Kurssilaisten sivut
 

6/2004                    Palaa valikkoon          
    

Kartanoelämää Suomessa 1800-luvulla
Oppimateriaali/kotitalous 1

SIVUSTO-INFO       Johdanto
Tarkoitus
Käyttö
Sisältö

TAUSTATIETOA KARTANOELÄMÄSTÄ
Kartano
Väki
Työnjako
Yhteisö
Elämäntapa Seuraelämä
Edelläkävijä
Pitopöytä
Etiketti
Liikkuminen
Omavaraisuus
Kotitaloustyöt
Lähteet

OPPIMATERIAALIA
Sisältö
Diaesitys
Kotitalous
   kotitalous 1
   kotitalous 2
   kotitalous 3
Tarinat
Tehtävät  
Ruokaohjeet  
Arviointi
Teemapäivä


 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


-> Palaa valikkosivulle

Kartanon arkea
1
opetuskerran teemapaketti valinnaiseen kotitalouteen (2–3 oppituntia)

 Opetuskerran sisältö
1. Millaista oli kartanon arki? Johdatus kartanoelämään
2. Mitä arkena syötiin? Ruokaehdotus opetuskerralla toteutettavaksi
3. Kotitaloustyö 1800-luvulla. Eriyttävät tehtävät opetuskerralla toteutettavaksi

 1. Millaista oli kartanon arki? Johdatus kartanoelämään

Opetuskerta voidaan aloittaa johdattelemalla oppilaat aiheeseen joko 
- kertomalla lyhyesti 1800-luvun lopun elämästä erityisesti kartanoissa
Diaesitys kartanoelämästä
(tallenna ja tulosta esitys) ja/tai
-
lukemalla ote kartanon arkisesta elämästä esimerkiksi sivuston
tarinat -osiosta ja/tai
- antamalla oppilaille ennakkotehtäväksi tutustua joko tähän sivustoon tai muuhun Internetistä löytyvään aiheeseen liittyvään materiaaliin. Apukysymys ennakkotehtävän tukena voi olla esimerkiksi: Millaista oli kartanon arki ja miten kotitaloustyöt hoidettiin?

 2. Mitä arkena syötiin? Ruokaehdotus opetuskerralla toteutettavaksi

Kalakeitto
Hapanleipää
Puolukkakiiseliä ja kermaa/maitoa
Ruokaohjeet löydät tästä.

3. Kotitaloustyö 1800-luvulla. Eriyttävät tehtävät opetuskerralla toteutettavaksi

3.1 Silitetään ja mankeloidaan puuvillasta ja pellavasta valmistettuja tekstiilejä
Höyryraudoista ei 1800-luvun lopulla vielä oltu kuultukaan, joten liedellä lämmitettävää silitysrautaa jäljittelee parhaiten tavallinen silitysrauta. Jos luokasta vain löytyy tavallisia silitysrautoja, voidaan vertailla höyrysilityksen ja tavallisen silityksen eroja. Oppilaiden tehtäväksi voi antaa selvittää, miten pyykki saadaan sileäksi ilman höyryrautaa! Joissakin kartanoissa oli mankeleita, joten myös mankelointi sopii opetuskerran teemaan.

                             

3.2 Pestään pyykkiä käsin
Pesukoneita ei 1800-luvun lopulla ollut käytössä. Säätyläisrouvien vaatteet olivat usein silkistä valmistettuja. Opetuskerralle sopii mainiosti silkkisen vaatteen käsinpesun harjoittelu. Pesuaineiden osalta täytynee soveltaa 2000-lukua, tosin esim. Marseille-saippualla voi havainnollistaa vanhanajan pesutapaa.

3.3 Muita tehtäviä
Jos luokassa on mahdollisuus käyttää Internetiä, löytyy tältä sivustolta kartanoelämään liittyviä tehtäviä, joita voi käydä tekemässä työskentelyn lomassa tai tutustumassa tietopakettiin.

Arviointi

Ohessa muutama malli, joita voidaan käyttää opetuskerran arviointiin.