Grundbegrepp om olikheter
Vi får olikheter av
ekvationer om vi byter ut likhetstecknet mot något av tecknen >
(större än), ≥ (större än eller lika med), <
(mindre än) eller ≤ (mindre än eller lika med). I en
olikhet är två uttryck olika stora. I det praktiska livet
har olikheterna en viktigare roll än ekvationerna. Pappan i den
finländska modellfamiljen från pass 4 hade ursprunligen
ett 100 m2 stort hus. Innan han gjorde sitt hus mindre
kände han intresse för hur stora hus de andra finländarna
hade. Var han då intresserad av antalet andra familjer som hade
precis ett lika stort hus som hans familj eller var han ute efter
antalet familjer som hade ett större hus än 100 m2?
Det senare, alltså olikheten, är en omständighet av
väsentlig vikt i det här fallet.
Exempel 1. Vilka av
följande utsagor a) till f) är olikheter ? Vilka av
olikheterna har sanningsvärdet 1?
a)
b)
c)
d)
e)
f)
g)
a), c), e) och g) är
olikheter. Av dem har c) och g) sanningsvärdet 1.
Då vi löser olikheter
använder vi i stort sett samma regler som med ekvationer. 1.
Vi kan addera samma uttryck eller samma tal till båda leden. Vi
kan subtrahera samma uttryck eller samma tal från båda
leden. Vi kan flytta termer över olikhetstecknet till det andra
ledet om vi samtidigt utför teckenbyte. Vi kan multiplicera
eller dividera båda leden med ett tal eller uttryck som är
positivt. Om vi däremot multiplicerar eller dividerar båda
leden med ett negativt tal eller uttryck måste vi byta
riktningen på olikhetstecknet.
Exempel 2. När vi
betraktar tallinjen i figur 10 är det helt klart att
.
Vi multiplicerar den här olikheten ledvis med
.
Så får vi talen
och
.
Därimellan skriver vi tecknet > något som stämmer
överens med tallinjetolkningen i figur 10. Alltså
.
Figur
10.
Exempel 3. Lös
olikheten
.
Vi
flyttar x till vänstra ledet och 6 till högra ledet och
utför teckenbyte.
Vi
förenklar båda leden.
Vi
dividerar båda leden med -3. Olikhetstecknet byter riktning.
Svar:
.
Har
du förstått? I
Olikheten
har lösningen a)
b)
c)
.
Exempel 4. Lös
olikheten
.
Vi kan lösa olikheten
grafiskt genom att rita linjerna
och
i koordinatsystemet i figur 11. Linjen
ritar
vi så att vi först märker ut skärningspunkten
mellan linjen och y-axeln. Den är (0,-2) enligt pass 8.1.
Riktningskoefficienten är
.
Det vill säga att linjen är stigande. Den rätvinkliga
triangel som vi ritar mellan punkten (0,-2) på linjen och den
punkt som ligger till höger från (0,-2) har basen 2 och
höjden 1. Till den här andra punkten kommer vi så att
vi går från (0,-2) 2 steg åt höger och 1 steg
uppåt. Vi förenar de här två punkterna och så
har vi linjen
.
Då det gäller linjen
märker
vi ut skärningpunkten mellan linjen och y-axeln, i det här
fallet (0,-6). Riktningskoefficienten är nu
.
Linjen är således fallande. Den rätvinkliga triangel
som vi ritar mellan punkten (0,-6) på linjen och den punkt som
ligger till vänster från (0,-6) har basen 2 och höjden
3. Till den här andra punkten kommer vi så att vi går
från (0,-6) 2 steg åt vänster och 3 steg uppåt.
Vi förenar de här två punkterna och så har vi
linjen
.
Figur
11.
Vad betyder olikheten
egentligen?
Den frågar av oss för vilka värden på variabeln
x linjen
ligger
ovanför linjen
.
Enligt figur 11 har linjerna skärningpunkten P=(-2,-3). Vi ser
att till höger från den här punkten ligger
ovanför
.
Olikheten satisfieras således av sådana x-variabelvärden
som är större än x-koordinaten för P. Olikheten
har således lösningen
.
Vi kan också lösa
olikheten algebraiskt, vilket ger ett exakt värde:
Vi
flyttar
till vänstra ledet och -2 till högra ledet och utför
samtidigt teckenbyte.
Vi
dividerar båda leden med 2 som är ett positivt tal.
Vi
fick samma svar som med det grafiska lösningssättet.
Svar: Olikheten
uppfylls
då
.
Har du förstått? II
I
figur 12 nedan har vi ett koordinatsystem med linjerna
och
.
Figur
12.
I
figur 12 satisfieras olikheten
då
a)b)c).
Har
du förstått? III
I
vilken punkt skär linjen
y-axeln? a) (5,0) b) (0,5) c)
Har
du förstått? IV
I
figur 12 satisfieras olikheten
då
a)
b)
c)
.
Har
du förstått? V
I
figur 12 satisfieras olikheten
då a)
b)
c)
.
Identisk olikhet
En olikhet, som satisfieras av
alla eller inga variabelvärden, är en identisk olikhet. Vid
lösning av identiska olikheter försvinner variabeln. Om det
sista lösningssteget är sant är alla reella tal
lösningar. Om det sista lösningssteget är falskt
saknar ekvationen lösning.
Exempel 5. Lös
olikheten a)
b)
c)
a)
b)
c)
en
identiskt falsk
utsaga. en identiskt en
identiskt
falsk utsaga sann
utsaga (nu är
lika med alternativet
med)
Svar: I a) och b) saknar
olikheterna lösningar. I c) är alla reella tal lösningar.
Har
du förstått? VI
Olikheten
har a) inga lösningar b) lösningen
c) lösningen
.
Dubbelolikhet
Vilka hela tal är större
än talet -3 men mindre än talet 3? Villkoret i föregående
frågan kan vi skriva på formen
och
.
Villkoret
kan
vi skriva på formen
.
Således kan vi skriva villkoret
och
helt
enkelt på formen
.
Ur figur 13 ser vi att sådana hela tal som ligger mellan -3 och
3 är -2, -1, 0, 1 och 2.
Figur
13.
Exempel 6. Skriv en
möjligast enkel dubbelolikhet som har lösningen a) 1 b) 2
och 3 c) -3
a)
b)
c)
eller
Olikheter behandlar vi mera
djupgående på de kommande kurserna i lång
matematik. Då lär vi oss bland annat att lösa
andragradsolikheter och olikheter av högre grad.
Har
du förstått? VII
Antalet
heltal som är större än -1 och mindre än 2 är
a) 0 b) 1 c) 2.
Har
du förstått? VIII
Villkoret
ett heltal större än -1 och mindre en 2 kan skrivas som
a)
dubbelolikhet b) två olikheter med ordet eller i mellan c)
enkelolikhet
Begreppsfrågor IX
1.
Beskriv vardagliga situationer då det är nödvändigt
att använda olikheter.
2.
Vad har lösning av olikheter gemensamt med lösning av
ekvationer?
3.
När byter olikhetstecknet i en olikhet riktning?
4.
Hur kan man lösa olikheter grafiskt?
5.
Förklara begreppen identisk olikhet och dubbelolikhet. Ge
möjligast enkla exempel på vartdera begreppet.
6.
Ekvationen
är sann endast för värdet
.
Vad kan man konstatera om antalet sådana tal som uppfyller
olikheten
?
Skriv ut hela pass 9 (pdf)
Uppgifter
I figur 14 nedan har vi ett
koordinatsystem med ett antal linjer och kurvor.
Figur
14.
1. I figur 14 är kurvan t
ovanför x-axeln då dubbelolikheten 4<x<7 gäller.
Vilken dubbelolikhet gäller då kurvan s är ovanför
x-axeln?
2. I figur 14 har vi linjerna
och
.
Bestäm ekvationerna för linjerna. Lös algebraiskt
olikheten
.
Kontrollera resultatet grafiskt med hjälp av figur 14.
3. Lös olikheten a)
b)
c)
d)
e)
4. Lös olikheten a)
b)
c)
d)
5. Sätt rätt tecken (
>, ≥ , <, ≤ ) i den tomma rutan a) 67
b) -2 3
c) -8
-8 d) då
är a 5
e) då
är a 0
f) då
är a 0
g) då
är a 0
6. Lös den
identiska olikheten
.
7. Lös den
identiska olikheten
8. Lös
olikheten a)
b)
c)
9.* Hurdana värden
kan konstanterna a,b och c anta då a)
b)
c)
Facit till Har du förstått-frågorna i pass 9
Facit till uppgifterna i pass 9
|