Nyttan av faktorisering och faktorisering av heltal
Har vi nytta av att kunna
faktorisera polynom? Ja det har vi. Bra kunskaper i faktorisering av
polynom möjliggör ett effektivt sätt att förkorta
och förlänga uttryck. Dessutom kan vi med hjälp av
faktorisering bestämma nollställen av olika uttryck och
undersöka teckenväxling av uttryck. Vid lösning av
ekvationer och olikheter är faktorisering en användbar
metod. Goda kunskaper i faktorisering är till stor hjälp
då vi studerar de första kurserna i lång matematik.
En viktig förutsättning för att vi klarar oss bra i
differentialkalkyl senare är att vi behärskar faktorisering
utmärkt.
Enkelt sagt är faktorisering
multiplikation i motsatt riktning. Till exempel
är.
Nu ärfaktoriserat
.
Taletfaktoriserat
är inte barautan där skall vi faktorisera talet
också. Så får vi att
.
Då vi faktoriserar ett tal delar vi upp det i sådana
faktorer som alla är primtal. Primtal är ett naturligt tal
som är delbart endast med
och sig självt.och
är inte primtal. De tio första primtalen är 2, 3, 5,
7, 11, 13, 17, 19, 23 och 29. Då vi faktoriserar tal skriver vi dem som produkten av primtal. Talet 192 faktoriserat är
.
Ett program för faktorisering av heltal hittar vi på nätadressen
http://www.abc.se/~m9847/matmin/delbar.html?string1=12#prim.
Har
du förstått? I
De
här talen är primtal a) 29,49 och 61 b) 97, 83 och 89 c) 0,
2 och 3.
Faktoriseringsmetoder för polynom
Utbrytning av en gemensam
konstant
Då vi faktoriserar ett
polynom skriver vi det som produkten av två eller flera polynom
vars grad är lägre än det ofaktoriserade polynomets
grad. Vid faktorisering av polynom skall vi alltid först
kontrollera om termerna i polynomet har en gemensam faktor som vi kan
bryta ut. Den hittar vi genom att studera variabeldelarna och
undersöka vad de har gemensamt. Vi bryter ut den största
möjliga gemensamma faktorn för termerna. Faktoriserar vi
räcker
det inte med att skriva
utan
faktoriserat
är
I exempel 1 har vi faktoriserat polynom med hjälp av
utbrytningsmetoden.
Exempel 1. Faktorisera
polynomen a)
b)
c)
d)
e)
.
a)
b)
c)
d)
e)
Alla punkter i exempel 1 kan vi
kontrollera genom multiplikation. Till exempel i c)-punkten får
vi
.
Har
du förstått? II
kan faktoriseras a)
b)
c)
Har
du förstått? III
faktoriserat
är a)
b)
c)
Minnesreglerna
I polynomet
har
termerna inte någon gemensam faktor som vi skulle kunna bryta
ut. Ändå går
att
faktorisera. Vi kan använda de minnesregler som vi behandlade i
föregående passet. Där multiplicerade vi polynom som produktformade parentesuttryck med hjälp av minnesreglerna.
Nu gäller det för oss att använda minnesreglerna baklänges:
Med hjälp av minnesregeln
för kvadraten på en summa kan vi faktorisera
.
kan
vi skriva på formen
där
a motsvaras av x och b av 1. Så är
.
Exempel 2. Faktorisera
polynomen a)
b)
c)
d)
e)
a) Nu kan vi utnyttja regeln
.
Vi får
.
b) Analogiskt med a)-fallet får
vi nu
.
c) 2, 10 och 50 har en gemensam
faktor 2. Vi kan bryta ut den. Så får vi
.
På uttrycket
kan
vi tillämpa minnesregeln för kvadraten på en summa.
Nu får vi:
.
Så är
.
d) Nu har vi ett trinom. En av termerna är negativ. Den första och den sista
termen kan vi skriva som kvadrater och den mellersta termen och
dubbelt så stor som produkten av de termer som vi kvadrerade. I
det här fallet kan vi alltså använda minnesregeln för
kvadraten på en differens baklänges.
e) Nu är det helt klart att
båda termerna har en gemensam faktor
.
Vi bryter ut den. Men därefter tillämpar vi konjugatregeln
två gånger, först på
och
sedan på
.
Har
du förstått? IV
i)kan
faktoriseras a)
b)
c)
ii)
kan
faktoriseras a)b)
c)
iii)
kan
faktoriseras a)
b)
c)
Har
du förstått? V
kan
faktoriseras a)
b)
c)
Har
du förstått? VI
kan
faktoriseras a)
b)
c)
Gruppering
Användning av
grupperingsmetoden förutsätter att vi har ett polynom med
ett jämnt antal termer. Vi grupperar termerna så att varje
grupp har samma faktor:
kan vi alternativt gruppera även
så här:
Exempel 3. Faktorisera a)
b)
a)
b)
.
Det avgörande genombrottet i lösningen kommer med det att
vi vågar bryta ut
något
som kräver att vi skriver
på formen
och
på formen
.
Har
du förstått? VII
faktoriserat
är a)
b)
c)
Exempel 4. Bestäm
konstanten
så att polynomet
kan
faktoriseras.
Då vi betraktar uttrycket
märker
vi att den första termen är kvadraten
och
den tredje och sista termen kvadraten
.
Vi kan använda minnesregeln
.
Nu är
och
.
Nu måste
varav
.
Vi kan kontrollera resultatet genom insättning av k-värdet
12 och faktorisering:
.
Har
du förstått? VIII
I
faktorisering av polynom prövar man alltid först a)
utbrytningsmetoden.
b)
konjugatregeln.
c)
kvadreringsreglerna.
Har
du förstått? IX
i) a)
kan faktoriseras med kvadreringsregeln.
b)
kan faktoriseras med konjugatregeln.
c)
kan inte faktoriseras.
ii)
Faktorisera
.
Har
du förstått? X
i) a)
kan inte faktoriseras.
b)
kan faktoriseras med kvadreringsregeln.
c)
kan faktoriseras med konjugatregeln.
ii)
Faktorisera
.
Begreppsfrågor V
1.
Vad kallas multiplikation i motsatt riktning? Vilken nytta har man av
det?
2.
Hurdant tal är ett primtal? Ge exempel på primtal.
3.
Räkna upp faktoriseringsmetoder för polynom. Klargör
kort hur de fungerar.
4.
Kan man använda grupperingsmetoden vid faktorisering om man har
ett polynom med ett udda antal termer?
Skriv ut hela pass 5 (pdf)
Uppgifter
Faktorisera genom utbrytning i
uppgifterna 1-5.
1. a)
b)
c)
d)
e)
2. a)
b)
c)
d)
e)
3. a)
b)
c)
d)
e)
f)
4. a)
b)
c)
d)
e)
5. a)
b)
c)
d)
e)
f)
Faktorisera med konjugatregeln i
uppgifterna 6 och 7.
6. a)b)
c)
d)
e)
f)
g)
7. a)
b)
c)
d)
e)
f)
g)
Faktorisera. Använd först
utbrytning och sedan konjugatregeln i uppgifterna 8 och 9.
8. a)
b)
c)
d)
e)
9. a)
b)
c)
d)
Använd kvadreringsregeln och
faktorisera i uppgifterna 10-12.
10. a)
b)
c)
d)
e)
11. a)
b)
c)
d)
12. a)
b)
c)
d)
e)
Faktorisera med hjälp av
gruppering i uppgifterna 13-17.
13. a)
b)
c)
14. a)
b)
c)
15. a)
b)
c)
16. a)
b)
c)
17. a)
b)
c)
Faktorisera först genom
utbrytning och sedan vid behov med minnesreglerna eller gruppering i
uppgifterna18-19.
18. a)
b)
c)
d)
19. a)
b)
c)
Faktorisera i uppgifterna 20-22.
20. a)
b)
c)
21. a)
b)
c)
22.* a)
b)
c)
23.* Bestäm det exakta
värdet av uttrycket
då
och
.
24.* Visa att summan av två
udda tal är ett jämnt tal.
Facit till Har du förstått-frågorna i pass 5
Facit till uppgifterna i pass 5
|