Kurssilaisten sivut
 

6/2004                    Palaa valikkoon          
    

Kartanoelämää Suomessa 1800-luvulla
Oppimateriaali/kotitalous 2

SIVUSTO-INFO       Johdanto
Tarkoitus
Käyttö
Sisältö

TAUSTATIETOA KARTANOELÄMÄSTÄ
Kartano
Väki
Työnjako
Yhteisö
Elämäntapa Seuraelämä
Edelläkävijä
Pitopöytä
Etiketti
Liikkuminen
Omavaraisuus
Kotitaloustyöt
Lähteet

OPPIMATERIAALIA
Sisältö
Diaesitys
Kotitalous
   kotitalous 1
   kotitalous 2
   kotitalous 3
Tarinat
Tehtävät  
Ruokaohjeet  
Arviointi
Teemapäivä


 




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-> Palaa valikkosivulle

Kinkerit kartanossa
2–3 opetuskerran teemapaketti valinnaiseen kotitalouteen (4–8 oppituntia) tai
yhteistyössä historian ja/tai äidinkielen opettajan kanssa toteutettavaksi

Opetuskertojen sisältö
1 Orientointi aiheeseen, roolien jako, juhlan suunnittelu
2 Kinkereiden valmistelu
3 Kinkerijuhlien toteutus

Tämä tuntipaketti (2–3 opetuskertaa) on sovellus kinkereistä, joihin osallistuivat myös lapset. Työskentely esim. neljän hengen ryhmissä.

1 Orientointi aiheeseen, roolien jako, juhlan suunnittelu

Ensimmäisellä opetuskerralla tai esimerkiksi historian tai äidinkielen oppitunnilla tutustutaan kartanokulttuuriin oppikirjojen ja/tai Internetistä saatavan materiaalin avulla. Opettaja voi esittää lyhyenä johdantona näillä sivuilla olevan PowerPoint-esityksen joko dataprojektorin avulla tai tulostamalla esityksessä olevat kalvot. Mikäli työskennellään tietokoneiden ääressä, oppilaat voivat tehdä tähän sivustoon liittyviä tehtäviä ja orientoitua aiheeseen niiden kautta. Johdantona toimii myös sivuilta löytyvä tarina kinkereiden vietosta.

Mikäli opetuskerrat halutaan toteuttaa roolileikkinä, kannattaa roolit jakaa orientointikerralla ja miettiä, voisiko roolihenkilön ”identiteettiä” vahvistaa jollakin rekvisiitalla, kuten esimerkiksi esiliinalla, huivilla tai muulla päähineellä.

Ensimmäisellä opetuskerralla toimitaan jo roolien mukaan ja esitetään/näytellään seuraava tilanne. Tämän jälkeen suunnitellaan kinkerijuhlat. Valmiiden suunnitelmien mukaan työskennellään toisella opetuskerralla. Oppilaat jättävät kotitalousopettajalle suunnitelmansa sekä mielellään myös ostoslistat, joiden mukaan opettaja voi varmistaa, että luokasta löytyvät tarvittavat raaka-aineet.

 Roolit 16 oppilaalle:
* kartanon isäntä (Karl Fredrik Edelmann), joka järjestää juhlat
* mm. mamseli (Anna Lund) ja
* muutama piika apunaan (Stiina Lahtinen ja Helmi Matintytär) Juhlijoina:
* 1. torppari ja hänen perheensä (4) Erkki Juhonpoika, emäntä Maija, lapset Tuomas ja Iida
* 2. torppari ja hänen perheensä (3) Mikko Siltanen, raskaana oleva emäntä Eeva ja tytär Katariina
* 3. torppari ja hänen perheensä (5) Sipi Ristonpoika, emäntä Anna ja lapset Yrjö, Otto ja Antti

Näyteltävä tilanne:
Torpparit tuovat suurella joukolla kartanoon kinkerituomiset: (= torpan veroon kuuluvia luontaistuotteita) mm. marjat, riista, kala, pellava…) Näitä ihastellaan ja ihmetellään ja isäntä kutsuu mamsellin luokseen ja sanoo nyt olevan juhlan paikka.

à Isäntä ja mamselli apulaisineen alkavat suunnitella juhlia
à torpparien emännät perheineen alkavat suunnitella leipää, jonka aikovat tuoda

2 Kinkereiden valmistelu

Toisella opetuskerralla valmistaudutaan juhlaan leipomalla tuomisena tuotavat leivät (pakastetaan) sekä juhlissa tarjottavat leivonnaiset. Tunnilla toteutettavat leivonnaiset, joista voidaan vähän maistella lämpimäisiä.

- 3 torppariryhmän leivät
- pullaa (joka ryhmässä)
- kaalipiirakkaa tai vastaavaa (esim. kartanon väki leipoo)
- mamsellin toimesta kartano tarjoaa esim. pikkuleipiä

3 Kinkerijuhlien toteutus

Kolmannella opetuskerralla valmistaudutaan juhlimaan, katetaan pöytä, sulatetaan leivonnaiset pakastimesta ja keitetään kahvit.

Näyteltävä tilanne:
Torpparit tuovat kukin tuomisinaan yhden suunnittelemansa leivän, jota ihmetellään ja voidaan vaikka valita komein. Juhlitaan yhdessä; juhlissa säätyrajat unohdetaan, käyttäydytään kuitenkin asiallisesti. Juhla päättyy sopimukseen (joku voi ideoida sopimuspohjan), jossa sovitaan, että tilan peltoja viljellään taas ensi kesänä yhtä tunnollisesti kuin ennen. Lopuksi muistetaan kiitellä puolin ja toisin.

Arviointi

Ohessa muutama malli, joita voidaan käyttää opetuskertojen arviointiin.

Dokumentointi

Mikäli oppilaat innostuvat aiheesta ja tuntitoteutukseen panostetaan, kannattaa tehdä yhteistyötä ATK:n tai viestinnän opettajan kanssa tai ottaa itse kuvamateriaalia talteen joko tavallisilla tai digitaalisilla kameroilla (niin video- kuin tavallisellakin). Kuvamateriaalia voi julkaista esimerkiksi koulun nettisivuilla.