En linjes ekvation
En linjes ekvation kan framställas i koordinatsystemet.
Koordinatsystemet består av x-axeln och y-axeln. X-axeln är
vågrät och y-axeln lodrät. Axlarna skär varandra
i origo och står vinkelrätt mot varandra. Vi börjar
med att behandla en linjes ekvation med hjälp av figur 7 och
dess bildtext.
Figur
7.
Grafisk lösning av ekvationssystem
Vår uppgift är att
grafiskt framställa ekvationerna
och
i koordinatsystemet samt undersöka om det i koordinatsystemet
finns sådana punkter som satisfierar båda ekvationerna.
Alla punkter för vilka gäller att summan av x- och
y-koordinaterna är 2 ligger på linjen
.
Alla punkter för vilka gäller att y-koordinaten är
lika stor som x-koordinaten ligger på linjen
.
På linjen
har
vi oändligt många sådana punkter vars koordinater
har summan två. På linjen y=x har vi oändligt många
sådan punkter som har samma y-koordinat som x-koordinat.
och
är
båda ekvationer med två variabler. Grafer av deras
lösningar är linjerna
respektive
.
Då
vi löser ut y ur ekvationen
får
vi
.
Vi kan rita linjerna
och
i
koordinatsystemet genom att välja tre x-värden, och
beräkna motsvarande y-värden genom insättning i ekvationerna. X- och y-värdena sätts in i en värdetabell. Så
får vi punkterna A, B och C på linjen
och
punkterna D, E och F på linjen
som vi placerar ut i koordinatsystemet. Det lönar sig att välja
x-värdena så att talen är möjligast små.
Så blir uträkningarna lätta. Den tredje punkten på
linjen räknar vi ut bara för att kunna kontrollera om vi
har bestämt de två första punkterna rätt. Om punkterna ABC samt DEF ligger på varsin räta linje,
är det högst sannolikt att vi har kunnat utföra uträkningarna rätt.
Ekvationen
x-värde
|
insättning
|
y-värde
|
punkt
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ekvationen
x-värde
|
insättning
|
y-värde
|
punkt
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nu placerar vi punkterna A, B, C,
D, E och F ut i koordinatsystemet. Det har vi gjort i figur 8.
Figur
8.
Vi ser ur figur 8 att linjerna
skär varandra i en enda punkt (1,1) som motsvaras av talparet
.
Det här talparet satisfierar både ekvationen
och
för att
och
.
De båda ekvationerna kan vi skriva i formen
.
Det här kallar vi ett ekvationssystem. Systemet har lösningen
.
Systemet löste vi grafiskt ovan. Vi ritade ekvationernas
motsvarande grafer och avläste skärningspunktens
koordinater.
Exempel 1. Lös
grafiskt a)
b)
c)
Vi löser alla ekvationer med
avseende på variabeln y och ritar ekvationernas motsvarande
grafer i koordinatsystemet. Resultatet ser vi i figur 9.
a) Ur figur 9 ser vi att linjerna
2x-y=2 och y=2x-2 sammanfaller. Det är frågan om en och
samma linje. Oändligt många talpar satisfierar det givna
systemet. Systemet har lösningen
b) Vidare ser vi att linjerna
och
är
skilda parallella linjer som inte har några gemensamma punkter.
Inga talpar satisfierar det givna systemet. Systemet saknar
lösning.
c) Ur figuren kan vi avläsa
att skärningspunkten är (3,1). Så har systemet
lösningen
.
Figur 9.
Har
du förstått? I
Systemet
har
oändligt många lösningar. Ekvationernas motsvarande
linjer a) är skilda parallella linjer b) sammanfaller c) har en
gemensam punkt.
Har
du förstått? II
Systemet
har
en lösning. Ekvationernas motsvarande linjer
a)
är skilda parallella linjer b) sammanfaller c) har en gemensam
punkt.
Har
du förstått? III
Systemet
saknar lösningar. Ekvationernas motsvarande linjer a) är
skilda parallella linjer b) sammanfaller c) har en gemensam punkt.
Algebraisk lösning av ekvationssystem
Det är jobbigt att lösa
ekvationssystem grafiskt. Ibland kan vi få en
skärningpunkt som inte har heltalskoordinater och då är
det definitivt frågan om en närmevärdeslösning.
För att kunna lösa ekvationssystem exakt använder vi
den algebraiska lösningsmetoden.
Additionsmetoden
I additionsmetoden multiplicerar
vi ekvationerna i systemet med sådana koefficienter att den ena
eller den andra variabeln försvinner när vi adderar eller
subtraherar ekvationerna ledvis. Vi får en summaekvation med en
variabel. Vi löser den och får variabelns värde.
Detta sätter vi in i någon av de ursprungliga
ekvationerna. Genom att lösa den får vi värdet på
den andra variabeln.
Exempel 2. Lös
systemet
med
additionsmetoden.
Vi
multiplicerar den nedre ekvationen med 3.
y
löser vi genom att insätta
i
.
Svar:
Insättningsmetoden
I insättningsmetoden löser
vi den ena ekvationen med avseende på den ena variabeln.
Därefter sätter vi in uttrycket för den ena variabeln
i den andra ekvationen. Vi får en ny ekvation med endast en
variabel som vi kan lösa. Den andra variabeln får vi så
att vi sätter in den ena variabeln i någon av de
ursprungliga ekvationerna.
Exempel 3. Lös systemetmed
insättningsmetoden.
Vi löser ut y ur den övre
ekvationen:
Sedan insätter vi
i
den nedre ekvationen
:
║:7
Nu insätter vi
i
:
Svar:
.
Har
du förstått? IV
i)
Systemet
kan
bäst lösas genom att använda a) additionsmetoden
b)
insättningsmetoden
ii)
Lös systemet.
Har
du förstått? V
i)
Systemet
kan
bäst lösas genom att använda a) additionsmetoden
b)
insättningsmetoden
ii)
Lös systemet.
Har
du förstått? VI
Lös
systemet
både
grafiskt och algebraiskt. Systemet har lösningen
a)
b)
c)
Begreppsfrågor VIII
1.
Hur ritar man en linje i koordinatsystemet?
2.
En linjes ekvation är grafiskt framställd i
koordinatsystemet. Det vill säga att grafen till linjen har
ritats i koordinatsystemet. Hur kan man avläsa linjens ekvation
ur figuren?
3.
Vad är ett ekvationssystem?
4:
Förklara kort hur man löser ekvationssystem grafiskt.
5.
Vilka dåliga sidor har den grafiska lösningsmetoden av ekvationssystem?
6.
Konstruera och lös ett enkelt ekvationssystem som ansluter sig
till det vardagliga livet.
7.
Jämför additionsmetoden och insättningsmetoden vid
algebraisk ekvationslösning.
Skriv ut hela pass 8 (pdf)
Uppgifter
1. Rita linjerna a)
b)
c)
d)
i koordinatsystemet.
2. Lös systemet a)b)
grafiskt.
3. Lös systemet a)
b)
c)
4.Lös systemet a)
b)
c)
5. Använd figur 7 i den här
uppgiften.
a) Bestäm ekvationen för
.
b) Bestäm det
ekvationssystem som fås av
och
och lös systemet.
c) Bestäm det
ekvationssystem som fås av linjerna x=-3 och
.
Lös systemet och
kontrollera resultatet grafiskt.
d) Bestäm ekvationerna för
och
.
Bestäm skärningpunkten mellan
och
.
6.
Lös systemet a)
b)
c)
.
7. Systemet
kan
skrivas på formen
och
vidare
.
Skriv
som
ekvationssystem och lös systemet.
8. Undersök om linjerna a)
,
och
b)
,
och
c)
,
och
skär varandra i en och
samma punkt. Tips: Det lönar sig att
undersöka om två av
linjerna skär varandra genom att bilda ett ekvationssystem och
bestämma den möjliga skärningspunkten. Därefter
ska man undersöka om den erhållna skärningspunkten
satisfierar den tredje av ekvationerna.
9.* Lös systemet
.
Tips det lönar sig att insätta
och
.
Lös sedan ut x och y
och därefter a och b.
Facit till Har du förstått-frågorna i pass 8
Facit till uppgifterna i pass 8
|