| 
 
 En linjes ekvation 
En linjes ekvation kan framställas i koordinatsystemet.
Koordinatsystemet består av x-axeln och y-axeln. X-axeln är
vågrät och y-axeln lodrät. Axlarna skär varandra
i origo och står vinkelrätt mot varandra. Vi börjar
med att behandla en linjes ekvation med hjälp av figur 7 och
dess bildtext. 
 Figur
7.
 
 Grafisk lösning av ekvationssystem 
Vår uppgift är att
grafiskt framställa ekvationerna 
 och  i koordinatsystemet samt undersöka om det i koordinatsystemet
finns sådana punkter som satisfierar båda ekvationerna. 
 
Alla punkter för vilka gäller att summan av x- och
y-koordinaterna är 2 ligger på linjen 
 .
Alla punkter för vilka gäller att y-koordinaten är
lika stor som x-koordinaten ligger på linjen  .
På linjen  har
vi oändligt många sådana punkter vars koordinater
har summan två. På linjen y=x har vi oändligt många
sådan punkter som har samma y-koordinat som x-koordinat.  och  är
båda ekvationer med två variabler. Grafer av deras
lösningar är linjerna  respektive  . 
 Då
vi löser ut y ur ekvationen 
 får
vi  .
Vi kan rita linjerna  och  i
koordinatsystemet genom att välja tre x-värden, och 
beräkna motsvarande y-värden genom insättning i ekvationerna. X- och y-värdena sätts in i en värdetabell. Så
får vi punkterna A, B och C på linjen  och
punkterna D, E och F på linjen  som vi placerar ut i koordinatsystemet. Det lönar sig att välja
x-värdena så att talen är möjligast små.
Så blir uträkningarna lätta. Den tredje punkten på
linjen räknar vi ut bara för att kunna kontrollera om vi
har bestämt de två första punkterna rätt. Om punkterna ABC samt DEF ligger på varsin räta linje, 
är det högst sannolikt att vi har kunnat utföra uträkningarna rätt. 
 
Ekvationen 
 
 
	
	
	
	
	
		| x-värde | insättning | y-värde | punkt |  
		| 
 | 
 | 
 | 
 |  
		| 
 | 
 | 
 | 
 |  
		| 
 | 
 | 
 | 
 |  
 
Ekvationen 
 
 
	
	
	
	
	
		| x-värde | insättning | y-värde | punkt |  
		| 
 | 
 | 
 | 
 |  
		| 
 | 
 | 
 | 
 |  
		| 
 | 
 | 
 | 
 |  
 
Nu placerar vi punkterna A, B, C,
D, E och F ut i koordinatsystemet. Det har vi gjort i figur 8. 
 Figur
8.
 
 
Vi ser ur figur 8 att linjerna
skär varandra i en enda punkt (1,1) som motsvaras av talparet 
 .
Det här talparet satisfierar både ekvationen  och  för att  och  .
De båda ekvationerna kan vi skriva i formen  .
Det här kallar vi ett ekvationssystem. Systemet har lösningen  .
Systemet löste vi grafiskt ovan. Vi ritade ekvationernas
motsvarande grafer och avläste skärningspunktens
koordinater. 
 
Exempel 1. Lös
grafiskt a) 
 b)  c)  
 
Vi löser alla ekvationer med
avseende på variabeln y och ritar ekvationernas motsvarande
grafer i koordinatsystemet. Resultatet ser vi i figur 9. 
 
a) Ur figur 9 ser vi att linjerna
2x-y=2 och y=2x-2 sammanfaller. Det är frågan om en och
samma linje. Oändligt många talpar satisfierar det givna
systemet. Systemet har lösningen 
 
 
b) Vidare ser vi att linjerna
 och  är
skilda parallella linjer som inte har några gemensamma punkter.
Inga talpar satisfierar det givna systemet. Systemet saknar
lösning. 
 
c) Ur figuren kan vi avläsa
att skärningspunkten är (3,1). Så har systemet
lösningen 
 . 
 Figur 9.
 
 
Har
du förstått? I 
 Systemet
 har
oändligt många lösningar. Ekvationernas  motsvarande
linjer a) är skilda parallella linjer b) sammanfaller c) har en
gemensam punkt. 
 
Har
du förstått? II 
   Systemet
 har
en lösning. Ekvationernas motsvarande linjer 
			a)
är skilda parallella linjer b) sammanfaller c) har en gemensam
punkt. 
 
Har
du förstått? III 
   Systemet
 saknar lösningar. Ekvationernas motsvarande 	       linjer a) är
skilda parallella linjer b) sammanfaller c) har en gemensam punkt. 
 
 
Algebraisk lösning av ekvationssystem 
Det är jobbigt att lösa
ekvationssystem grafiskt. Ibland kan vi få en 
skärningpunkt som inte har heltalskoordinater och då är
det definitivt frågan om en närmevärdeslösning.
För att kunna lösa ekvationssystem exakt använder vi
den algebraiska lösningsmetoden. 
 
	Additionsmetoden 
I additionsmetoden multiplicerar
vi ekvationerna i systemet med sådana koefficienter att den ena
eller den andra variabeln försvinner när vi adderar eller
subtraherar ekvationerna ledvis. Vi får en summaekvation med en
variabel. Vi löser den och får variabelns värde.
Detta sätter vi in i någon av de ursprungliga
ekvationerna. Genom att lösa den får vi värdet på
den andra variabeln. 
 
Exempel 2. Lös
systemet 
 med
additionsmetoden. 
 Vi
multiplicerar den nedre ekvationen med 3. 
 y
löser vi genom att insätta  i  . 
    
   
   
Svar: 
   
 
	Insättningsmetoden 
I insättningsmetoden löser
vi den ena ekvationen med avseende på den ena variabeln.
Därefter sätter vi in uttrycket för den ena variabeln
i den andra ekvationen. Vi får en ny ekvation med  endast en
variabel som vi kan lösa. Den andra variabeln får vi så
att vi sätter in den ena variabeln i någon av de
ursprungliga ekvationerna. 
 
Exempel 3. Lös systemet med
insättningsmetoden. 
 
Vi löser ut y ur den övre
ekvationen: 
 
Sedan insätter vi 
 i
den nedre ekvationen  : 
 
 
 ║:7 
 
Nu insätter vi 
 i  :  Svar:  . 
 
Har
du förstått? IV 
    i)
Systemet 
 kan
bäst lösas genom att använda a) additionsmetoden 
				b)
insättningsmetoden 
    ii)
Lös systemet. 
 
 
Har
du förstått? V 
    i)
Systemet 
 kan
bäst lösas genom att använda a) additionsmetoden 
				b)
insättningsmetoden 
   ii)
Lös systemet. 
 
Har
du förstått? VI 
   Lös
systemet 
 både
grafiskt och algebraiskt. Systemet har lösningen 
		a)
 b)  c)  
 
Begreppsfrågor VIII 
1.
Hur ritar man en linje i koordinatsystemet? 
2.
En linjes ekvation är grafiskt framställd i
koordinatsystemet. Det vill säga att grafen till linjen har
ritats i koordinatsystemet. Hur kan man avläsa linjens ekvation
ur figuren? 
3.
Vad är ett ekvationssystem? 
4:
Förklara kort hur man löser ekvationssystem grafiskt. 
5.
Vilka dåliga sidor har den grafiska lösningsmetoden av ekvationssystem? 
6.
Konstruera och lös ett enkelt ekvationssystem som ansluter sig
till det vardagliga livet. 
7.
Jämför additionsmetoden och insättningsmetoden vid
algebraisk ekvationslösning. 
Skriv ut hela pass 8 (pdf)
 
 
 
Uppgifter 
1. Rita linjerna a) 
 b)  c)  d)  
			i koordinatsystemet. 
2. Lös systemet a) b)  grafiskt. 
3. Lös systemet a) 
 b)  c)  
4.Lös systemet a) 
 b)  c)  
5. Använd figur 7 i den här
uppgiften. 
	a) Bestäm ekvationen för
 . 
	b) Bestäm det
ekvationssystem som fås av 
 och  och lös systemet. 
	c) Bestäm det
ekvationssystem som fås av linjerna x=-3 och
  . 
		Lös systemet och
kontrollera resultatet grafiskt. 
	d) Bestäm ekvationerna för
 och  .
Bestäm skärningpunkten mellan 
		 och  . 
6.
Lös systemet a) 
 b)  c)  . 
7. Systemet 
 kan
skrivas på formen  och
vidare  .
Skriv  som
ekvationssystem och lös systemet. 
8. Undersök om linjerna 	a)
 ,  och  
				b) 
 ,  och  
				c) 
 ,  och  
				skär varandra i en och
samma punkt. Tips: Det lönar sig att 
undersöka om två av
linjerna skär varandra genom att bilda ett ekvationssystem och
bestämma den möjliga skärningspunkten. Därefter
ska man undersöka om den erhållna skärningspunkten
satisfierar den tredje av ekvationerna. 
9.* Lös systemet 
 .
Tips det lönar sig att insätta  och  . 
					Lös sedan ut x och y
och därefter a och b. 
 
 Facit till Har du förstått-frågorna i pass 8
 Facit till uppgifterna i pass 8
 
 
 
    
 |