Jakelu |
Laadi Markkinointisuunnitelma |
Tuotteiden ja palveluiden saatavuus
varmistetaan suunnittelemalla niiden jakelu tuottajalta asiakkaille. Jakelun
määrä, laatu ja ajoitus ovat markkinointisuunnitelman oleellisia
osia. Markkinointikanava Tuotteen ja palvelun saatavuus perustuu markkinointikanavan eli jakelun suunnittelun laatuun ja määrään. Tuote- ja palvelusaatavuuteen vaikuttavat eri segmenttien asiakkaiden tarpeet sekä markkinointikanavan toimivuus. Markkinointikanavan hyvällä suunnittelulla varmistetaan
Vaihtoehtoisia jakelukanavia on useita. Yleensä edullisin jakelutie on myös lyhin jakelutie.
Jakelupolitiikalla tarkoitetaan jakelun kehittämisessä ja toteutuksessa noudatettavia periaatteita. Jakelupolitiikassa yritys joutuu usein tekemään valintoja eri jakelumuotojen välillä. Jakelukanavien lisäksi on myös muita jakelumuotoja. Tehtävät |