kohdistamista toiminnolle. Tällöin edellinen osatoiminto
on myös seuraavan osatoiminnon voimavara.
Toiminnon koko
Seuraavassa muodostetaan järkevä ja riittävän suuri toiminto, joka ei mene työn
vaiheistamisessa liikaa yksityiskohtiin. Ts. luotetaan työryhmän toimivuuteen,
monitaitoisuuteen ja osaamiseen. Ryhmälle jätetään siis riittävästi mahdollisuuksia
toimia itseohjautuvasti, mutta myös hienosäätää ja kehittää itse prosessia. Miten
toiminto nyt määritellään ja mikä olisi sopiva toimintokeskuksen koko?
Professori Erkki Uusi-Rauva on ottanut kokokysymykseen kantaa: "Nyt voidaan
ajatella, että … pintakäsittely on kokonaisuudessaan toiminto, joka koostuu
pienemmistä toiminnoista. Tällöin ei tarvita käsitteitä toimintokokonaisuus,
työtehtävä jne. Toiminnot voivat siis olla periaatteessa kuinka isoja tai pieniä
kokonaisuuksia hyvänsä." Tämä tukee myös Porterin alkuperäistä ajatusta, jossa
arvoketju voi olla iso tai pieni. Luvussa 15.3 käsitellään kustannuspaikan suuruutta.
Toimintokeskus määräytyykin kustannuspaikan mielekkyyden perusteella.
Kuva 5.20 Pintakäsittely-yksikön organisaation rakenne, vastuun ja eri
tasoisen osaamisen porrastus.
Toimintokeskuksen päivän rutiini
Kuvan 5.20 mukainen pintakäsittely voi olla polkupyörän runko, auton kori tai mikä
tahansa valmistettava tuote. Pintakäsittelyn jälkeen puolivalmiste jatkaa matkaansa
kokoonpanoyksikköön.
Kuvissa 5.19
ja 5.20 on esitetty toimintoperusteisen ajattelun idea. Prosessi virtaa
vaakatasossa ja siihen tuodaan voimavarat pystysuunnasta. Pintakäsittelyn (siis
toiminto tässä), kuten myös minkä tahansa muun toimintoyksikön logiikka toimii
seuraavasti:
1. Edellisen vaiheen (hionta) työn tuotos kuljetetaan seuraavaan
toimintopisteeseen, joka on tässä maalaus. Siihen tarvitaan kuitenkin ohjausta,
joka voi toimia visuaalisesti tai atk:n avulla, mutta myös tahdistettuna ajan
suhteen tai itseohjautuvasti. Todennäköisesti kori on linjalla, joka liikkuu
hitaasti koko ajan (tahdistettuna ajan suhteen). Kokonaisuutta kutsutaan
tulologistiikaksi.
2. Seuraavaksi edellisen työvaiheen työn tulos tarkastetaan. Tarkastus voi olla
silmämääräistä (kuten hionnan tarkastus) tai siinä voidaan käyttää erilaisia
työvälineitä. Ideana on, että
- virheiden toistumisen estämiseksi seuraava vaihe tarkastaa edellisen
toiminnon
- erillistä tarkastajaa vältetään, koska siitä muodostuu kustannuksia.
Tärkeintä olisi kuitenkin, että virheiden tuotos ei mene eteenpäin, jolloin
kaikkien seuraavienkin toimintojen tuotokset olisivat myös hukkaa.
3. Valmistus tapahtuu työpisteessä tai soluissa. Tässä tapauksessa maalaus
tapahtuu todennäköisesti suljetussa tilassa täysin automaattisesti, jolloin
työntekijällä on aikaa tehdä seuraavan korin tulotarkastusta ja muita
valmisteluja.
4. Olennainen osa solun toimintaa on jatkuva kehitystyö. Tärkeää on myös
palautteen antaminen ja sen saaminen. Selvää on, etteivät päivän työt suju
ongelmitta:
- Siksi työsolun tehtäviin kuuluukin kirjata ilmaantuneita ongelmia koko
ajan, analysoida niitä ja poistaa ne heti päiväjärjestyksestä, kuva 6.7.
- Joskus ongelmat eivät ratkea heti, niihin tarvitaan kuvan 19.5 mukaista
ongelmanratkaisun systematiikka. Periaate on, että tuote valmistetaan
kerralla valmiiksi, noudatetaan nollavirhe-ajattelua ja jatkuvan kehityksen
periaatetta.
- Joskus ongelma ratkeaa vasta prosessiryhmässä tai pitkällisen
tilastollisen tarkkailun tuloksena.
- Ongelman ratkaisu on osa jokaisen prosessissa työskentelevän työtä.
Joskus ongelma ratkeaa vasta, kun siitä keskustellaan muidenkin kuin
oman solun henkilöiden tai erikoisasiantuntijoiden kanssa.
- Tukihenkilöiden tehtävänä on kehittää prosessia ja olla valmiina
auttamaan silloin, kun ongelmia ilmaantuu.
5. Lähtölogistiikka on tietysti samantapaista kuin tulologistiikkakin (sama kuljetin
siirtää korin vahaukseen, josta se siirtyy vahattuna kokoonpanoon). Luvussa
6.4 on selvitetty ajan suhteen tahdistetun solun peruslogiikka. Ihmisillä on silti
edelleen tärkeä tehtävä, jotta asiat sujuisivat.
Toimintoperusteinen ajattelumalli
Yritys, joka kykenee parhaiten sopeutumaan erilaistamisen vaatimuksiin, menestyy
kilpailussa parhaiten, eli saa kilpailuetua toisiin yrityksiin nähden. Lisäarvoa
tuottavat ja tehokkaasti toteutetut ja organisoidut toiminnot ratkaisevat kilpailuedun.
Arvoperuste vai toimintoperuste
Arvoperusteinen ajattelutapa sisältää lähes kaikki toimintaperusteisen ajattelun
käsitteet. Toimintoperusteinen laskenta ja johtaminen suuntauksena sisältävät myös
tuotantotekniikan muutosten arkkitehtuurin, kuva 1.7.
Toimintoperusteisen ajattelun ehkä keskeisin periaate on se, että asiakas on valmis
maksamaan vain lisäarvoa tuottavista toiminnoista, kuva 7.3. Edelleen lisäarvo on
yhtä kuin osatoiminnon arvo (osatoimintojen summa on siis toiminnon arvo).
Kuten edellä esitettiin, ydinprosessin (tuotantoketjun) sadat pienet toiminnot lopulta
määräävät sen, ostaako asiakas tuotteen. Mikä on tuotteen hinta (kokonaisarvo
rahassa mitattuna), kauneusarvo tai laatu (onko sillä asiakkaalle käyttöarvoa).
Toimintoihin perustuva kilpailuetu
Mitä enemmän tuotteita tai sen variaatioita yritys valmistaa, sitä enemmän syntyy
aloita valmista pysäytä -toimintoja sekä lisäarvoa tuottamattomia ja turhia
toimintoja. Toimintoihin sisältyvä arvo lopulta ratkaisee kilpailuedun.
Tuotannon kannalta tämä merkitsee massatuotantoon verrattuna ainakin seuraavia
muutoksia:
- ajattelutapa on arvoperusteista eli lisäarvoa tuottavien toimintojen valintaa,
kehitystä ja seulontaa
- työsolu ja tiimi ohjaa itse toimintojaan
- valmistus vaatii osaamista, kokemusta ja yhteistyötaitoa
- valvonta ja tarkastukset tapahtuvat työsolussa
- kaikki yrityksen osaaminen valjastetaan tukemaan linjojen, solujen ja
työpisteiden toimintoja.
Toiminto
Tukitoimintoja suorittavat henkilöt ovat siis valmiita avustamaan ja antamaan tukea
perustoiminnoista muodostuneelle vaakasuunnassa virtaavalle prosessille, kuva 3.2.
Tarkastellaan Porterin arvoketjun neljättä tasoa, jossa on edelleen viisi perus- ja neljä
tukitoimintoa, Kuva 4.16
Toimintoketju
Perustoiminnot virtaavat loogisessa järjestyksessä: tulologistiikka - toimenpide -
lähtölogistiikka. Varsinainen ja keskeisin perustoiminto on tietysti valmistus.
Kuva 5.21 Toimintoketju, toimintoperusteisessa ajattelussa yksi silmukka
muodostaa suuren tai pienen toiminnon.
Logistiikka on toimintoketjuun kuuluvaa siirtoa ja ohjausta, kuva 5.21. Perinteisen
prosessin kuvausmalliin kuuluu myös varastointia. Se on kuitenkin passiivista
toimintaa, joka ei luo lisäarvoa. Ihannetapauksessa varastoa ei tarvita lainkaan, mutta
käytännössä pieniä välivarastoja sallitaan ja tarvitaan. Varastot kuuluvat
logistiikkaan, ja siis siirron ja ohjauksen -perustoimintoon.
Kehitystoiminta tarkoittaa perusteltua syytä, miksi tehdään juuri näin tai miksi
toimintoa pitää jatkuvasti kehittää. Se on eräänlaista sisäistä 'myyntiä ja
markkinointia'. Tämä japanilaisten kehittämä jatkuvan kehityksen -periaatteelle
(kaizen) saa tässä oman perustoimintonsa, kuva 5.21.
Tarkastus on perustoiminto, joka merkitsee sisäistä virheseurantaa tai asiakkaan
saaman tuotteen tai luvatun toimituksen varmistamista. Joka tapauksessa toiminto
tarkastetaan jotenkin, aina. Eräs tehokas tapa on tarkastaa tuote vasta seuraavassa
vaiheessa kuten kuvassa 5.21 on esitetty.
Miksi toimintoja
Professori Erkki Uusi-Rauva kirjoittaa: "Toiminnoilla on helppo viestiä, sillä ne ovat
varsin konkreettisia. Niiden avulla saatetaan varmistaa, että kaikki työntekijät
ymmärtävät riittävässä määrin, mistä puhutaan, sillä jollekin taloudellisten termien
käyttö on ehkä 'täyttä hepreaa'. Samalla työntekijät ymmärtävät, kuinka heidän
tehtävänsä vaikuttaa toiminnon tehokkuuteen. Näin saadaan helposti esiin työn
tulokset. Tämä auttaa myös yhteisön kehittämistä, sillä usein toimintoon tarvitaan
monia työntekijöitä. Näin ollen toiminnon tehokkuus on riippuvainen jokaisesta
yksilöstä ryhmän jäsenenä. Kehitettäessä toimintaa ei tulisi niinkään hakea syyllisiä
huonoon tulokseen, vaan syytekijöihin." /65/
Toyota järjestelmä vs. toimintoperusteinen ajattelu
Japanilaisten toteuttama tuotantojärjestelmä näyttäisi toimivan suuren järjestelmän
sisällä moitteettomasti. Osasyynä on Kuvan 1.21 tapainen organisointimalli. Toyotan
koko liiketoimintaa koskeva järjestelmä käsittää myös tuotantotekniikkaan liittyvän
osion, jota käsitellään seuraavaksi. Vertaa myös Kuvaan 4.16 .
Toyota-järjestelmän prosessi
Jos pidetään perustoiminnoista muodostunutta arvoketjua nykyaikaisen
prosessiajattelun lähtökohtana (Kuva 5.21 ), niin Toyotan prosessoinnista löytyy
samojakin piirteitä, mutta on myös nykyaikaistettavaa, parannettavaa tai eroja.
Vertaillaan Toyota-järjestelmää (kuva 5.22) ja osittain siitä kehitettyä länsimaista
toimintaketjua (Kuva 5.21 ) keskenään ja samalla tuodaan esille uutta ajattelutapaa,
prosessin asiakasohjautuvuuta.
Kuvan 5.22 mukainen Toyotan työvaihe sisältää neljä (perus)toimintoa: varasto,
kuljetus, valmistus ja tarkastus.
Kuva 5.22 Työvaiheen tarkkuudella suunniteltu prosessi.
Tarkastellaan kutakin näistä erikseen asiakaslähtöisestä näkökulmasta:
- Varasto ei ole prosessin perustoiminto, vaan painolasti, josta pyritään kaikin
keinoin eroon, koska se sitoo turhia pääomia. Välivarastoja joudutaan jonkin
verran sietämään.
- Kuljetus kuuluu tulo- ja lähtölogistiikkaan. Materiaali toimitetaan prosessiin
juuri oikeaan tarpeeseen, sitä joudutaan siirtämään toiminnon sisällä ja lopuksi
se toimitetaan seuraavaan toimintoon tai asiakkaalle.
- Valmistus lisää asiakkaan saamaa lisäarvoa. Olennaista on huomata, että
lisäarvoa, siis jalostusarvoa lisäävät myös 'pakollinen' kuljetus ja varastointi,
jotka pyritään minimoimaan.
- Tarkastus on kuvan 5.22 mukaisessa varasto-ohjautuvassa prosessissa
sijoitettu loppuun. Asiakasohjatussa toiminnossa tarkastus pyritään
sijoittamaan seuraavan toiminnon alkuun, kuten kuvan 5.18 selityksessä
todetaan. Nykyisin tarkastuksista pyritään kokonaan eroon koneellisten
tarkastuslaitteiden tai kehitettyjen menetelmien avulla. Vertaa Chukukon
menetelmää, kuva 10.3.
Perinteinen työvaihe vs. toiminto
Edellä työvaihe vastaa toimintoa. Toyotan tuotantojärjestelmästä puuttuu kokonaan
kehitystoiminto, joka perinteisesti on kuulunut tuote- ja työnsuunnittelun,
työnjohtajan tai erillisen työtä tai menetelmiä tutkivien henkilöiden tehtäviin ja
vastuulle.
Kun vastuuta, työn suunnittelua ja kehitystoimintaa ollaan siirtämässä työpisteisiin,
myös tälle perustoiminnolle (ks. kuva 5.21) on syytä määritellä selkeät säännöt. Sitä
paitsi se on nykyisin olennainen osa arvo- ja toimintoperusteista ajattelua. Ei
toimintaa, ellei se lisää asiakkaan saamaa arvoa, josta seuraavassa luvussa lisää.
Pienten ongelmien ratkaisemisesta lisää, luku 12.2 ja kuva 19.5.
5.8 Asiakkaiden joustovaatimukset
Asiakkaiden tarpeisiin vastataan tehtaalla, jossa:
a. ihmiset ja koneet organisoidaan joustaviksi prosessiksi ja
b. tuotteet joustaa eli tuotantoprosessi tuottaa sellaisia tuotteita,
jota asiakkaat haluavat.
Asiakasohjautuva prosessi
Yrityksen arvo määräytyy lopullisesti ulkoisten ja sisäisten tekijöiden kautta, jossa
kaikki tuotteet ja palvelut ovat mukana. Tarkastellaan toteutuksen ja toimeenpanon
tässä ja nyt -lohkoa. Vertaa kuvaa 2.18b .
Asiakasohjautuvuuden raja prosessissa
Kuva 5.23 Tuotteen tilaus-toimitus -ketju muodostaa prosessin.
Tuotteen arvo muodostuu valmistusprosessissa osatoimintojen kautta. Kuvan 5.23
mukaista ketjua tarkastellaan asiakkaan näkökulmasta lähtien. Yksittäin
valmistuksessa asiakas voi vaikuttaa asennukseen, toimitustapaan ja kokoonpanoon,
mutta osittain myös tuotantoon ja suunnitteluun. Kokoonpanossa varioidaan
ominaisuuksia erilaisten vakio-osien ja osakomponenttien (moduulien) avulla.
Asiakkaita koskeva prosessi erilleen
Kuvan 5.17 toimintoketju on rakennettu asiakkaan näkökulmasta. Siksi alihankinta
ei näy tarkastelussa.
Myyntiin ja markkinointiin liittyvä prosessi ohjautuu yrityksen sisältä. Osa
toiminnoista tapahtuu ulkopuolella, kuten myyntityö ja kuljetukset. Tapahtumaa
kokonaisuudessaan kutsutaan asiakasprosessiksi tai myös asiointi- tai
avainprosessiksi, kuva 2.13. Asiakkaat ovatkin tuloksenteon kannalta
avainasemassa. Ne sisältävät ydinosaamista, ja ovat siis ydinprosesseja.
Kun asiakasprosessin kustannukset selvitetään, voidaan siitä eritellä myös jokaista
asiakasta koskevat kustannukset, kuva 2.11. Kun tulosyksikön asiakkaita koskevat
kustannukset vähennetään tuotantokatteesta, saadaan asiakaskate, kuva 15.6.
Asiakkaan kokema arvo
Arvoketjun idea on, että niihin sisältyy aina jonkinlainen vaihdantasuhde: jokin on
arvokasta, jos siitä ollaan halukkaita maksamaan. Ts. arvon mielletään kuuluvaksi
myös kustannuksia sisältäviä (paljon pieniä tai suuria) toimintoja, kuva 1.9.
Tuotteen tai palvelun arvon määrittää sen haluttavuus ja saatavuus, toisin sanoen
niiden sisäiset ominaisuudet ja niiden sopivuus käyttötarkoitukseensa sekä kysynnän
ja tarjonnan välinen suhde markkinoilla, kuva 5.7. Arvo voidaan ryhmitellä
seuraavasti:
- Asiakkaan kokema arvo kuvaa vain tietyn asiakkaan käsitystä tuotteesta.
- Markkina-arvo kuvaa markkinoiden eli jo olemassa olevien potentiaalisten
asiakkaiden muodostaman joukon yhteistä arvostusta.
- Reaaliarvo on yhteydessä tavaran tai palvelun todelliseen suorituskykyyn.
Kaikki asiakkaalle arvoa tuottamattomat toiminnot karsitaan, kuva 7.3.
Prosessin muotoileminen
Jokaisen tuotteen kohdalla on selvitettävä, missä vaiheessa asiakas voi tilaukseensa
vaikuttaa ja millä tavalla. Nämä rajaukset ja tiedot tarvitaan paitsi myynnissä niin
myös tuotannossa, jossa on etukäteen varauduttava asiakkaiden valintoihin.
Kuva 5.24 Asiakasohjautuvan tuotannon ennakointi.
Yksittäistuotteet
Puhdas asiakasohjautuva tuotanto on yksittäisvalmistusta, kuva 5.24. Tällöin
tuotteet suunnitellaan, valmistetaan, kootaan, toimitetaan ja tarvittaessa asennetaan
asiakkaan tiloihin. Toteutus tehtaalla tapahtuu projektina, kohta 4, kuvassa 2.14.
Erävalmistus
Valmistettavan erän koko ja valmistusmenetelmä määräytyvät vallitsevan kysynnän
mukaan, kuvat 5.1, 19.8-9. Kuvassa 5.25 mallinnetaan ydinprosessin materiaalin
käsittelyä.
Asiakastilaukseen merkitään tarkasti ne tiedot, mihin saakka ja mihin asioihin asiakas
voi vaikuttaa, ks. kuva 6.14.
Kuva 5.25 Materiaalin käsittelyn vaiheet.
Yhteenveto
Vielä kerran: a) arvoketju on prosessi, johon kuuluu edellä esitetyn mukaan viisi
perustoimintoa ja neljä tukitoimintoa b) perustoiminnoista muodostettu fyysinen
toiminto voi olla suuri tai pieni, samalla niitä tuetaan ja ohjataan.
Ydinprosessit
Ydinprosessien arvoketjut ovat soluissa tapahtuvan kehitystoiminnan ensimmäisiä
selvitettäviä kohteita. Niihin sisältyy eniten tehotonta aikaa ja toimintoja, jotka eivät
tuota lisäarvoa. Toiminnot voivat sijaita epäedullisissa paikoissa tai niiden
ohjaustoiminnot voivat olla virheellisiä tai puutteellisia.
Toimintojen (työvaiheiden) koko
Asiakkaiden vaatimuksesta tuotteista valmistetaan paljon erilaisia vaihtoehtoisia
malleja. Samalla lisääntyy toimintojen määrä, mistä seuraa lähes täydellinen
täyskäännös joukkotuotannosta pienerätuotantoon ja siis menetelmien muutostarve.
Prosessia ei yksinkertaisesti kannata jakaa joukkotuotannon tapaan pieniin
työvaiheisiin, vaan päinvastoin toimintojen kokoa suurennetaan. Valmistusta ei
myöskään suunnitella tarkasti. Toteutus jää monitaitoisen ammattilaisen tehtäväksi.
Toiminnot käytännön tasoille vietynä
Liiketoimintatasoa kuvaava Porterin arvoketju (1985) hajotetaan tässä esityksessä
solutuotantoon sopivaksi toimintoketjuksi eli viiteen perustoimintoon ja neljään
tukitoimintoon, kuvan 5.21 .
Luvussa 5.7 käsitellään yritystoimintaa, tehdasta ja ydinprosesseja.
Luvussa 5.8 käsitellään toimintoperusteista ajattelua. Yhteenveto edellisistä, kuva 5.26.

Kuva 5.26 Arvoketjun ryhmittely neljälle tasolle. Huomaa, että kolmitasoista organisaatiomallia voidaan soveltaa kaikilla tasoilla.
|