Kurssilaisten sivut
 

6/2004                    Palaa valikkoon          
    

Kartanoelämää Suomessa 1800-luvulla
Oppimateriaali/kotitalous 3

SIVUSTO-INFO       Johdanto
Tarkoitus
Käyttö
Sisältö

TAUSTATIETOA KARTANOELÄMÄSTÄ
Kartano
Väki
Työnjako
Yhteisö
Elämäntapa Seuraelämä
Edelläkävijä
Pitopöytä
Etiketti
Liikkuminen
Omavaraisuus
Kotitaloustyöt
Lähteet

OPPIMATERIAALIA
Sisältö
Diaesitys
Kotitalous
   kotitalous 1
   kotitalous 2
   kotitalous 3
Tarinat
Tehtävät  
Ruokaohjeet  
Arviointi
Teemapäivä


 




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-> Palaa valikkosivulle

Juhlat kartanossa
2–3 opetuskerran teemapaketti valinnaiseen kotitalouteen (4–8 oppituntia) tai
yhteistyössä historian ja/tai äidinkielen opettajan kanssa toteutettavaksi

Opetuskertojen sisältö
1 Orientointi aiheeseen, roolien jako, juhlan suunnittelu sekä juhlien valmistelu
2 Juhlien toteutus

Tämä tuntipaketti (2–3 opetuskertaa) on sovellus kartanossa järjestettävistä juhlapäivällisistä. Työskentely esim. neljän hengen ryhmissä.

1 Orientointi aiheeseen, roolien jako, juhlan suunnittelu sekä juhlien valmistelu

Ensimmäisellä (ja toisella) opetuskerralla tutustutaan kartanokulttuuriin oppikirjojen ja/tai Internetistä saatavan materiaalin avulla. Opettaja voi esittää lyhyenä johdantona näillä sivuilla olevan PowerPoint-esityksen joko dataprojektorin avulla tai tulostamalla esityksessä olevat kalvot. Mikäli työskennellään tietokoneiden ääressä, oppilaat voivat tehdä tähän sivustoon liittyviä tehtäviä ja orientoitua aiheeseen niiden kautta.  Ohessa myös tarina kartanon juhlapäivällisten valmistelusta ja roolihenkilöiden esittely.

Mikäli opetuskerrat halutaan toteuttaa roolileikkinä, kannattaa roolit jakaa orientointikerralla ja miettiä, voisiko roolihenkilön ”identiteettiä” vahvistaa jollakin rekvisiitalla, kuten esimerkiksi esiliinalla, huivilla tai muulla päähineellä.

Juhlien menyyn voivat oppilaat joko suunnitella itse tai toteuttaa ohessa esitellyn menyyn, johon ohjeet löytyvät tästä sivustosta. Jos menyy suunnitellaan itse, on tarvittavien ohjeiden soveltuvuus kotitaloustunnilla toteutettavaksi viisasta tarkistaa ennakkoon. Juhlien mahdollista ohjelmaa ruokailun lisäksi voi myös valmistella ja harjoitella.

Roolit 16 oppilaalle:
* Isäntäväki: kartanonherra Fredrik von Edelmann, rouva Emilié von Edelmann, vanharouva Hedvig von Edelmann, kartanon lapset: Fredrika von Edelmann, 13, ja Karl von Edelmann, 16
* mamselli Anna Lund
* vieraina kartanon isännän serkku, upseeri Oscar von Edelmann, hänen vaimonsa Christina sekä lapset Charlotta, 14, ja Louisa,15.
* vieraina tädit Hedda Nora ja Kristina von Edelmann
* rengit Antti ja Johannes sekä piiat Helmi ja Stiina

2 Juhlien toteutus

Toisella (tai kolmannella) opetuskerralla valmistetaan ruoat sekä leivonnaiset ja katetaan pöydät. Poikkeuksena todelliseen kartanoelämään on viisasta, että työt jaetaan siten, että myös  herrasväki osallistuu valmisteluihin.

Päivällinen nautitaan yhdessä – opettaja voi harkita eristetäänkö rengit omaan tilaansa syömään! Jälkitöihin osallistuu poiketen kartanokulttuurista myös isäntäväki, jotta kaikki ehtivät kunniallisessa ajassa luokasta pois!

Menyyehdotus:

Eturuoka: sallatti (silli erikseen)
Pääruoka: paistia kartanon tyyliin kastikkeen kera (korvataan lihamurekkeella) keitinperunoilla ja kukkakaalilla
Jälkiruoka: sitruunakiisseliä ja kauralastuja
Ruokaohjeet löydät tästä.

Arviointi

Ohessa muutama malli, joita voidaan käyttää opetuskertojen arviointiin.

Dokumentointi

Mikäli oppilaat innostuvat aiheesta ja tuntitoteutukseen panostetaan, kannattaa tehdä yhteistyötä ATK:n tai viestinnän opettajan kanssa tai ottaa itse kuvamateriaalia talteen joko tavallisilla tai digitaalisilla kameroilla (niin video- kuin tavallisellakin). Kuvamateriaalia voi julkaista esimerkiksi koulun nettisivuilla.