Tal, bråktal och decimaltal
Vad är ett tal för
någonting? I de finländska familjerna brukar det
vanligtvis finnas två barn enligt
Statistikcentralen.
Tecknet 2 anger det vanligaste barnantalet i Finland. Är sedan 2
samma sak som två? Talet två kan ju åskådliggöras
även med två fingrar eller så att vi drar två
lodräta streck ||. Tecknet 2 har uppstått efter en lång
utvecklingsprocess som resulterade i 2 men den kunde lika väl ha
resulterat i ع.
Nu inser vi att ett tal är ett abstrakt begrepp.
Då vi anger barnantalet i
en familj använder vi sådana tal som 0,1,2,3,4,... . De
här talen bildar mängden av de naturliga talen som
betecknas
.
Vi kan ta två tal ur mängden naturliga tal och
multiplicera eller addera dem sinsemellan och det
resultat som vi får är ett naturligt tal. Till
exempel är
och
där
betyder
att 225 tillhör mängden naturliga tal.
Om utetemperaturen är 3 °C
och kölden ökar med fem grader klarar vi oss inte mera med
de naturliga talen. Alltså
som
betyder att differensen av talen 3 och 5 inte tillhör de
naturliga talens mängd. För att kunna göra den här
subtraktionen möjlig måste vi utöka mängden av
de naturliga talen med negativa heltal. Så får vi mängden
av hela tal
.
.
Nu är
.
Den finländska
modellfamiljen med mamma, pappa och två barn hade bestämt
sig att beställa två familjepizzor hem till sig. Alla
familjemedlemmmar var lika hungriga. De utförde divisionen
och
pizzorna delades så att varje medlem fick en halv pizza.
Resultatet kunde inte åskådliggöras med hjälp
av de hela talen. Alltså
.
För att kunna göra alla divisioner utom divisionen med 0
möjliga måste vi utöka mängden av de hela talen
med bråktal som utgör kvoten av två heltal. Mängden
av de rationella talen betecknas med
något som utläses enligt följande: Mängden av de
rationella talen består av kvoten av talen m och n, där m
och n kan väljas fritt ur de hela talens mängd med det
undantag att n inte får vara talet 0.
Den finländska modellfamilj
som hade beställt pizza hem till sig hade ett runt bord med
diametern 1 m i köket och ett kvadratiskt bord med sidan 1 m i
vardagsrummet. Dottern fick i uppgift av sin mamma att mäta
diagonalen av det kvadratiska bordet. Sonen fick i uppgift av sin
pappa att mäta omkretsen av det runda bordet. Föräldrarna
ville ha ett rationellt tal i resultat något som var omöjligt
fast barnen först använde ett måttband med en
centimeters noggrannhet och sedan ett måttband med en
millimeters noggrannhet. Sist utnyttjade dottern ännu exaktare
mätningsmetoder med laserteknik men ett rationellt mätetal
som resultat uteblev.
Figur
1.
Sist och slutligen kunde sonen
bestämma omkretsen av bordet med hjälp av definitionen för
talet pi. Dottern däremot kunde bestämma diagonalen med
hjälp av Pythagoras sats (Figur 1.). De av barnen bestämda
resultaten är inte rationella tal, för att de inte kan
uttryckas som kvot at två hela tal. Så gäller det
att
.
och
är
exempel på så kallade irrationella tal. Då vi
kompletterar mängden av de rationella talen med irrationella tal
får vi mängden av de reella talen
.
Har
du förstått? I
Vilket
av följande påståenden är sant?
a)
Alla naturliga tal är rationella tal. b)
c)
Decimaltal
Ett decimaltal är ett tal
som innehåller ett decimaltecken följt av en eller flera
decimaler. I Finland och Sverige är decimaltecknet kommatecknet
, men i USA används punkt i stället för decimalkomma,
till exempel
.
Ett decimaltal är ett rationellt tal som med ett ändligt
antal siffror kan skrivas i decimalform. Till exempel är 1/4
decimaltalet 0,25 men bråktalet 1/3 är inte ett
decimaltal för att där blir antalet treor efter
decimaltecknet oändligt. Hela tal är också
decimaltal. Siffrornas betydelse i ett decimaltal framgår av
figur 2.
Figur
2.
Enligt figur 2 kan talet 648,751 tolkas
.
Det här positionssystemet kallas decimalsystemet, även
kallat tiosystemet, med basen 10 och siffrorna 0,1,2,...,9. Talet
648,751 kan skrivas i tiopotensform enligt följande:
.
Det finns även andra system än tiosystemet. Till exempel i
ett binärt talsystem har vi två som bas och endast
siffrorna 0 och 1. Det binära systemet används särskilt
inom datateknik. Till exempel är det binära talet 1010
talet 10 i tiosystemet för att
.
Bråktal
De rationella talen består
av alla sådana tal som går att skriva i bråkform. I
bråkformen har vi täljaren uppe och nämnaren nere.
Till exempel i bråktalet
är
täljaren 3 och nämnaren 4. Bråktalet
kan
skrivas i blandad form
.
Om vi förlänger ett bråktal multiplicerar vi både
täljare och nämnare med samma tal. Om vi förkortar ett
bråktal dividerar vi både täljare och nämnare
med samma tal. De här operationerna ändrar inte bråkens
värde.
Exempel 1. a) Förläng
med
4. b) Förkorta
med
10. c) Skriv bråktalet
i
blandad form.
a)
b)
c)
Om vi får ett bråktal
i svar skriver vi bråket alltid i enklaste form.
Exempel 2. Skriv i
enklaste form a)b)
.
a) 12 är en gemensam faktor
för 12 och 60. Så är
b)
är
redan i enklaste form för att 13 och 57 inte har gemensamma
faktorer större än 1.
Har
du förstått? II
förkortat
i enklaste form är a)
b)
c)
Från decimaltal till bråk och tvärtom
Alla decimaltal kan skrivas i
bråkform.
Exempel 3. Skriv 1,78 i
bråkform.
Exempel 4. Skriv
0,123123123,... i bråkform.
Talet 0,123123123,... har en
oändlig periodisk decimalutveckling
med perioden 123. Detta kan även betecknas
.
Vi betecknar det sökta talet med x.
Vi multiplicerar ekvationen med
1000 för att perioden har tre siffror. Om perioden hade endast
en siffra skulle vi multiplicera med 10. I fall av en tvåsiffrig
period skulle vi multiplicera med 100 och så vidare.
Nu får vi
Sedan subtraherar vi talet x från
talet 1000x. Då blir differensen mellan de oändliga
decimalen ändlig:
Då vi dividerar båda
leden med 999 får vi
.
Vi kan kontrollera vårt
resultat genom att slå in
på
fickräknaren.
Vi kan skriva bråk i
decimalform genom att förlänga så att nämnaren
blir en potens av 10. Om den här metoden inte fungerar måste
vi utföra en division i uppställning eller med räknare.
Alla bråk kan inte skrivas i decimalform.
Exempel 5. Skriv
a)
b)
c)
d)i
decimalform
a)
b)
c)
Vi dividerar 5 med 8 och får 0,625. d) Bråket
kan
inte skrivas i decimalform för att det inte går att
förlänga nämnaren till 10, 100 eller 1000. Då vi
räknar med uppställning märker vi att divisionen 1/9
inte går jämnt upp. Vi får en kvot som består
av idel ettor.
.
Resultatet blir i det här fallet en oavslutad periodisk
decimalutveckling 0,111... som har ett närmevärde 0,11 med
två decimaler.
Räkneoperationer med
bråktal
Addition och subtraktion
med bråktal
Vi förlänger bråken
så att de får samma nämnare. Därefter adderar
vi täljarna och förkortar vid behov.
Exempel 6.
Den gemensamma nämnaren 12 i
föregående exempel valde vi därför att 12 utgör
minsta gemensamma multipeln till 6 och 4. Det skulle också ha
varit möjligt att förlänga "korsvis",
med
4 och
med
6:
Har
du förstått? III
Bråken
och
förlängs så att de får samma nämnare. Den minsta gemensamma multipeln till 6 och 8 är a) 48 b) 12 c) 24
Har
du förstått? IV
Differensen
av de rationella talen
och
kan
betecknas
a)
b)
c)
.
Multiplikation av bråktal
Vi multiplicerar täljarna
med varandra och nämnarna varandra och utför vid behov
förkortning.
Exempel 7.
Division av bråktal
Innan vi kan behandla division av
bråktal repeterar vi begreppet inverterat tal. Om produkten av
två tal är 1 är talen varandras inverterade tal. Alla
tal utom noll har ett inverterat tal. Det inverterade talet till ett
givet tal bestäms så att det givna talet skrivs i
bråkform. Därefter byts platserna av täljare och
nämnare sinsemellan.
Exempel 8. Bestäm det
inverterade talet till a) 12 b)
c)
d)
a)
.
Det inverterade talet till 12 är
.
b) Det inverterade talet till
är
,
.
c) Det inverterade talet till
är
d)
.
Det inverterade talet till
är
,
.
I division av bråktal
multiplicerar vi det första bråket med det andras
inverterade tal och förkortar vid behov. Med andra ord byter vi
divisionen till multiplikation med divisors inverterade tal.
Exempel 9.
Har
du förstått? V
i)är
a)
b)
c)
.
ii)
är
a)
b)
c)
Begreppsfrågor I
1.
Vad är ett tal för någonting?
2.
Vad är differensen mellan decimaltal och tal med oändliga
periodiska decimalutvecklingar?
3.
Man kan skriva talet
i bråkform
och vidare i blandad form
.
Vilket tecken har utelämnats mellan
och
?
4.
Kan alla decimaltal skrivas i bråkform?
5.
Hur multipliceras två bråktal med varandra?
6.
Hur utförs division av två bråktal?
7.
Vad menas med förlängning/förkortning av bråktal?
Skriv ut hela pass 1 (pdf)
Uppgifter
1. Ange den minsta av
talmängderna
och
som
talet hör till
a) 1 b)
c)
d)
-1,25 e) -2,000 f) 0 g)1,0
2. Vilka av följande
påståenden är sanna?
a)
b)
c)
d)
e)
f)
3. Skriv i bråkform a)
0,333... b) 1,1666... c) 0,33 d) 1,16 e)
f)
13
4. Skriv följande talen i
blandad form.
a)
b)
c)
d)
e)
f)
g)
5. Skriv i decimalform
a)
b)
0,444... c)
d)
e)
f)
g)
6. Ange de inverterade talen till
talen a) 4 b)
c)
0 d)
e)
k f) 1.
7. Bestäm a) summan b)
differensen c) produkten d)
kvoten av de rationella av talen
och
.
Utför räkneoperationerna
i uppgifterna 8-12
8. a)
b)
c)
d)
e)
f)
9. a)
b)
c)
d)
e)
f)
10. a)b)
c)
d)
e)
11. a)b)
c)
d)
12. a)
b)
c)
d)
13.* a) Är 0,999...=1?
b) Är
0,999999999999999999999=1?
c) Visa att roten till
ekvationen
inte
är ett rationellt tal. Tips: Gör ett motantagande
enligt vilket den givna ekvationen har en rot av formen
,
där
och
där m,n inte har några andra gemensamma faktorer än 1
eller -1.
Facit till Har du förstått-frågorna i pass 1
Facit till uppgifterna i pass 1
|