Markkinointistrategiassa selvitetään, millä periaatteilla
varmistetaan menestyminen kilpailussa ja mihin tulevaisuudessa panostetaan.
Markkinointistrategiaan sisältyy toimintaympäristön
analysointi sekä yritysanalyysi.
ALKAVAN YRITYKSEN MARKKINOINTISTRATEGIA
Alkavan yrityksen markkinointistrategian lähtökohtana on liikeidea
ja toiminta-ajatus.
Toiminta-ajatus kertoo, miksi yritys perustetaan.
Liikeidea on kuvaus yrityksen tavasta menestyä valitulla toiminta-alalla.
Oheisessa kuviossa esitetään liikeidean keskeiset osatekijät.
TOIMIVAN YRITYKSEN MARKKINOINTISTRATEGIA
Toimivan yrityksen markkinointistrategian lähtökohta on yrityksen
rakenteen ja toiminnan tarkastelussa. Tämän jälkeen käsitellään
mahdollisuuksia sopeuttaa toimintaa kysyntää, tarpeita ja kilpailua
vastaavaksi.
Yritysanalyysin avulla tehdään yhteenveto yrityksen nykytilanteesta
ja arvioidaan tulevia uhkia ja mahdollisuuksia. Tämä voidaan
tehdä esimerkiksi nelikenttä- eli Swot
-analyysinä.
Tämän
jälkeen tietoja hyödynnetään markkinointistrategiassa.
Yrityksen liiketoimien elinikä on rajallinen. Yksi tapa arvioida
liiketoimien vaiheita on portfolio-analyysi.
MARKKINOINTISTRATEGIAN MUODOSTAMINEN
Strategiavalinta on yrityksen päävalinta ja se ulottuu pitkälle
tulevaisuuteen. Strategiseen linjavalintaan sisältyy useita taktisia
toimenpiteitä. Jos taktiset toimenpiteet epäonnistuvat, strategia
ei välttämättä tuhoudu. Jos strategia on valittu väärin,
eivät hyvätkään taktiset toimenpiteet auta pelastamaan
kokonaisuutta.
Markkinointistrategiat voidaan jakaa
Vastaavasti voidaan tarkastella eri markkinointitoimien päätösten
vaikutusta kannattavuuteen sekä markkina-alueittain (segmenteittäin)
että tuotteittain:
- Hintapäätösten aiheuttamat muutokset
- Jakelupäätösten muutokset
- Viestintäpäätösten muutokset
Markkinoinnin kilpailustrategia voi olla
Tehtävät |