Kinkerit kartanossa
2–3 opetuskerran
teemapaketti valinnaiseen kotitalouteen (4–8 oppituntia) tai
yhteistyössä historian ja/tai äidinkielen opettajan kanssa
toteutettavaksi
Opetuskertojen
sisältö
1 Orientointi aiheeseen, roolien jako, juhlan suunnittelu
2 Kinkereiden valmistelu
3 Kinkerijuhlien toteutus
Tämä
tuntipaketti (2–3 opetuskertaa) on sovellus kinkereistä, joihin
osallistuivat myös lapset. Työskentely esim. neljän hengen ryhmissä.
1 Orientointi
aiheeseen, roolien jako, juhlan suunnittelu
Ensimmäisellä opetuskerralla
tai esimerkiksi historian tai äidinkielen oppitunnilla tutustutaan
kartanokulttuuriin oppikirjojen ja/tai Internetistä saatavan
materiaalin avulla. Opettaja voi esittää lyhyenä johdantona näillä
sivuilla olevan PowerPoint-esityksen
joko dataprojektorin avulla tai tulostamalla
esityksessä olevat kalvot.
Mikäli työskennellään tietokoneiden ääressä, oppilaat voivat tehdä
tähän sivustoon liittyviä tehtäviä ja orientoitua aiheeseen niiden
kautta. Johdantona toimii myös sivuilta löytyvä
tarina kinkereiden
vietosta.
Mikäli
opetuskerrat halutaan toteuttaa roolileikkinä, kannattaa roolit
jakaa orientointikerralla ja miettiä, voisiko roolihenkilön
”identiteettiä” vahvistaa jollakin rekvisiitalla, kuten esimerkiksi
esiliinalla, huivilla tai muulla päähineellä.
Ensimmäisellä
opetuskerralla toimitaan jo roolien mukaan ja esitetään/näytellään
seuraava tilanne. Tämän jälkeen suunnitellaan kinkerijuhlat.
Valmiiden suunnitelmien mukaan työskennellään toisella
opetuskerralla. Oppilaat jättävät kotitalousopettajalle
suunnitelmansa sekä mielellään myös ostoslistat, joiden mukaan
opettaja voi varmistaa, että luokasta löytyvät tarvittavat
raaka-aineet.
Roolit 16
oppilaalle:
* kartanon isäntä (Karl Fredrik Edelmann), joka järjestää
juhlat
* mm. mamseli (Anna Lund) ja
* muutama piika apunaan (Stiina Lahtinen ja Helmi Matintytär)
Juhlijoina:
* 1. torppari ja hänen perheensä (4) Erkki Juhonpoika, emäntä
Maija, lapset Tuomas ja Iida
* 2. torppari ja hänen perheensä (3) Mikko Siltanen, raskaana
oleva emäntä Eeva ja tytär Katariina
* 3. torppari ja hänen perheensä (5) Sipi Ristonpoika, emäntä
Anna ja lapset Yrjö, Otto ja Antti
Näyteltävä
tilanne:
Torpparit tuovat suurella joukolla kartanoon kinkerituomiset: (=
torpan veroon kuuluvia luontaistuotteita) mm. marjat, riista, kala,
pellava…) Näitä ihastellaan ja ihmetellään ja isäntä kutsuu mamsellin
luokseen ja sanoo nyt olevan juhlan paikka.
à
Isäntä ja mamselli apulaisineen alkavat suunnitella juhlia
à
torpparien emännät perheineen alkavat suunnitella leipää, jonka
aikovat tuoda
2 Kinkereiden valmistelu
Toisella
opetuskerralla valmistaudutaan juhlaan leipomalla tuomisena tuotavat
leivät (pakastetaan) sekä juhlissa tarjottavat leivonnaiset.
Tunnilla toteutettavat leivonnaiset, joista voidaan vähän maistella
lämpimäisiä.
- 3
torppariryhmän leivät
- pullaa (joka ryhmässä)
- kaalipiirakkaa tai vastaavaa (esim. kartanon väki leipoo)
- mamsellin toimesta kartano tarjoaa esim. pikkuleipiä
3 Kinkerijuhlien
toteutus
Kolmannella
opetuskerralla valmistaudutaan juhlimaan, katetaan pöytä, sulatetaan
leivonnaiset pakastimesta ja keitetään kahvit.
Näyteltävä
tilanne:
Torpparit tuovat kukin tuomisinaan yhden suunnittelemansa leivän,
jota ihmetellään ja voidaan vaikka valita komein. Juhlitaan yhdessä;
juhlissa säätyrajat unohdetaan, käyttäydytään kuitenkin
asiallisesti. Juhla päättyy sopimukseen (joku voi ideoida
sopimuspohjan), jossa sovitaan, että tilan peltoja viljellään taas
ensi kesänä yhtä tunnollisesti kuin ennen. Lopuksi muistetaan
kiitellä puolin ja toisin.
Arviointi
Ohessa muutama
malli, joita voidaan käyttää opetuskertojen
arviointiin.
Dokumentointi
Mikäli
oppilaat innostuvat aiheesta ja tuntitoteutukseen panostetaan,
kannattaa tehdä yhteistyötä ATK:n tai viestinnän opettajan kanssa
tai ottaa itse kuvamateriaalia talteen joko tavallisilla tai
digitaalisilla kameroilla (niin video- kuin tavallisellakin).
Kuvamateriaalia voi julkaista esimerkiksi koulun nettisivuilla.
|