Kvadreringsreglerna
Kvadraten på en
summa
Den finländska
modellfamiljen med mamma, pappa och två barn äger ett
kvadratformat hus. Här nedan i figur 4 har vi en planritning av
huset.
Figur
4.
I vänstra delen av figur 4
ser vi att föräldrarnas rum är en kvadrat med sidan 5
m och tamburen en kvadrat med sidan 3 m. I högra delen av figur
5 har vi ersatt 5 m och 3 m med a respektive b.
Vi bestämmer arean av hela
huset genom att först bestämma areorna av de enskilda
rummen i vänstra delen av figuren:
Rum
|
Arean av
rummet i kvadratmeter
|
Tambur
|
|
Kök
|
|
Barnkammare
|
|
Föräldrarnas
rum
|
|
AREAN AV HELA
HUSET
|
|
På ett annat sätt är
arean av hela huset i kvadratmeter
.
Sedan bestämmer arean av
hela huset genom att bestämma areorna av de enskilda rummen i
högra delen av figuren. Nu änvänder vi bokstäver
i stället för siffror.
Rum
|
Arean av
rummet
|
Tambur
|
|
Kök
|
|
Barnkammare
|
|
Föräldrarnas
rum
|
|
AREAN AV HELA
HUSET
|
|
På ett annat sätt är
arean av hela huset
.
Härav följer nu att
något
som vi kan bevisa algebraiskt på följande sätt:.
Vi har härlett minnesregeln för kvadraten på en
summa.
Kvadraten på en
differens
Föräldrarna i en annan
finländsk modellfamilj i grannskapet konstaterade att deras
kvadratiska hus med sidan 10 m hade blivit för stort för
att barnen hade flyttat ut till en annan ort. Pappan i familjen
tänkte göra huset mindre men ändå behålla
det kvadratiskt för att sänka värmekostnaderna. Här
nedan i figur 5 har vi en planritning av huset. De streckade linjerna
föreställer husets ursprungliga storlek. Pappan lämnade
endast föräldrarummet kvar.
Figur
5.
I vänstra delen av figur 5
ser vi att föräldrarnas rum är en kvadrat med sidan 7
m och tamburen är en
kvadrat med sidan 3m. Hela huset hade ursprungligen sidan 10 m. I
högra delen av figur 5 har vi ersatt 10 m med a, 3 m med b och 7
m med a-b.
Vi bestämmer arean av huset
i vänstra delen av figuren efter att pappan gjorde det mindre
genom att först bestämma arean av föräldrarnas
rum i kvadratmeter:
.
På ett annat sätt är
arean av föräldrarnas rum i kvadratmeter
.
Sedan bestämmer vi arean av
föräldrarnas rum genom att använda högra delen av
figur 5 och bokstäver i stället
för siffror. Föräldrarnas rum har arean
för
att det är en kvadrat med sidan
.
Arean av föräldrarummet
får vi också genom att först bestämma husets
ursprungliga area. Den är
.
Av den här arean subtraherar vi areorna av tamburen
,
köket
och barnkammaren
.
Så är arean av föräldrarummet
.
Härav följer nu att
något
som vi kan bevisa algebraiskt på följande sätt:.
Vi har härlett minnesregeln för kvadraten på en
differens.
Konjugatregeln
Med hjälp av konjugatregeln
kan vi beräkna produkten av en summa och en differens.
Den utflyttade sonen i den
finländska modellfamiljen bor i en studielägenhet.
Planritningen av studielägenheten har vi i figur 6. Med hjälp
av figuren bestämmer vi den sammanlagda arean av köket och
vardagsrummet.
Figur
6.
Vi får den sammanlagda
arean av köket och vardagsrummet genom att bestämma arean
av den kvadrat som innehåller vardagsrummet, köket och
badrummet. Sedan subtraherar vi av den här arean ytan av
badrummet. Alltså
.
Ett annat sätt att beräkna
den sammanlagda arean av köket och vardagsrummet är att vi
först märker att areorna av köket och balkongen är
lika stora. Båda två har arean
Så får vi den sammanlagda arean av köket och
vardagsrummet genom att addera areorna av vardagsrummet och
balkongen. Vardagsrummet och balkongen bildar tillsammans en
rektangel med sidorna
och
.
Alltså
.
Härav följer nu att
något
som vi kan bevisa algebraiskt på följande sätt:.
Vi har härlett konjugatregeln.
Tilläpningar på
minnesregler
Minnesreglerna, alltså
kvadreringsreglerna och konjugatregeln, bör vi kunna utantill.
Av det kommer vi att ha en stor nytta i fortsättningen. Dessutom
gäller det att kunna tillämpa smidigt minnesreglerna åt
båda riktningarna. Vi utvecklar uttrycket
då
vi skriver det som ett polynom utan parentes.
Exempel 1. Skriv
som
polynom med hjälp av minnesregeln för kvadraten på en
summa.
Vi använder formeln.
Nu är
och.
Så får vi
.
Har
du förstått? I
är
lika med a)b)
c)
Har
du förstått? II
är
lika med a)
b)
c)
Har
du förstått? III
är
lika med a)b)
c)
Exempel 2. Skriv
som
polynom med hjälp av minnesregeln för kvadraten på en
differens.
Vi använder formeln
.
Nu är
och
.
Så får vi
Har
du förstått? IV
är
lika med a)
b)
c)
Exempel 3. Skriv som
polynom med hjälp av konjugatregeln. a)
b)
c)
Vi använder formeln
i
alla punkter.
I a)-punkten är
och
.
Så är
.
I b)-punkten är
och
.
Vi får
.
I c)-punkten är
och
.
Nu får vi
.
Har
du förstått? V
är
lika med a)
b)
c)
Exempel 4. Skriv
som
polynom.
Enligt konjugatregeln får
vi
.
Har
du förstått? VI
är
lika med a)
b)
c)
Exempel 5. Skriv
som
polynom.
kan
vi skriva på formen
Nu kan vi använda
kvadreringsregeln. Vi får
Har
du förstått? VII
är lika med a)
b)
c)
Har
du förstått? VIII
är lika med a)
b)
c)
Har
du förstått? IX
är lika med a)b)
c)
Har
du förstått? X
är lika med a)
b)
c)
Begreppsfrågor IV
1.
Vad avses med minnesreglerna? Räkna upp dem vid namn.
2.
Hur kan man geometriskt bevisa kvadreringsreglerna?
3.
Med vilken regel kan man beräkna produkten av en summa och en
differens?
4.
Ett polynom består av kvadraten på en variabel, kvadraten
på en konstant och dubbla produkten av variabeln och
konstanten. Ge ett exempel på ett sådant här
polynom. Kan man kvadrera polynomet?
5.
Vilken regel skall man använda då man vill skriva en
differens som en produkt?
6.
Hur har man använt minnesreglerna i räkneoperationen?
Skriv ut hela pass 4 (pdf)
Uppgifter
Skriv uttrycken i uppgifterna 1-4
som polynom. Förenkla uttrycken i uppgifterna 5-10.
1. a)
b)
c)
d)
e)
f)
2. a)
b)
c)
d)
3. a)
b)
c)
4. a)
b)
c)
5. a)
b)
c)
6. a)
b)
7. a)
b)
c)
8. a)
b)
9. a)
b)
10.*
Låt. Bestäm värdet avdå
a)
b).
Facit till Har du förstått-frågorna i pass 4
Facit till uppgifterna i pass 4
|