Grundbegrepp om ekvationer
En
ekvation säger att två matematiska uttryck är lika
stora. Ekvationen har alltså ett likhetstecken och två
deluttryck på var sin sida om likhetstecknet. Matematiska
påståenden, som har ett sanningsvärde, kallas
utsagor. Exempel på utsagor från pass 1 är
och
.
Andra utsagor är
och
.
Utsagorna
,,ochär
alla sanna påståenden. Sanna påståenden har
sanningsvärdet 1.
Exempel på falska påståenden är
,
och
.
Falska påståenden har sanningsvärdet 0.
är
inte en utsaga för att det saknar ett sanningsvärde. Vi kan
alltså inte säga om det är sant eller inte. Då
vi skriver
har
vi en utsaga.
Exempel 1. Vilka av
följande utsagor a) till f) är ekvationer ?
a)
b)
c)
d)
e)
f)
g)
4+5=
b), d) och f) är ekvationer
för att de innehåller två deluttryck på var
sin sida om likhetstecknet. g) 4+5= är inte en ekvation för
att det inte finns någonting på höger sida av
likhetstecknet.
är
en ekvation med sanningsvärdet 0.
är
en ekvation . Den blir en sann utsaga då
.
Ett sådant variabelvärde som gör ekvationen sann
kallar vi lösning eller rot till ekvationen. Ekvationen
har
roten
.
Med
får
båda leden i ekvationen samma värde 4:
.
Roten
satisfierar
ekvationen
.
Bestämning av roten till en ekvation kallar vi ekvationslösning.
Har
du förstått? I
Vilken
av följande utsagor är en ekvation? a)b)
c)
Ekvationer kan man lätt lösa
genom att tänka ut roten. En annan och bättre metod är
att räkna ut roten.
Exempel 2. Lös
ekvationen
.
Vi kan tänka ut att roten är
för
att den satisfierar båda leden i den givna ekvationen:
Med "tänka ut"
-metoden fick vi svaret
.
Är vi nu nöjda eller kunde vi tänka ut även andra
rötter för den här ekvationen? Roten
satisfierar
båda leden lika bra som roten
.
Vi måste återkomma till det här exemplet i exempel 7
och räkna ut roten.
Lösning av
förstagradsekvationer
Vid förenkling av rationella
uttryck kunde vi förenkla dem endast så att värdet av
uttrycket inte förändrades. Till exempel kunde vi skriva
men
inte
.
Vid lösning av ekvationer kan vi hyfsa de uttryck som finns på
var sin sida om likhetstecknet. Utöver det här kan vi
utföra lämpliga operationer i båda leden av
ekvationen. Då förändras värdet av leden på
samma sätt så att roten ändå förblir
densamma. Vid lösning av ekvationer kan vi använda följande
operationer:
1. Vi kan addera samma uttryck
eller samma tal till båda leden. Vi kan subtrahera samma
uttryck eller samma tal från båda leden. Vi kan flytta
termer över likhetstecknet till det andra ledet om vi samtidigt
utför teckenbyte.
2. Vi kan multiplicera eller
dividera båda leden med talet noll eller med ett uttryck som inte har värdet noll.
Exempel 3. Vi vet att
ekvationen
har
sanningsvärdet 0. Om vi multiplicerar båda leden med 0 får
vi
som
är ekvivalent med
som
är en ekvation med sanningsvärdet 1. Att multiplicera med 0
ändrade på ekvationens sanningsvärde. Så är
den här operationen absolut inte tillåten!
Exempel 4. Lös
ekvationen .
Vi
förenklar uttrycket i högra ledet.
Vi
flyttar variabeltermen till vänstra ledet och konstanttermen
till högra ledet och utför teckenbyte.
Vi
förenklar uttrycken i vänstra och högra ledet.
Vi dividerar båda leden med -7.
Svar:
Ekvationen har lösningen
.
Vi kan kontrollera svaret så
att vi insätter
i
den ursprungliga ekvationen.
Så undersöker vi om ekvationen satisfieras av det insatta
variabelvärdet.
KONTROLL
Båda leden fick samma värde
något som tyder på att vi har räknat ut roten rätt.
Ekvivalenstecknet har vi
använt i ekvationslösning och i kontrollen. I
ekvationslösningen ovan är det inte obligatoriskt att använda
ekvivalenstecknet. I fortsättningen lämnar vi bort det. Om
man inte kan använda ekvivalenstecknet på rätt sätt
är det bäst att lämna det helt och hållet bort.
Så undviker man möjliga fel. I kontrollen ovan är det
däremot obligatoriskt att använda ekvivalenstecknet för
att vi har skrivit alla lösningsskeden på samma rad.
Har
du förstått? II
i)
Lös ekvationen
ii)
Ekvationen
har
lösningen a)
b)
c)
.
Exempel 5. a) Förenkla
det rationella uttrycket
b) Lös ekvationen
a)
b)
Vänstra
ledet kan vi skriva på formen
enligt
a) -punkten.
Vi
multiplicerar ledvis med 20.
Vi
förkortar uttrycken i vänstra och högra ledet.
Vi
flyttar t till högra ledet och utför teckenbyte och låter
vänstra och högra ledet byta platser sinsemellan.
Vi
förenklar uttrycket i vänstra
ledet.
Vi
dividerar båda leden med 9.
Vi
skriver
som
blandat tal.
Svar:
Ekvationen har lösningen
Har
du förstått? III
I
ekvationen
avskaffas
nämnarna genom att multiplicera båda leden
med
a) 6 b) 12 c) 3
Har
du förstått? IV
Ekvationen
har
lösningen a)
b)
c)
.
Exempel 6. I
gymnasiefysiken ingår bland annat termodynamik. I
termodynamiken finns formeln
,
där
är verkningsgraden hos värmemaskinen och
och
värmemängder. Lös verkningsgraden
ur formeln
.
Vi
förlänger 1 med
.
Vi
kan nu utföra subtraktionen i högra ledet.
Vi
multiplicerar korsvis.
Vi
avskaffar parenteserna i högra ledet.
Vi
flyttar termerna med
till vänsta ledet.
Vi
förenklar vänstra
ledet.
Vi
dividerar båda leden med
.
Svar:
Identiska ekvationer
En ekvation, som satisfieras av
alla eller inga variabelvärden, är en identisk ekvation.
Vid lösning av identiska ekvationer försvinner variabeln.
Om det sista lösningssteget är sant är alla reella tal
lösningar. Om det sista lösningssteget är falskt
saknar ekvationen lösning.
Exempel 7. Nu återkommer
vi till ekvationen
i
exempel 2 och löser den.
Vi har precis samma uttryck i båda leden.
Av den sista formen ser vi att ekvationen satisfieras av alla reella tal.
Svar:.
Exempel 8. Lös
ekvationen
.
Av
den sista formen ser vi att ekvationen
inte satisfieras av några
reella tal.
Svar:.
Har
du förstått? V
Ekvationen
har
lösningen a)
b)
c)
.
Har
du förstått? VI
Ekvationen
har
lösningen a)
b)
c)
.
Lösning av
andragradsekvationer med hjälp av kvadratrötter
Ekvationer, vars variabel är
av andra graden, kallas andragradsekvationer. Vi lär oss att
lösa andragradsekvationer med en speciell formel
under senare gymnasiekurser. Nu fäster vi dock vår
uppmärksamhet vid sådana andragradsekvationer som går
att lösa utan formel.
Exempel 9. Lös
andragradsekvationen a)
b)
c)
a)
║:4 b)
Vi faktoriserar och c) Alla ekvationer i
använder nollregeln. gymnasiematematik
löser vi i de reella talens
mängd. Vi vet att
.
Så är
vänstra ledet i ekvationen
alltid minst 1. Det
får aldrig
värdet 0.
Svar:
har
ingen lösning i de reella talens mängd. Men i högre
matematik kan vi utvidga
med
komplexa tal som är av formen
där
a är realdelen, b imaginärdelen och i den imaginära
enheten. För i gäller det att
.
Så har c) -punkten i föregående exemplet lösningen
i
de komplexa talens mängd
.
Har
du förstått? VII
Andragradsekvationen
har
a) en rot b) inga rötter c) två rötter.
Har
du förstått? VIII
har
lösningen a)
b)
c)
Begreppsfrågor VII
1.
Vad är en ekvation för någonting?
2.
Hur skiljer sig ekvationer från utsagor?
3.
Berätta om sanningsvärden.
4.
Förklara hur man löser förstagradsekvationer. Hurdana
ledvisa operationer är tillåtna?
5.
Nämn situationer i vardagslivet där man har nytta av
ekvationslösning.
6.
Förklara vad identiska ekvationer är. Ge möjligast
enkla exempel på dem.
7.
Skriv en vettig mening där begreppen kvadratrot,
andragradsekvation och variabel förekommer.
Skriv ut hela pass 7 (pdf)
Uppgifter
Lös ekvationerna i
uppgifterna 1-7.
1. a)
b)
c)
d)
2.
a)
b)
c)
3. a)
b)
c)
d)
4. a)
b)
c)
5. a)
b)
c)
d)
6. a)
b)
7. a)
b)
Lös ekvationerna i
uppgifterna 8 och 9 med avseende på variabeln x.
8. a)
b)
c)
d)
9. a)
Vad
händer om
?
b)
Kan
vi välja
?
Lös andragradsekvationerna i
uppgift 10.
10. a)
b)
c)
d)
e)
11. a) Lös r ur formeln
b)
Lös s och t ur formeln.
12.* I hållfasthetsläran
har total töjning
formeln
där
är spänning,
elasticitetsmodul,
temperaturförändring och
en koefficient. Lös formeln
för
spänningen
.
Facit till Har du förstått-frågorna i pass 7
Facit till uppgifterna i pass 7
|